Brådhis skrev:
Growe skrev:
man har helt enkelt bytt något som inte var trasigt..
höga avgasvärden är sällan orsakat av att katen är dålig utan att något annat är knas.
tex att en vacumslang är trasig eller dyligt.
enda gången man ska misstänka katalysatorn är när alla värden är perfekta
lambda och hc och co2 medans co2500 är hög samtidigt som alla andra värden är perfekta.
oftast är kombon lambda och co2 och co2500 som knasar och då är det inte katalysator. bara för att man lämnar in på en mekonomen verkstad betyder det inte att dom har någon som helst koll på vad problemet är. alla kan kalla sig mekaniker
Jag skulle också gissa att felet är exakt samma som innan katalysatorbytet och inte heller nu beror det sannolikt på katalysatorn...
Så frågan är, lyser motorlampan? Läst ut felkoder? Går bilen verkligen som den ska?
ja chansen är rätt stor.. tyvärr är det ju så man gör när man är reservdelsbytare och inte en riktig mekaniker. men vi kan ju tyvärr bara gissa när informartionen är så väldigt knapphändig..
Kör fort så hinner inget hända...