2630
Sök

Hur lagar man rost bäst?

2 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#1
Hej,
Jag kommer försöka fixa lite rost själv på min Volvo S60 2005 men det verkar som folk gör lite olika när det kommer till det här.

Verkar för mig som att stegen ser ut så här:
1. Slipa bort all rost och använd rostätare om allt inte kommer av.
2. Pensla/spreja på epoxy grundfärg på metallen.
3. Spackla och slipa så ytan blir plan.
4. Spreja på billack och sen klarlack.

Men nu blir det klurigt. Vissa säger att man tar grundfärg först sen spackel, vissa säger spackel först sen grundfärg, vissa säger epoxy grundfärg sen spackel sen mer grundfärg. Vad är rätt egentligen? Är epoxy nödvändigt eller kan jag bara använda en vanlig grundfärg?

Tack för all hjälp!

2 335 Inlägg
26 augusti
#2
Epoxy är slitstarkt och fäster bra. Det är väl mer eller mindre det enda som används nu för tiden.

Spackel på bar plåt eller epoxy på bar plåt... Beror nog väldigt på. Spackel fäster ju inte lika bra och tål inte fukt(glasfiberspackel tål väl lite fukt, men är ett as att jobba med istället), så OM det skulle tränga in fukt mellan plåten och spacklet kommer hela området lossna, och du står där med bar plåt. Händer samma sak fast med epoxy på bara plåten, så har du iaf epoxygrunden kvar när spacklet släpper.

Det är dock högst troligt att man slipar bort epoxygrunden ändå när man slipar spacklet så... Hurvida det faktiskt gör någon skillnad i praktiken går ju diskutera... Jag brukar lägga lite grund, spackel, slipa, sen grund igen över spacklet och ev. det man slipat bort. Säkerligen totalt onödigt egentligen, men det "känns bra" ;p

Det bör ju även poängteras att risken att spacklet skulle släppa är tämligen liten oavsett. Det ska ju bara någon enstaka millimeter tjockt som absolut mest. Och jag skulle väl vilja påstå att om det händer så har man misslyckats med lagningen från första början tongue



Sök