Moderna bilar har sällan ett kylarlock.
Locket till exp.kärlet är en ventil i sig, precis som på en gammal jänkekylare.
Blir trycket för högt så leds det ofta ut via en slang.
Många gånger så pumpas även kylarvätska in i toppen av exp.kärlet via ett litet rör/slang.
Vätska expanderar när temperaturen ökar.
Därav EXPANSIONSkärl.
Att det ångar är normalt beroende på hur mycket det ångar.
Det skall däremot inte bubbla i vattnet eller flåsa ur kärlet.
VW gillar att vakuumfyllas.
Kan vara lite kinkiga med traditionell luftning, men oftast så löser man det genom att bara köra och korrigera på nivån allt eftersom.
Varför oljetempen dragit iväg lite KAN bero på luftbubblor i värmeväxlaren/oljekyl.
Dock så är 100-105° en fullt normal drifttemp.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)
Up the RA