Insuget plockades av utan större problem, vakuumlinjen till vevhusventilationen gick såklart sönder.
Såhär ser det ut med locket av annars, oljepölar här som där.
Men jag lyckades få ut hela PCV systemet intakt. Förutom vakuumlinjen då.
Men sen lyckades jag ha sönder plastslangen då jag vred och slet för hårt då jag tog av den, men annars är allting isär nu och redo för rengöring. Vakuumslangen borde man kunna byta mot nån annan slang och det här plaströret borde man väl kunna byta mot ett metallrör istället som nu aldrig nånsin blir skört. Vissa byter mot en bränsleslang.
Och ventilhålet eller vad man kallar det till motorblocket, ingen gegga här inte, väldigt rent må jag säga jämfört med vad jag sett på nätet.
Då går jag vidare med kamremsbytet och plockat av framhjulet. Då kan jag också se att det överstora hjulet har gnidit hål i innerskärmen, jävla typer som inte kan sätta rätt däck.. Fälgarna är inte original volvo vad jag vet, nåt italienskt märker som säger Beta eta eller var det Eta Beta... Är väl namnet på en kalle anka figur....
Timingen, ser ju liiite off bara med ögat om jag nu ska lita på märkena.
Vevhusmarkeringen är nu riktigt svårt att få syn på men jag såg nog den. Lyckas inte fota den dock.
Bättre bild tagen av nån annan
Sen av med fördelaren och rotorn och kamaxelgivaren och jag skulle testa med kamlåsningsverktyget och det passar inte. Det är den här konsolen som motorfästet sitter fast i som kommer ivägen, det skulle funka om inte den var i vägen. Men verktyget är designat lite snålt... Jag vill inte ta bort den här konsolen utan modifierar verktyget istället. Det var dock visst bara tre bultar men det såg bökigare än så ut först, så kanske jag hade kunnat plocka av dom. Men gjort är gjort.
Man kan annars se det läcker lite olja där också, nya packboxar vore väl inte fel.
Såhär modifierade jag verktyget. Jag svetsade på en bit flatjärn i rätt storlek bakom de existerande "armarna", höll allt i skruvstäd medan jag svetsade och det rörde sig inte.
Sen nytt gängat hål
Kapa bort det gamla materialet
Verifiera att det ligger i linje ännu och det gör det. Såg ut precis såhär innan jag gjort nånting.
Kolla om det passar i motorn och det gör det: