2901
Sök

Är detta ett topplock? Bestrider faktura. (Verkstad påstår att de gjort topplocksrenovering) BMW 520D F11 -12

2 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har haft min bil inne på en verkstad sen 19 maj och hämtade ut den början av oktober.

Jag lämnade in bilen med symptomen att motorn förlorade kraft, och att den gick hackigt, plus att den blårykte. Jag är oerfaren inom bilar, så jag valde att lämna in den till verkstad för felsökning.

De hittade inte felet förens långt in i processen, och under denna tid så påstår de att de gjort en topplocksrenovering vilket de tog 5200kr för (jag tror att de endast rengjort det, och jag har inte gett någon bekräftelse för att de skulle göra det) och jag fick testa bilen, bilen var fortfarande slö och gav ingen bra acceleration, de bytte sedan EGR/AGR-ventil, kostnaden för ventilen var 2 553kr, och bytet av den kostade 3600kr.

Denna AGR-ventil + kylare har jag bytt på en återkallelse från BMW 2022, och de sa jag till dem, de hade då kontakt med BMW verkstaden och då sa verkstaden som jag hade bilen inne på att de endast bytt kylare. Och sedan bytte dem ventilen. Jag har i efterhand läst vad BMW gjorde på bilen när den var inne 2022 på återkallelsen, och ser nu att de bytt AGR ventil + AGR kylare. Jag bad dem även byta oljefilter, luftfilter och kupéfilter. Vilket de har gjort.

De påstår även att de har haft in en extern mekaniker, som "kodade" om AGR ventilen, och om det skulle funka så skulle han ha betalt, annars inte. De sa att bilen gick bra efter detta, jag testade den och den gick INTE bra. På fakturan så har dom vad jag tror inräknat detta i fakturan fast som "byte av AGR ventil" på 3600kr.

Efter allt detta, så går bilen fortfarande inte bra. Jag har haft bilen inne på en annan verkstad då turbon rasade, och det slog mig att det kunde ha att göra med den. Jag hämtade bilen och begav mig till autoexperten som bytt turbon. När jag kommer fram till verkstaden, så fick jag för mig att kolla oljan, och ser att det är alldeles för mycket olja i bilen. Jag åkte tillbaks till verkstaden, och sa att bilen har för mycket olja enligt oljestickan, kan detta orsaka dom här symtomen som varit?

De hymlade lite med ögonen, och sa "ja, så kan det vara.." Jag bad dem sedan tappa ur all olja i motorn och de var 3 liter för mycket olja. Anledningen till varför det är för mycket olja är mitt fel. Jag har fått felmeddelande om att det är för lite olja i motorn, och att jag ska fylla på en liter. Detta har skett 3 gånger under en längre period. Jag har trott att bilen drar olja, men inte haft tid att lämna in på verkstaden för detta, då jag tänkte att om jag fyller på olja när den varnar om för lite så bör det funka ett tag. I efterhand så vet jag att det har varit fel på oljenivåsensorn och att detta förmodligen skapat dessa felkoder.

När de tömde bilen på olja och satte i ny olja i rätt mängd, så funkade bilen bra. Och nu är vi i mitten av september ungefär när detta sker, och jag själv kommer på vad felet är. Sedan skulle de byta front på bilen då jag smällt i ett rådjur, hämtade en ny front och bad dem sätta på den. De tog 3600kr betalt för monteringen utav denna. Utan att också sett att de behövs byta ut ett dimljus. De frågade mig om jag ville behålla mina gamla "njurar" alltså grillen, på den gamla fronten vilket var en svartfärgad sådan. Jag sa att jag ville behålla den. Men de har ändå slängt hela den gamla fronten.

Nu vill de ha 22 841kr för hela arbetet. Jag anser att den påstådda topplocksrenoveringen är felaktig, och att EGR ventilen + bytet av den är alldeles för dyrt. Och jag anser även att de efter i kontakten med BMW skulle förstått att de både AGR ventilen och kylaren redan är bytta och inte behövs bytas. Jag har även behövt hyrt bil under denna period för 52 962kr.

Sorry för en lång text och förklaring, kanske intressant läsning för någon.. Skriv vad ni tycker om situationen, jag är helt oerfaren inom bilar och dess funktion så skratta mer än gärna åt min odugliga kompetens! Jag bifogar bilder på faktura och även bilder där de påstår att de gjort denna renovering.


https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250259/250259-1027b96568044c18d045eb7ff271ba04.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250259/250259-1af4bb872e1f700caa6ae1d6a89d661d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250259/250259-7086da2ad9b863089b76df1c0003f3cc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250259/250259-a081164fc746779b3aff7ea4f5e2e7e9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250259/250259-792fd7740f8957e4e46228c2d142f976.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250259/250259-8d28b5d5efc08d5b575d24c67f7df336.jpg

7 380 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
5.200:- för en topplocksrenovering låter osannolikt lite.
Beror ju på vad som ingår.
På min Mercedes 124 1988 kostade första topplocksrenoveringen, vid 12.000 mil, inkl byte kamkedja, drygt 30.000:-.
Andra gången, efter 25.000 mil kostade samma arbete närmare 40.000:-.
Philipssons anlitades båda gångerna.
När det vid 37.500 mil var dags för tredje topplocksrenoveringen gjorde jag mig av med bilen(tjänstebil) och började i stället köra med min privata Citroen 2CV i stället.
Min arbetsgivare ville inte lägga ut mer på bilen/Mercedesen, och jag ville inte ha vare sig Volvo eller SAAB, som var alternativen.
2CV:n har jag kvar, ägd i snart 30 år, men den är kompletterad med en nyköpt Honda CR-V (och en Jimny).

