Jag har som jag tidigare nämnt valt att köra med original värmeväxlare istället för oljekylaren i fronten. Jag vill också förenkla oljebytena framöver och gärna slippa att kladda ner halva motorrummet när jag försöker klämma oljefiltret förbi grenröret, så jag köpte en oljefilterförflyttare och
började leta efter en vettig placering för filtret. Slutade med att det får hamna här, under spolarvätskebehållaren.
Provmonterade värmeväxlare, förflyttare och AN-kopplingar. Det är fruktansvärt tajt mot motorfästet, men det går precis. Jag kör med värmeväxlaren utan original förflyttare direkt bakom den nya förflyttaren, hittade till och med kylarslangar i gömmorna som passade perfekt för den här placeringen.
Värmeväxlaren fick sig en ny packning.
Originalskruven var för kort så jag byggde ihop nåt eget av en oljefilterskruv från en sugis.
Värmeväxlaren på plats.
Såg att spolarvätskebehållaren av någon anledning har fått en massa skit i sig medan bilen stått? Vätskan var fortfarande klarblå men helt full av små svarta prickar. Jätteskumt.
Så allt togs hem och rengjordes (har inte vatten i garaget). Passade på att rengöra under behållaren samtidigt. Här är även AN-slangarna monterade i båda ändar av filterförflyttaren.
Skruvade också fast den nya filterhållaren. Utgick från ett färdiggängat hål som jag tror är till batterifästet på bilar med batteriet på passagerarsidan som råkade vara väldigt lägligt placerat, så jag behövde bara borra ett nytt hål.
Behållaren tillbaks på sin plats.
Givarna på plats - duktigt trångt mellan dem, men det funkar.
Blev ett litet jagande efter filter som passar nu, lösningen visade sig till slut vara väldigt simpel - filtret till 2.0hdi passar perfekt. Det råkar vara en sån motor jag har i skåpbilen jag bruksar för tillfället, så jag hade till och med ett filter på hyllan. Just det här filtret kommer dock inte sitta här länge, jag kommer köra en flush med ett extra oljebyte nu i början eftersom motorn varit öppnad, så jag beställde hem två Boschfilter direkt.