2206
Sök

Mopedbil - ny eller begagnad?

2 Inlägg
tisdag 15:51
Trådstartare
#1
Hej!

Har en son som vill ha en mopedbil och jag har börjat kika lite och börjar inse att det troligtvis kommer bli väldigt dyrt nästan oavsett vad man väljer.
Sa från början att 140 000 kr är maxbeloppet och tänkte att man borde kunna få en hyfsad "bil" för det men ju mer jag kollar desto mer börjar jag luta åt en ny eller nästan ny bil istället. Så här går tankarna:

Begagnat:
Max 140 000 kr inkl V-hjul och då får man normalt sett en Ligier JS50/JS60 eller Axiam Coupe GTI av årsmodell 2021 som gått ca 2500 mil +/- 1000 mil.
Helst DCI motor som verkar vara lite "bättre" men framförallt har serviceintervall på 1000 mil/1 år och inte 500 mil som annars är brukligt. Har också förstått att det är enklare att smygköra DCI tex vid parkering då den uppför sig mer som en vanlig bil med automat.
Här kanske det kan räcka med halvförsäkring? Helförsäkring är ju fruktansvärt dyrt.
Största nackdelarna med begagnat är att det kan uppstå fel vilket är mer sannolikt på en äldre bil som man måste bekosta själv. Kamremsbyte odyl väntar runt hörnet.
Kollar man på begagnade mopedbilar idag som är runt 2018 och har 5-6000 mil så är det nog inte många som säljs för mer än 90 000 kr. Dvs räkna med en värdeminskning ca minst 50 000 kr på 2,5-3 år.

Nytt eller nästan nytt:
Max 220 000 kr inkl v-hjul och då får man i princip en ny JS50 och Aixam eller en JS60 demo.
Helst DCI motor av samma anledning som ovan, plus att då får man normalt även AC.
Man har nybilsgaranti ca 1,5-2 år (2 år är väl normalt när den är helt ny?).
Antar att man bara behöver teckna halvförsäkring ungefär som för en ny riktig bil...? Är detta normalt sett bara för 2 år och sen helförsäkring eller?
Om man sköter om den bra och inte kör jättemycket så kanske man får ca 150 000 kr om 2,5-3 år... Dvs värdeminskning ca 70 000 kr men då har man troligtvis inte behövt punga ut för kamremsbyte och ev andra större maskinella problem... plus att pojken haft förmånen att köra flott...

Någon som gått igenom liknande process och kan komma med lite tips och inspel?
Undrar också hur det är med hel/halvförsäkring för en ny mopedbil...
Senast redigerat av NikkNolte (tisdag 15:52)

1 146 Inlägg
tisdag 16:14
#2
Köp en Saab A-traktor eller något. En smäll och grabben ligger på sjukan ordentligt...

2 Inlägg
tisdag 16:18
Trådstartare
#3
amazinjoey skrev:
Köp en Saab A-traktor eller något. En smäll och grabben ligger på sjukan ordentligt...
Tack för tipset men nu är inte A-traktor ett alternativ.

Forummoderator
17 890 Inlägg
tisdag 17:14
#4
Kvaliteten på dessa är obefintlig. På en några år gammal skramlar det rejält i karossen och ryck i drivlinan förekommer oavsett märke. Handbromsen är megakass på samtliga. Kan ni köpa en ny så göra det! Värmen i dessa vintertid är ett skämt. Motorvärmare & kupévärmare eller garage gäller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 164 Inlägg
tisdag 17:46
#5
NikkNolte skrev:
amazinjoey skrev:
Köp en Saab A-traktor eller något. En smäll och grabben ligger på sjukan ordentligt...
Tack för tipset men nu är inte A-traktor ett alternativ.
Det borde inte en mopedbil vara heller om man är rädd om sina barn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
17 890 Inlägg
tisdag 18:49
#6
Vettemannen skrev:
NikkNolte skrev:
amazinjoey skrev:
Köp en Saab A-traktor eller något. En smäll och grabben ligger på sjukan ordentligt...
Tack för tipset men nu är inte A-traktor ett alternativ.
Det borde inte en mopedbil vara heller om man är rädd om sina barn.

/Benny
Benny, kom hur vi åkte omkring på trimmade mopeder.... Fördel med mopedbil är ju att den gör 45 km/h och är mycket svår att trimma. En A-traktor kan göra +200 Km/h med hjälp av några enkla handgrepp. TS/pappan vet nog vad han gör.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 164 Inlägg
tisdag 19:01
#7
Hybrid_ skrev:
Vettemannen skrev:
NikkNolte skrev:

Tack för tipset men nu är inte A-traktor ett alternativ.
Det borde inte en mopedbil vara heller om man är rädd om sina barn.

/Benny
Benny, kom hur vi åkte omkring på trimmade mopeder.... Fördel med mopedbil är ju att den gör 45 km/h och är mycket svår att trimma. En A-traktor kan göra +200 Km/h med hjälp av några enkla handgrepp. TS/pappan vet nog vad han gör.
Men du har ju ändå inte samma säkerhet mot en riktig bil som blivit A-traktor.  När vi körde moped trimmad eller ej så var inte trafiken lika intensiv. Jag fick köra moped 1971. Fyra år efter högertrafikomläggningen. Så det var länge sedan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 446 Inlägg
tisdag 19:10
#8
Började åka moppe-69 i Maj,ny Dakota,efter tre månader så försvann pluggen I cylindern och lite kolvlucka ,förgasare från Hobbex !!
Köpte en helt ny komplett M- motor, senare.Har inte sett någon mer sådan motor i Sverige!
Senast redigerat av zzr94092 (tisdag 19:13)


Sök