3176
Sök

Glömde ljusen på och nu startar inte bilen?

155 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

6 084 Inlägg
för 13 timmar sedan
#2
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!


1 079 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
Be en kompis komma med startkablar, det är ingen fara sålänge ni inte kopplar tokigt.
När du fått igång bilen bör du köra några mil så generatorn får ladda upp batteriet. Förhoppningsvis är ditt batteri fortfarande friskt efter urladdningen och livet går vidare.

Batteriladdare är annars en bra grej att ha, men det krävs ju att man har tillgång till eluttag då... Inte alltid en självklarhet.


155 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att ladda batteriet! -Det tar 12-16 timmar för att få det fulladdat så under tiden kan du skaffa en batteristartare eller be en kompis koppla på sitt bilbatteri!

Fick krypa till korset och fråga pappa om hjälp. Efter att han hånflinat lite så sa han att det är bäst om batteriet laddas och att jag får låna hans laddare. Jag har dock läst att det räcker att köra bilen ett tag för att ladda upp bilen, men det kanske är bättre om batteriet får laddas upp helt? det förvårar ju dock proceduren en del eftersom vi måste plocka ur det då.

Från Finland
330 Inlägg
för 6 timmar sedan
#5
Varför måste du plocka ur batteriet? Väl bara å lägga dit kontakterna och stänga huven lite lätt.

Sen det är inte bra för batteriet att laddas ur helt. Det kan bli så att batteriet tappar mycket kapacitet och laddar ur jättesnabbt igen i framtiden. Desto flera gånger batteriet laddas ur helt desto värre blir det.

Många moderna batteriladdare kommer inte ens ladda ett batteri som blivit för mycket urladdat annars, då kan man behöva en äldre variant som inte har nån elektronik i sig annat än en likriktare och transformator. Jag har en sån och fick liv i batterier som närmade sig slutet några gånger men de var opålitliga efteråt, bilen kunde ladda ur över natten trots den laddat i 24 timmar innan.

Så om du upptäcker bilen är död igen inom en snar framtid, eller har svårt att starta efter det stått över natten så vet du att batteriet förmodligen behöver bytas ut.

Professionell nybilshatare

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 220 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Steff240 skrev:
Be en kompis komma med startkablar, det är ingen fara sålänge ni inte kopplar tokigt.
När du fått igång bilen bör du köra några mil så generatorn får ladda upp batteriet. Förhoppningsvis är ditt batteri fortfarande friskt efter urladdningen och livet går vidare.

Batteriladdare är annars en bra grej att ha, men det krävs ju att man har tillgång till eluttag då... Inte alltid en självklarhet.

Flamslag skrev:
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

Det är inte så dumt att skaffa sig en startbooster speciellt om du inte har ström vid din parkering. Den här har jag och gillar den https://www.batterilagret.se/sortiment/ … 00-a-18361 . Men lämna inte boostern i bilen månad ut och månad in för då är den urladdad när du ska ha den. Ha den inomhus och underhållsladda den ibland. Batteriladdare är inte heller dumt. På min CTEK-laddare finns en knapp att trycka på om batteriet är för urladdat annars klarar inte en digital laddare att ladda batteriet om det är för urladdat. Det är inte heller dumt att skaffa sig en multimeter så man kan konstatera hur mycket ström det finns i batteriet och om generatorn laddar.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (för 2 timmar sedan)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 165 Inlägg
för 2 timmar sedan
#7
Ang "köra bilen för att ladda upp batteriet",  så är det ok med en ren fossilbil som kan ladda med 10tals Ampere, medan det för flertalet hybrider inte funkar riktigt så.
Även dom med vanligt 12v batteri.
Laddas inte av generator, utan via en DC-DC omvandlare som inte klarar att ladda upp ett urladdat batteri om man inte kör i maaassor av timmar.

3 369 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
DennisCA skrev:
Varför måste du plocka ur batteriet? Väl bara å lägga dit kontakterna och stänga huven lite lätt.

Sen det är inte bra för batteriet att laddas ur helt. Det kan bli så att batteriet tappar mycket kapacitet och laddar ur jättesnabbt igen i framtiden. Desto flera gånger batteriet laddas ur helt desto värre blir det.

Många moderna batteriladdare kommer inte ens ladda ett batteri som blivit för mycket urladdat annars, då kan man behöva en äldre variant som inte har nån elektronik i sig annat än en likriktare och transformator. Jag har en sån och fick liv i batterier som närmade sig slutet några gånger men de var opålitliga efteråt, bilen kunde ladda ur över natten trots den laddat i 24 timmar innan.

Så om du upptäcker bilen är död igen inom en snar framtid, eller har svårt att starta efter det stått över natten så vet du att batteriet förmodligen behöver bytas ut.

Alla bor inte i hus med egen parkeringen/garage med tillgång till el:)


* Voff voff *
10 528 Inlägg
för 1 timme sedan
#9
Flamslag skrev:
Hej, då har det hänt. Jag glömde på ljusen på bilen i flera timmar och nu startar inte bilen, all elektronik funkar men bilen startar helt enkelt inte. Då jag inte drabbats av detta tidigare så undrar jag vad det enklaste sättet att få igång den är, få en kompis att komma hit med startkablar och sin bil och hjälpa mig eller att köpa en batteristartare på t.ex. Biltema? Då jag är fullkomlig novis på området så undrar jag också om starthjälp från annan bil är skadligt för mitt batteri samt när jag väl får igång bilen behöver jag åka ett tag för att ladda det eller är det ett nytt bilbatteri som gäller? Vore tacksam för all hjälp, känner mig som en fullkomlig idiot redan.

Som alltid är det viktigt att inte berätta vad det är för bil det gäller...

En gammal Volvo 940 kan det mycket väl funka att bara ge starthjälp och sedan köra en sväng, medan en modern bil kräver kanske andra metoder för att det ska bli bra.

Men starthjälp och köra bilen dit du vill funkar alltid, men med en modern bil kan det finnas behov av att ladda batteriet även fast du kört då bilens elektronik gör att det inte laddar särskilt mycket vid körning (för att spara bränsle).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 395 Inlägg
för 1 timme sedan
#10
Har du tömt batteriet helt kan du glömma att ladda det med en elektronisk bilbatteriladdare.
Till detta behöver du en äldre analog batteriladdare.

Funderar du på startbooster vill jag rekommendera LIDL:s för 695:-(har jag för mig).
Den har bättre data än de flesta fler gånger dyrare diton.

Men i ditt ställe tror jag att det bästa är om du får hjälp medelst startkablar.
Bilens egen generator kommer att ladda batteriet skonsamt och säkert på någon dryg timmas körning.
Redan efter en kvarts körning har du med säkerhet laddning för att starta motorn utan startkablar.

UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT ATT INTE BATTERIET TOTALFÖRSTÖRDES AV DEN DJUPA URLADDNINGEN!

Från Finland
330 Inlägg
för 1 timme sedan
#11
Low skrev:
Alla bor inte i hus med egen parkeringen/garage med tillgång till el:)

Nåja det förstås. Fast även den tiden jag bodde i lägenhet för snart 20 år sen, hade jag en laddstolpe jag kunde nyttja för el. Men kanske risk nån norpar laddaren och batteriet då.

Professionell nybilshatare


Sök