3190
Sök

Katalysator fråga - vilken passar?

5 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Min farfars vän har problem med sin bil. Katalysatorn var kass och han lämnade in bilen hos mekonomen som bytte katalysator. När han sedan skulle besiktia så går bilen ej igenom då den släpper ut för mycket skit. Besiktningsgubbarna säger att katalysatorn är för liten för bilen.

Bilen är en peugot 307. Jag kollade på katalysatorn och det står Walker KA 3592. 
Slår jag in det på nätet så passar den på en peugot 206.
Mekonomen vill inte åtgärda felet och min farfars vän vill att jag byter den om jag kan.

Så min fråga är hur jag vet vilken katalysator som passar på bilen. Slår jag in regnr så får jag upp 7st olika katalysatorer med olika längd samt euro 3 vs 4 m.m.
Har kikat på 5 olika sidor och det är samma grej på samtliga och det finns inget chatt man kan fråga dem i.

Någon här som är expert eller kan få fram originalnumret på katalysatorn?

Regnr är URK117

https://www.bildelarexpert.se/reservdel … atalysator

Kan tillägga att gubben bor i en annan del av landet så han vill att jag köper hem det som behövs och sen byter när han kommer förbi. Annars kunde jag meckat loss den nuvarande och mätt osv.

Tacksam för hjälp!

5 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#2
Bilen är en peugot 307 1.6 16V 80KW / 109HK. Årsmodell 2003.
Miljöklass 2000.

6 038 Inlägg
för 3 timmar sedan
#3
Till en sån där liten bil (med liten 4cyl motor) kan man ju svetsa på vilken Kat som helst!
En undran...Hur vet han att kat:n var "kass"? Och vad menade besiktningen med för liten kat? Finns nog inga för små kattar till en så liten bil som Peugot 307 (liten bil med liten motor).


5 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Till en sån där liten bil (med liten 4cyl motor) kan man ju svetsa på vilken Kat som helst!
En undran...Hur vet han att kat:n var "kass"? Och vad menade besiktningen med för liten kat? Finns nog inga för små kattar till en så liten bil som Peugot 307 (liten bil med liten motor).
Okej.  Kikar man på den som sitter i så står det att det är till en peugot 206 med 1.4l motor.

Gubben har en 1.6L vet inte om det spelar någon roll eller ej.

Enligt besiktningen så släpper bilen ut för mycket avgaser.
Kan det vara något annat fel?

Fri fart för ett fritt folk!
14 020 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt.. 

höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas. 
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.   

enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta 
lambda och hc och co2  medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta. 


oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator.    bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är.   alla kan kalla sig mekaniker smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 124 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
Har du några värden för och efter att lägga upp här ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

* Voff voff *
10 464 Inlägg
för 24 minuter sedan
#7
Growe skrev:
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt.. 

höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas. 
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.   

enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta 
lambda och hc och co2  medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta. 


oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator.    bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är.   alla kan kalla sig mekaniker smile
Jag skulle också gissa att felet är exakt samma som innan katalysatorbytet och inte heller nu beror det sannolikt på katalysatorn...

Så frågan är, lyser motorlampan? Läst ut felkoder? Går bilen verkligen som den ska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 020 Inlägg
för 11 minuter sedan
#8
Brådhis skrev:
Growe skrev:
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt.. 

höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas. 
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.   

enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta 
lambda och hc och co2  medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta. 


oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator.    bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är.   alla kan kalla sig mekaniker smile
Jag skulle också gissa att felet är exakt samma som innan katalysatorbytet och inte heller nu beror det sannolikt på katalysatorn...

Så frågan är, lyser motorlampan? Läst ut felkoder? Går bilen verkligen som den ska?
ja chansen är rätt stor..  tyvärr är det ju så man gör när man är reservdelsbytare och inte en riktig mekaniker.  men vi kan ju tyvärr bara gissa när informartionen är så väldigt knapphändig.. smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök