2345
Sök

Laddbox/laddstation 7.5 kWh 1 fas ?

1 519 Inlägg
19 augusti
Trådstartare
#41
Nu har vi iaf testat att ladda samtidigt som grannen, ett par ggr. ,  och när vi laddar båda två från var sitt uttag på vår stolpe så tar det 10 timmar att ladda vår bil full (14kW, bilen har 18kw batteri men 4kw verkar vara "buffert")

När jag laddar ensam på stolpen så tar det 4 tim 40min

Ganska så segt

837 Inlägg
19 augusti
#42
KenthIJ skrev:
Nu har vi iaf testat att ladda samtidigt som grannen, ett par ggr. ,  och när vi laddar båda två från var sitt uttag på vår stolpe så tar det 10 timmar att ladda vår bil full (14kW, bilen har 18kw batteri men 4kw verkar vara "buffert")

När jag laddar ensam på stolpen så tar det 4 tim 40min

Ganska så segt
14.9 kWh netto kapacitet
18.1 kWh brutto kapacitet

1 184 Inlägg
20 augusti
#43
KenthIJ skrev:
Nu har vi iaf testat att ladda samtidigt som grannen, ett par ggr. ,  och när vi laddar båda två från var sitt uttag på vår stolpe så tar det 10 timmar att ladda vår bil full (14kW, bilen har 18kw batteri men 4kw verkar vara "buffert")

När jag laddar ensam på stolpen så tar det 4 tim 40min

Ganska så segt
Då är det ett 16A uttag, och när ni båda laddar så lastbalanserar boxen ned effekten per uttag till 8A. Därav tidsökningen.

Detta beror troligen på boxen och elbaklarna som finns framdragna dit inte klarar av mer än 16A


1 519 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#44
master_lars skrev:
KenthIJ skrev:
Nu har vi iaf testat att ladda samtidigt som grannen, ett par ggr. ,  och när vi laddar båda två från var sitt uttag på vår stolpe så tar det 10 timmar att ladda vår bil full (14kW, bilen har 18kw batteri men 4kw verkar vara "buffert")

När jag laddar ensam på stolpen så tar det 4 tim 40min

Ganska så segt
Då är det ett 16A uttag, och när ni båda laddar så lastbalanserar boxen ned effekten per uttag till 8A. Därav tidsökningen.

Detta beror troligen på boxen och elbaklarna som finns framdragna dit inte klarar av mer än 16A
Som sagt... lite segt tycker jag.

Grannen har en Volvo XC 40 elbil och även den laddar väldigt långsamt på vår stolpe, spec när vi laddar båda två.
Vår är ju en Plug In och laddar ju ändå bara på en fas men även vår bil har ju en 6.6 kW ombordladdare så under mer gynnsamma omständigheter kan ju även den ladda snabbare.
Grannen (som bott i området längre än vi) har pratat med fastighetsförvaltaren men han säger att de dragit fram för klena kablar till laddstolparna (4st med två uttag vardera) så det går inte att "förbättra" laddförmågan.

1 184 Inlägg
22 augusti
#45
Nyare plug in hybrider laddar ju numera på flera faser, den senaste generationen har till och med CCS.


1 519 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#46
master_lars skrev:
Nyare plug in hybrider laddar ju numera på flera faser, den senaste generationen har till och med CCS.
Jo jag har sett att tex VAG har nya Passat, Tiguan, Superb iV och Kodiaq iV  PHEV som laddar snabbare och går längre på en laddning men... vårt uttag levererar ju bara på en fas ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7f24d57f390cb9e406516d86e71caf0e.jpg

Dessutom skulle vi behöva byta ut eller komplettera vår RAV4 phev mot/ med en bil som lastar dotterns rullstol lite smidigare.
Typ " Berlingo " modell så då passar ju inte ovanstående nämnda VAG bilar så bra.
Dock ... eftersom vårt laddutag är så långsamt så överväger vi en diesel eller bensin i stället

837 Inlägg
23 augusti
#47
Jag körde en Berlingo idag
Det var en mycket trevlig bil för att vara en liten skåpbil med stolar och fönster
Har du inte provat en sådan tycker jag att du ska göra det
Lätt lastad och lätt att kliva in i

Glöm den!
Bil jäveln kostar från 529990kr!!!!!!
Med plåt fälgar och 50kWh battery med 320km räckvidd
11900kr för ett paket med aluminiumfälgar och tonade rutor

554170kr kostar en ny Y med aluminiumfälgar och tonade rutor och 455km räckvidd
Senast redigerat av Muskelbil (23 augusti )

1 519 Inlägg
24 augusti
Trådstartare
#48
Muskelbil skrev:
Jag körde en Berlingo idag
Det var en mycket trevlig bil för att vara en liten skåpbil med stolar och fönster
Har du inte provat en sådan tycker jag att du ska göra det
Lätt lastad och lätt att kliva in i

Glöm den!
Bil jäveln kostar från 529990kr!!!!!!
Med plåt fälgar och 50kWh battery med 320km räckvidd
11900kr för ett paket med aluminiumfälgar och tonade rutor