Vid drygt 5.000 mil fick jag renovera toppen på min 2002.
Då tog BMW det som goodwill, så vad den kostnaden var vet jag inte.
F ö många saker BMW tog som goodwill, bl a koppling, kardanaxel, drivaxlar, växellåda, slutväxel och mycket elstrul.
Till saken kan höra att jag var anställd som serviceingenjör på ett svenskt bilföretag.
SAAB:s återförsäljarförening ansåg det olämpligt att jag vid återförsäljarbesök inte körde det "egna" märket, vilket BMW hade divergerande uppfattning om.

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
torsen skrev:
5.200:- för en topplocksrenovering låter osannolikt lite.
Beror ju på vad som ingår.
På min Mercedes 124 1988 kostade första topplocksrenoveringen, vid 12.000 mil, inkl byte kamkedja, drygt 30.000:-.
Andra gången, efter 25.000 mil kostade samma arbete närmare 40.000:-.
Philipssons anlitades båda gångerna.
När det vid 37.500 mil var dags för tredje topplocksrenoveringen gjorde jag mig av med bilen(tjänstebil) och började i stället köra med min privata Citroen 2CV i stället.
Min arbetsgivare ville inte lägga ut mer på bilen/Mercedesen, och jag ville inte ha vare sig Volvo eller SAAB, som var alternativen.
2CV:n har jag kvar, ägd i snart 30 år, men den är kompletterad med en nyköpt Honda CR-V (och en Jimny).

Vid drygt 5.000 mil fick jag renovera toppen på min 2002.
Då tog BMW det som goodwill, så vad den kostnaden var vet jag inte.
F ö många saker BMW tog som goodwill, bl a koppling, kardanaxel, drivaxlar, växellåda, slutväxel och mycket elstrul.
Till saken kan höra att jag var anställd som serviceingenjör på ett svenskt bilföretag.
SAAB:s återförsäljarförening ansåg det olämpligt att jag vid återförsäljarbesök inte körde det "egna" märket, vilket BMW hade divergerande uppfattning om.

Ja, det låter osannolikt lite för en sådan omfattande åtgärd.. Om jag googlar på Sugrörsamodul, så ser det mer ut som det på bilderna de skickade, och inte ett topplock. Så de har isåfall rengjort sugrörsamodulen då.. Jag håller på att upprätta en anmälan till ARN. De har sålt fakturan till Visma, så kommer förmodligen få bestrida dem..

7 380 Inlägg
för 1 timme sedan
#4
Matero skrev:
torsen skrev:
5.200:- för en topplocksrenovering låter osannolikt lite.
Beror ju på vad som ingår.
På min Mercedes 124 1988 kostade första topplocksrenoveringen, vid 12.000 mil, inkl byte kamkedja, drygt 30.000:-.
Andra gången, efter 25.000 mil kostade samma arbete närmare 40.000:-.
Philipssons anlitades båda gångerna.
När det vid 37.500 mil var dags för tredje topplocksrenoveringen gjorde jag mig av med bilen(tjänstebil) och började i stället köra med min privata Citroen 2CV i stället.
Min arbetsgivare ville inte lägga ut mer på bilen/Mercedesen, och jag ville inte ha vare sig Volvo eller SAAB, som var alternativen.
2CV:n har jag kvar, ägd i snart 30 år, men den är kompletterad med en nyköpt Honda CR-V (och en Jimny).

Vid drygt 5.000 mil fick jag renovera toppen på min 2002.
Då tog BMW det som goodwill, så vad den kostnaden var vet jag inte.
F ö många saker BMW tog som goodwill, bl a koppling, kardanaxel, drivaxlar, växellåda, slutväxel och mycket elstrul.
Till saken kan höra att jag var anställd som serviceingenjör på ett svenskt bilföretag.
SAAB:s återförsäljarförening ansåg det olämpligt att jag vid återförsäljarbesök inte körde det "egna" märket, vilket BMW hade divergerande uppfattning om.

Ja, det låter osannolikt lite för en sådan omfattande åtgärd.. Om jag googlar på Sugrörsamodul, så ser det mer ut som det på bilderna de skickade, och inte ett topplock. Så de har isåfall rengjort sugrörsamodulen då.. Jag håller på att upprätta en anmälan till ARN. De har sålt fakturan till Visma, så kommer förmodligen få bestrida dem..

Måste förbereda dig på att bli besviken.
ARN har inte den kompetensen att de kan skilja på ett topplock och ett hjul.
Har stångat min panna blodig under ett halvår angående en bristfällig reparation som en märkesverkstad hade gjort på en nyare bil(ungefär 2 år gammal med drygt 2.000 mil på vägmätaren).
ARN kan inte ens tolka tydliga bilder i A4-format.
Deras nyutexaminerade jurister är bäst på strykjärn och sugrör.

Diagnostekniker
2 658 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
Ja, det där är ett inloppsrör för EGR-flödet in i insuget.
Brukar vara rätt så grötiga.

Hursom, en topplocksrenovering gör man inte på 6,5h.
Inte på en BMW diesel iallafall.
Visst kan de ha demonterat insug och sedan blästrat ventilerna, men då skall de inte specas som en renovering.

Ifrågasätt vad de faktist har gjort.
Begär ett felsökningsprotokoll vilket de BÖR ha fört om de är en någorlunda seriös verkstad.

Up the RA


Sök