3059
Sök

Startmotor snurrar men skjuter inte ut, Nissan Micra 2014

6 Inlägg
Igår 13:27
Trådstartare
#1
Halloj

Har monterat en ny startmotor då jag trodde den förra var trasig (klickade bara). Nu så strular även den nya, den snurrar fint men skjuter inte ut drevet. Efter ett antal försök så funkar det, oftast strul då den stått ett tag. Har man bara stått ett tag, tex när man handlat så funkar det bra.
Det jag har gjort:
Kollat jordslinga och allt ok.
Kopplat till ett extra batteri men samma fel
Kollat batteriet, ska vara ok

Vad f##¤¤"##%&& kan det vara?? Får hjärnblödning....

11 Inlägg
Igår 13:35
#2
Antagligen sollonoiden sån sitter ovanpå
Ta loss startmotorn o prova om den slår till

6 Inlägg
Igår 14:14
Trådstartare
#3
AZ52 skrev:
Antagligen sollonoiden sån sitter ovanpå
Ta loss startmotorn o prova om den slår till

Det är en ny startmotor så det tro jag inte är felet. Har redan bytt den 2ggr då jag lämnade tillbaka den första för jag trodde det var fel på den, men felet finns kvar.

463 Inlägg
Igår 15:09
#4
har du kollad om det full kräm på batteriet

6 Inlägg
Igår 16:04
Trådstartare
#5
doktorduett skrev:
har du kollad om det full kräm på batteriet

Ja, fick det kollat på firma. Jag har oxå kört med startkablar med samma resultat

463 Inlägg
Igår 18:15
#6
om batteriet är super o den inte slår ut drevet alls, kan jag bara se 2 fel
1 startmotorn är kass kvitter om du har bytt den en gång. det kan vara en basch som är kass
2 drevet kommer i "kläm" när du monterar den
testa skruva av startmotorn o o köra den med startkabler när den ligger löst
slår den ut drevet då, så är det mest sanolikt att drevet fastnar i något när den monteras

6 062 Inlägg
för 19 timmar sedan
#7
Som sagts ovan...Ta loss startmotorn så du har den på marken/bordet och koppla in 12V direkt på motorn. Då ska drevet hoppa ut direkt och motorn snurra. Gör den inte det så är det fel på startmotorn.


11 Inlägg
för 5 timmar sedan
#8
Kolla så det är rätt startmotor till bilen kan finnas fler som passar men inte stämmer med kugghjulet

7 382 Inlägg
för 5 timmar sedan
#9
Med lös startmotor.
Anslut den till 12 volt.
Mät hur mycket startrelät/solenoiden skjuter ut startdrevet/pinjongen.
Mät på motorn om "utskjutet" räcker för att pinjongen ska gå i ingrepp med startkransen på svänghjulet.
Du KAN ha fått fel startmotor(som i o f s INTE är defekt).

6 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#10
doktorduett skrev:
om batteriet är super o den inte slår ut drevet alls, kan jag bara se 2 fel
1 startmotorn är kass kvitter om du har bytt den en gång. det kan vara en basch som är kass
2 drevet kommer i "kläm" när du monterar den
testa skruva av startmotorn o o köra den med startkabler när den ligger löst
slår den ut drevet då, så är det mest sanolikt att drevet fastnar i något när den monteras

jaka54 skrev:
Som sagts ovan...Ta loss startmotorn så du har den på marken/bordet och koppla in 12V direkt på motorn. Då ska drevet hoppa ut direkt och motorn snurra. Gör den inte det så är det fel på startmotorn.

Nu har jag plockat bort startmotor och kört den och det funkar utmärkt. Börjar bli en fena på att demontera den.. smile
jag tror inte drevet kommer i kläm då det funkar bra ibland.

Kan det vara batteriet i alla fall?? Jag tänker att det funkar bra när man har kört ett tag och då borde rimligtvis batteriet vara på topp, eller?

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#11
AZ52 skrev:
Kolla så det är rätt startmotor till bilen kan finnas fler som passar men inte stämmer med kugghjulet

torsen skrev:
Med lös startmotor.
Anslut den till 12 volt.
Mät hur mycket startrelät/solenoiden skjuter ut startdrevet/pinjongen.
Mät på motorn om "utskjutet" räcker för att pinjongen ska gå i ingrepp med startkransen på svänghjulet.
Du KAN ha fått fel startmotor(som i o f s INTE är defekt).

Det är rätt startmotor, som jag har skrivit tidigare så funkar den i princip problemfritt när frugan är ute och åker med dom start och stopp som hon gör, är oftast bara när den stått länge som problemet uppstår av någon anledning.

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#12
Får tips om att det kan vara tändningslåset??

7 382 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Ekebo skrev:
AZ52 skrev:
Kolla så det är rätt startmotor till bilen kan finnas fler som passar men inte stämmer med kugghjulet

torsen skrev:
Med lös startmotor.
Anslut den till 12 volt.
Mät hur mycket startrelät/solenoiden skjuter ut startdrevet/pinjongen.
Mät på motorn om "utskjutet" räcker för att pinjongen ska gå i ingrepp med startkransen på svänghjulet.
Du KAN ha fått fel startmotor(som i o f s INTE är defekt).

Det är rätt startmotor, som jag har skrivit tidigare så funkar den i princip problemfritt när frugan är ute och åker med dom start och stopp som hon gör, är oftast bara när den stått länge som problemet uppstår av någon anledning.

Aha, då låter det som glappkontakt.
Ledningen, den klena, på startmotorn/solenoiden/startrelät kan det knappast vara eftersom du meckat i och ur startmotorn så många gånger.
Det kan vara glapp eller oxid i tändningslåset eller i en kabelskarv mellan startmotorn och tändningslåset.


Sök