554170kr kostar en ny Y med aluminiumfälgar och tonade rutor och 455km räckvidd
Jag har iofs sett några max utrustade begagnade/demo e Berlingo 2023 som gått mellan 5-2000 mil, för runt 300.000 sek.
men... en elbil med kort räckvidd och en långsam laddstolpe är ju inte en speciellt bra combo

Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
24 augusti
#49
KenthIJ skrev:
Muskelbil skrev:
Jag körde en Berlingo idag
Det var en mycket trevlig bil för att vara en liten skåpbil med stolar och fönster
Har du inte provat en sådan tycker jag att du ska göra det
Lätt lastad och lätt att kliva in i

Glöm den!
Bil jäveln kostar från 529990kr!!!!!!
Med plåt fälgar och 50kWh battery med 320km räckvidd
11900kr för ett paket med aluminiumfälgar och tonade rutor

554170kr kostar en ny Y med aluminiumfälgar och tonade rutor och 455km räckvidd
Jag har iofs sett några max utrustade begagnade/demo e Berlingo 2023 som gått mellan 5-2000 mil, för runt 300.000 sek.
men... en elbil med kort räckvidd och en långsam laddstolpe är ju inte en speciellt bra combo
det är det stora problemet  man kan skryta med stora laddare men finns det ingen effekt fram så hjälper det inte ens.. 
men sen bör 35mil räcka men det förutsätter att det är på vintern..  men idag är ju räckvidd vid +20grader..  totalt odugligt..  sen vet jag inte om en Renault är bilen jag skulle välja som elbil smile  har provkört en Zoe  och ingen tilltalande bil i huvudtaget.. kan inte tänka mig att ett skåp skulle vara bättre.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 592 Inlägg
24 augusti
#50
Jobbar som sagt med Toyota.
Proace City = Berlingo som tagits upp här.

Det är redan kassa bilar, men elbilarna är tamejfan hemska.
Trevliga att köra - ja.
Pålitliga? - så fan heller.

Up the RA

837 Inlägg
24 augusti
#51
Growe skrev:
KenthIJ skrev:
Muskelbil skrev:
Jag körde en Berlingo idag
Det var en mycket trevlig bil för att vara en liten skåpbil med stolar och fönster
Har du inte provat en sådan tycker jag att du ska göra det
Lätt lastad och lätt att kliva in i

Glöm den!
Bil jäveln kostar från 529990kr!!!!!!
Med plåt fälgar och 50kWh battery med 320km räckvidd
11900kr för ett paket med aluminiumfälgar och tonade rutor

554170kr kostar en ny Y med aluminiumfälgar och tonade rutor och 455km räckvidd
Jag har iofs sett några max utrustade begagnade/demo e Berlingo 2023 som gått mellan 5-2000 mil, för runt 300.000 sek.
men... en elbil med kort räckvidd och en långsam laddstolpe är ju inte en speciellt bra combo
det är det stora problemet  man kan skryta med stora laddare men finns det ingen effekt fram så hjälper det inte ens.. 
men sen bör 35mil räcka men det förutsätter att det är på vintern..  men idag är ju räckvidd vid +20grader..  totalt odugligt..  sen vet jag inte om en Renault är bilen jag skulle välja som elbil smile  har provkört en Zoe  och ingen tilltalande bil i huvudtaget.. kan inte tänka mig att ett skåp skulle vara bättre.. smile
Renault???
Berlingo är en Citroën
Eller Citroën peugeot opel toyota

Volvo Sonett och Ford Rekord är andra modeller som det pratas om hos tandläkaren

4 107 Inlägg
24 augusti
#52
Jag var på Elmia lastbilsmässan i veckan. Där ställde Hedin bil ut en BYD skåpbil. BYD ETP3

Den såg ut som alla andra skåpbilar, caddy, berlingo mm.

Nypris för denna el skåpbil var strax under 200K.

Den hade bara 60 hk eller nåt sånt och gick inte snabbare än 100 km/h.
Räckvidd 233 km.

Men vill man ha en ny bil med garanti och bara kör i stan kanske det kan vara ett alternativ.
Den var ju väldigt billig iaf, och du får utan problem in rullstolen.

https://www.hedinbil.se/bilar/44729/tr-nc-byd-etp3-2023


1 519 Inlägg
4 september
Trådstartare
#53
zemet skrev:
Jag var på Elmia lastbilsmässan i veckan. Där ställde Hedin bil ut en BYD skåpbil. BYD ETP3

Den såg ut som alla andra skåpbilar, caddy, berlingo mm.

Nypris för denna el skåpbil var strax under 200K.

Den hade bara 60 hk eller nåt sånt och gick inte snabbare än 100 km/h.
Räckvidd 233 km.

Men vill man ha en ny bil med garanti och bara kör i stan kanske det kan vara ett alternativ.
Den var ju väldigt billig iaf, och du får utan problem in rullstolen.

https://www.hedinbil.se/bilar/44729/tr-nc-byd-etp3-2023
Vi behöver kunna åka tre pers i bilen emellanåt och visst finns det tresits skåp bilar men de är ju inte så bekvämt så... vi skulle helst vilja ha en (minst) femsits


Sök