2632
Sök

Kopplingen på väg att kollapsa (Golf 1,6 - 1998)

8 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#1
Kopplingen på min fantastiska bil, som jag ägt i 25 år, verkar inte "må bra". Den är oerhört svårt att växla, ibland kan det ta 10-15 sek att få in ettan och framkallar mycket tutande från bakomvarande bilar när trafikljuset slår om till grönt.  Problemen uppstår oavset växel. Emellanåt är det inte några jätteproblem, men det känns oerhört osäkert att ge sig ut med bilen. Är problemet värt att åtgärda? Handlar det om att byta mer än själva kopplingen, hela växellådan kanske?! Vad pratar vi om för pengar  tro? Bilen har gått drygt 19.000 mil.
Tacksam för tankar! Mvh BKj

6 007 Inlägg
25 augusti
#2
Vad menar du med "svårt att växla"? Tar kopplingen långt ner eller vad?


8 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#3
Kanske uttryckte mig slarvigt. Problemet är inte kopplingspedalen, den går att trycka ner i botten. Problemet är att växelspaken inte "når målet" utan att jag tar i ordentligt och med full kraft styr den mot ettan, tvåan etc.

3 120 Inlägg
25 augusti
#4
Det är inte pedalen i sig som avses, utan hur nära golvet har du dragläget?

För det låter som om den inte frikopplar riktigt.
Speciellt som det är lätt att växla med motorn av. (??)

Kan ju börja med att fastställa att det är bromsvätska i behållaren.
Har ofta en slang till bromsvätskebehållaren. Lys med en lampa där slangen går upp.
Senast redigerat av Mossan1 (25 augusti )

8 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#5
Tack för tipset. Kollade nu hur det fungerar när motorn inte är på. I stort sett inga problem alls. Ettan lite motsträvig, men inte de andra.
Vilken funktion har bromsvätskan i detta sammanhang? Förklara gärna för en okunnig.

6 015 Inlägg
25 augusti
#6
Mellan kopplingspedalen och kopplingen var det förr en vajer, men numera är det hydrauliskt. Det sitter en kopplingscylinder vid pedalen som trycker iväg olja när du trampar ner, och en annan cylinder vid kopplingen som manövrerar den. Dessa, speciellt den ute vid kopplingen, går sönder ibland och behöver bytas. Börja med att kolla om dessa båda är rena och prydliga, eller om den ena är kladdig av läckt hydraulvätska. På många bilar delar kopplingen behållare med bromsarna, därför skall du kolla hur vätskenivån är där.

3 120 Inlägg
26 augusti
#7
...och tänk på att det är en egen kammare för kopplingens vätska. Man får lysa med en ficklampa där slangen från kopplingen huvudcylinder gör upp.

Detta för att en ev större läcka I kopplingen inte ska dränera för bromsen.  Kopplingen del fylls inte på föränn man nästan överfyller koppen.
Därför bör man ha något att suga ur med. Så lätt att få den överfull. Det ska mam inte ha.

Men:
Det försvinner inte vätska utan annat fel!!! Är det dåligt med vätska finns en läcka.  Ofta slavcylindern som många tillverkare tyvärr låter sitta inne mellan motor o låda. Är det den är det kopplongsbyte som gäller. Bara byta cylindern är dumsnålt då majoriteten av kostnaden är jobbet.

8 Inlägg
26 augusti
Trådstartare
#8
Fick en offert efter ett kort snack på telefon:
Kopplingssats , urtrampninglager och kopplinscylinder på totalt ca 4000 kr.
4,4 timmars jobb á 950 kr/tim.
Seriöst med tanke på att vederbörande inte "kikat" på bilen?

Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
26 augusti
#9
vilken motor har du?   den lilla 1.6an eller stora?

jag får lite vibbar att det är lilla isånt fall är det nog mer 5ans lager som pajat.. då ligger den och släpar med på alla växlar.. och gör lådan väldigt svårväxlad..

ta en bild på motorn så ser jag direkt om du har den lådan med dom problemen eller inte..

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#10
Det är 1,6.
Lyckas tyvärr inte med att ladda upp bilderna :-((

838 Inlägg
29 augusti
#11
BKj skrev:
Det är 1,6.
Lyckas tyvärr inte med att ladda upp bilderna :-((
Vilken motor kod har du

8 Inlägg
29 augusti
Trådstartare
#12
1j15j4golf


Sök