3488
Sök

DT eller SuperSeal?

798 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#1
Vad rekommenderar folket för kablage som ska dras på taket, DT-kontakter eller SuperSeal?
Edit: Eller kanske nån annan vattentät kontakt?
Senast redigerat av MrHyde (för 8 timmar sedan)

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 164 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
På taket?
När bilar ska utrustas så är det ju DT som används av återförsäljare. Ska du igenom taket någonstans?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

798 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
På taket?
När bilar ska utrustas så är det ju DT som används av återförsäljare. Ska du igenom taket någonstans?

Jo, vi använder DT till extraljusen på kundbilar på jobbet också, men jag har hört lite delade meningar om hållbarheten på DT-kontakter. Men det kanske helt enkelt är så att det finns några dåliga tillverkare bara.

Nej, jag tänkte dra kabeln längs med räcket fram till vindrutan och därifrån genom en kabelkanal längs med vindrutan ner i motorutrymmet. Har redan en sådan kanal på ena sidan rutan för extraljusrampen, så jag vet att jag kan sätta en likadan på andra sidan rutan och dom syns inte inifrån.

Edit: Tanken med en snabbkontakt är för att slippa klippa och löda om jag behöver flytta runt på sidoljusen och/eller backljusen som ska på.
Senast redigerat av MrHyde (för 5 timmar sedan)

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 164 Inlägg
för 5 timmar sedan
#4
När det gäller extraljus så klippte jag av DT på bilar jag monterade LEDramper på. Körde med Duraseal limkrymphylsor och ibland krympslang över. På blixtljusramper på taket fick DT sitta kvar. På min nuvarande bil blev det en annan lösning. Ska ta ett kort på det som kommer snart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 164 Inlägg
för 5 timmar sedan
#5
Fast monterad. Hål i taket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-2dd31e7e1b408997331211d08b2b5f31.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

798 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#6
Det är precis det jag vill undvika, jag vill inte montera nåt permanent utan använda vattentäta kontakter. Jag vill kunna flytta på eller byta ut belysningen framöver.

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 164 Inlägg
för 4 timmar sedan
#7
MrHyde skrev:
Det är precis det jag vill undvika, jag vill inte montera nåt permanent utan använda vattentäta kontakter. Jag vill kunna flytta på eller byta ut belysningen framöver.

DT. Kanske med krympslang över. Den går att klippa bort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 164 Inlägg
för 4 timmar sedan
#8
MrHyde skrev:
Det är precis det jag vill undvika, jag vill inte montera nåt permanent utan använda vattentäta kontakter. Jag vill kunna flytta på eller byta ut belysningen framöver.

Är det stöldbegärliga prylar du ska montera? Bara en tanke. Min ramp kostade mycket... Den sitter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 353 Inlägg
för 4 timmar sedan
#9
MrHyde skrev:
Det är precis det jag vill undvika, jag vill inte montera nåt permanent utan använda vattentäta kontakter. Jag vill kunna flytta på eller byta ut belysningen framöver.

tyvärr kommer stället där du drar in kabeln släppa igenom vatten om du inte borrar och gör en riktig koppling genom det som ska igenom..

vi har föröskt så många gånger när vi monterade utrustning i g4s bilar och det läckte alltid in där kabeln gick in i bilen..

så det slutade med att vi fick borra rätt i taket på helt nya bilar.. inget skoj alls..

annars fungerar faktist biltemas kontakter väldigt bra.. har haft sånna suttit på bussarna på jobbet och aldrig varit något problem. 
även köpt själv direkt från kina och dom har hållt tätt oxå.    fördelen där är att man kan ju beställa allt från enkel stift 2stift 3stift har någon som har 7stift ligger i bilen. väldigt praktiskt när man ska ha mycket extra kablar. smile

Kör fort så hinner inget hända...

798 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
MrHyde skrev:
Det är precis det jag vill undvika, jag vill inte montera nåt permanent utan använda vattentäta kontakter. Jag vill kunna flytta på eller byta ut belysningen framöver.

Är det stöldbegärliga prylar du ska montera? Bara en tanke. Min ramp kostade mycket... Den sitter.

Nej, det är det inte. Billiga backlampor men sidobelysningen är inte helt utarbetad än, dock blir det inget farligt dyrt. Jag har en 40" ramp på taket som är värd lite, den sitter där den sitter om man säger så, så den biten har jag koll på.

Growe skrev:
MrHyde skrev:
Det är precis det jag vill undvika, jag vill inte montera nåt permanent utan använda vattentäta kontakter. Jag vill kunna flytta på eller byta ut belysningen framöver.

tyvärr kommer stället där du drar in kabeln släppa igenom vatten om du inte borrar och gör en riktig koppling genom det som ska igenom..

vi har föröskt så många gånger när vi monterade utrustning i g4s bilar och det läckte alltid in där kabeln gick in i bilen..

så det slutade med att vi fick borra rätt i taket på helt nya bilar.. inget skoj alls..

annars fungerar faktist biltemas kontakter väldigt bra.. har haft sånna suttit på bussarna på jobbet och aldrig varit något problem. 
även köpt själv direkt från kina och dom har hållt tätt oxå.    fördelen där är att man kan ju beställa allt från enkel stift 2stift 3stift har någon som har 7stift ligger i bilen. väldigt praktiskt när man ska ha mycket extra kablar. smile

Jag ska inte borra nånstans, jag ska leda in kabeln under huven via vindrutan med en sån här:
https://www.extraljuskungen.se/installa … kbelysning

Live long, and prosper.

