3047
Sök

Sälja bil - hur?

132 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej,

Ska för första gång i mitt liv sälja en bil som värd en del. Jag har ingen koll riktigt hur man går till väga med vissa saker.

Om jag ska sälja privat hur går man tillväga med köparen med betalning, kontrakt, ägarbyte osv? Det rör sig om en bil värd ca 150 tusen så swish blir svårt.

Sen om man låter en bilförmedlare sälja bilen. Hur mycket förlorar man på det? Vilken ska man isåfall använda? Kvd?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Snooze (för 7 timmar sedan)


* Voff voff *
10 443 Inlägg
för 7 timmar sedan
#2
Snooze skrev:
Hej,

Ska för första gång i mitt liv sälja en bil som värd en del. Jag har ingen koll riktigt hur man går till väga med vissa saker.

Om jag ska sälja privat hur går man tillväga med köparen med betalning, kontrakt, ägarbyte osv? Det rör sig om en bil värd ca 150 tusen så swish blir svårt.

Sen om man låter en bilförmedlare sälja bilen. Hur mycket förlorar man på det? Vilken ska man isåfall använda? Kvd?

Tacksam för svar!
Swish funkar utmärkt, sedan gör du ägarbytet i appen. Klart! smile

Kontrakt finns att ladda ner tex från Konsumentverkets hemsida.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 132 Inlägg
för 7 timmar sedan
#3
Själv har jag sålt bilar med betydande värde till uppköpare.
Tex Ridermarks, Kamux, mfl.

Alltid varit smidigt, men såklart får man mer betalt privat.
Men det kommer med risker och kan ta tid.  Räkna med några idioter.

Sålde själv en bil till uppköpare i somras för 185kkr som firman i fråga sen annonserade ut för 205. (Ungefär vad jag förväntade mig. Då hade dom också recondat den mm)
Vad den faktiskt såldes för vet jag ju inte. Men den stod på firman ca 2mån.

Kom ihåg att säljesannonser på liknande bilar är BEGÄRT pris.
Inte säkert någon betalar det.
Man ser alltid någon drömmare...

Idioter och billig bil/pryl kan jag ta.
Lägre risker.
Senast redigerat av Mossan1 (för 7 timmar sedan)

868 Inlägg
för 4 timmar sedan
#4
Ha någon me dig
Lämna inte bilen och ha uppmärksamhet på vad köparen gör En del klipper kablage eller kopplar ur kontakter
Följ med vid provkörning efter du sett svenskt körkort

Swish är rätt
Köparen kan öka summan på Sitt Swish

Ägarbyte i appen efter du fått Swish och ser det på ditt konto

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 172 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
Muskelbil skrev:
Ha någon me dig
Lämna inte bilen och ha uppmärksamhet på vad köparen gör En del klipper kablage eller kopplar ur kontakter
Följ med vid provkörning efter du sett svenskt körkort

Swish är rätt
Köparen kan öka summan på Sitt Swish

Ägarbyte i appen efter du fått Swish och ser det på ditt konto
För att kunna klaga på att det inte fungerar då eller? Man kan knappt vara säker ibland att körkorten är svenska då det förekommer kopior som gemene man inte kan se att dom inte är äkta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

868 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
Vettemannen skrev:
Muskelbil skrev:
Ha någon me dig
Lämna inte bilen och ha uppmärksamhet på vad köparen gör En del klipper kablage eller kopplar ur kontakter
Följ med vid provkörning efter du sett svenskt körkort

Swish är rätt
Köparen kan öka summan på Sitt Swish

Ägarbyte i appen efter du fått Swish och ser det på ditt konto
För att kunna klaga på att det inte fungerar då eller? Man kan knappt vara säker ibland att körkorten är svenska då det förekommer kopior som gemene man inte kan se att dom inte är äkta.

/Benny
Precis
Eller för att deras kompis ska kunna köpa den trasiga bilen billigare

Då har man ju gjort det man kan och har inte låtit någon utan körkort köra om den krockar

3 132 Inlägg
för 1 timme sedan
#7
En anekdot i ämnet.
Nån gång kanske tidigt 90tal råkade en äldre släkting ut för sådant.  Skulle sälja en Volvo 340 via gula tidningen (ni som minns den) och det kom en och tittade, men hävdade att kopplingen var slut och slirade. 
Drog sig ur affären.
Bara lite senare ringer spekulant nr2 och är påstridig trots att kopplingen nämns och den inte är till salu längre.
Jag o Farsan tittar på bilen nån dag senare och dom jäklarna har spänt kopplingsviren så den ligger i typ dragläge. Därför slirade den.  Inte satt åt spärrmutter eller någonting, så uppenbart ett sabotage.
Tanken var säkert att person nr2 skulle köpa den "defekt" till bra pris.

Tji fick dom.


Sök