Diagnostekniker
2 859 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Både DT och Superseal är bra sålänge det inte är billiga kinakopior.
Som extra åtgärd kan man som sagt krympslanga över kontakten.

Jag tar alla mina kontaktdon ifrån BJP. smile

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 353 Inlägg
för 2 timmar sedan
#12
Jesper328 skrev:
Både DT och Superseal är bra sålänge det inte är billiga kinakopior.
Som extra åtgärd kan man som sagt krympslanga över kontakten.

Jag tar alla mina kontaktdon ifrån BJP. smile

kör med billiga kina kontakter och dom har alltid hållt tätt samma sak på bussar jag skruvat där har det suttit i 8-10år och gått 100k och endå täta och fina smile

Kör fort så hinner inget hända...

798 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#13
Jesper328 skrev:
Både DT och Superseal är bra sålänge det inte är billiga kinakopior.
Som extra åtgärd kan man som sagt krympslanga över kontakten.

Jag tar alla mina kontaktdon ifrån BJP. smile

Bra tips om BJP, dom hade ett trevligt sortiment! Då kör jag DTM-2 som jag tänkte från början, krympslang också såklart. smile

Live long, and prosper.

Diagnostekniker
2 859 Inlägg
för 2 timmar sedan
#14
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Både DT och Superseal är bra sålänge det inte är billiga kinakopior.
Som extra åtgärd kan man som sagt krympslanga över kontakten.

Jag tar alla mina kontaktdon ifrån BJP. smile

kör med billiga kina kontakter och dom har alltid hållt tätt samma sak på bussar jag skruvat där har det suttit i 8-10år och gått 100k och endå täta och fina smile

Det är ju en hit and miss.
Har sett flertalet DT till extraljus som varit oxiderade, de flesta tillhörande de vanliga reläsatserna man kan köpa till extraljusmontering. smile

Nu har ju jag lite andra ändamål än extraljusmontering, så jag betalar gärna t.ex 250kr för en 12-polig DTM som jag vet är top notch. smile
Senast redigerat av Jesper328 (för 2 timmar sedan)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 353 Inlägg
för 37 minuter sedan
#15
Jesper328 skrev:
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Både DT och Superseal är bra sålänge det inte är billiga kinakopior.
Som extra åtgärd kan man som sagt krympslanga över kontakten.

Jag tar alla mina kontaktdon ifrån BJP. smile

kör med billiga kina kontakter och dom har alltid hållt tätt samma sak på bussar jag skruvat där har det suttit i 8-10år och gått 100k och endå täta och fina smile

Det är ju en hit and miss.
Har sett flertalet DT till extraljus som varit oxiderade, de flesta tillhörande de vanliga reläsatserna man kan köpa till extraljusmontering. smile

Nu har ju jag lite andra ändamål än extraljusmontering, så jag betalar gärna t.ex 250kr för en 12-polig DTM som jag vet är top notch. smile

nu är det inte dt kontakterna jag ens tänker på utan den modellen som biltema säljer  vad dom nu än heter..  https://www.amazon.se/KUBOWAI-Vattent%C … 5195ed4839

sånna jag tänker på  dom brukar hålla tätt.. iallfall dom jag varit på som suttit väldigt länge har alltid varit fina innuti.. 


men visst 250kr för en 12polig kontakt är rätt billigt endå..  ska man köra dom riktigt fina kontakterna kostar dom mycket mer än så ibland. 

att jag väljer ett kontakt stycke är för att jag verkligen hatar skarvhylsor krympslang och sånt skräp..  uteslutet det som pajar oftast på våra bussar är just dessa "vatten"täta skarvhylsor med lim i och alla konstigheter jag stött på.    det sitter nästan alltid så på skolskyltar och då får man vara glad att det håller tätt i ett år innan skiten går sönder =/

Kör fort så hinner inget hända...

4 171 Inlägg
för 13 minuter sedan
#16
Har god erfarenhet av DT-kontakter dom jag monterade sist sitter på renault Clio kommer från aliexpress
annars har jag köp sådana från dennna firma:
https://www.automotive-connectors.com/p … -dt-serie/
https://www.automotive-connectors.com/p … -at-serie/
som har 2 olika fabrikat av DT-kontakter
har inte heller några negatriva erfarenheter som lödhylsor  dom jag har använt kommer från aliexpress
använder steinel HL-stick  för mindre hylsor upp till 2,5 mm2
men steinel HG 2120 E  för lite större som tex. 6mm2

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök