3481
Sök

Stort eller litet avgasrör till bilen?

2 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej ja har tänkt att ja skulle skaffa ett nytt avgassystem till min Volvo s80 2,4 från 2000 eftersom det är avgasläckage på det gamla, men ja är osäker på vad som är bäst, smalt eller större avgassystem.
Vill få ett lite fränare ljud (mörkare ljud bland annat typ), har hört att om man har större avgas så kommer den att baksmälla lite men kan ha fel.

6 273 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
När min bror köpte den Audi 100 Avant Turbo (91:a) han har i dag satt det 3"system på . Efter mycket reparerande och svetsande av det systemet beslöt han sig för att ta bort det och köpa ett Audi original system (2,25") från Audi tradition i tyskland (pris ca 12000:-) med det systemet upplevdes motorn både vara lite starkare och gick dessutom tystare ,vilket  jag anser vara bra!
Att bra sätta på ett grövre avgassystem bara för att det ska "låta bättre" kan ge sämre motoregenskaper.


Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
jaka54 skrev:
När min bror köpte den Audi 100 Avant Turbo (91:a) han har i dag satt det 3"system på . Efter mycket reparerande och svetsande av det systemet beslöt han sig för att ta bort det och köpa ett Audi original system (2,25") från Audi tradition i tyskland (pris ca 12000:-) med det systemet upplevdes motorn både vara lite starkare och gick dessutom tystare ,vilket  jag anser vara bra!
Att bra sätta på ett grövre avgassystem bara för att det ska "låta bättre" kan ge sämre motoregenskaper.

Förklara gärna vad som ger sämre egenskaper med ett grövre avgasrör smile att låta motorn andas är inget negativt
Rent teoretiskt så ska man ha ett avgasrör som är grövre fram till och lite mindre bak för att bibehålla gashastigheten ut, men det är inget som en gammal volvo kommer att bli påverkad av


Fri fart för ett fritt folk!
14 366 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
SportPilot skrev:
jaka54 skrev:
När min bror köpte den Audi 100 Avant Turbo (91:a) han har i dag satt det 3"system på . Efter mycket reparerande och svetsande av det systemet beslöt han sig för att ta bort det och köpa ett Audi original system (2,25") från Audi tradition i tyskland (pris ca 12000:-) med det systemet upplevdes motorn både vara lite starkare och gick dessutom tystare ,vilket  jag anser vara bra!
Att bra sätta på ett grövre avgassystem bara för att det ska "låta bättre" kan ge sämre motoregenskaper.

Förklara gärna vad som ger sämre egenskaper med ett grövre avgasrör smile att låta motorn andas är inget negativt
Rent teoretiskt så ska man ha ett avgasrör som är grövre fram till och lite mindre bak för att bibehålla gashastigheten ut, men det är inget som en gammal volvo kommer att bli påverkad av

har för mig att någon dödade den myten..  kollar man idag i usa hur turbomotorer med mycket effekt byggs så är det alltid bästa att ha så lite restriktioner som möjligt..

är ju standard med 1400hk på driven på en 4cyl turbo motor..    cirka 1700hk i motorn   det enda som gör att dom har ett rör ur turbon är mer eller mindre för att styra bort värmen från bilen och att syresensorn ska hinna känna av blandingsförhållnaden mellan bränsle/luft

sen finns det andra anledningar att köra ett full system..  det ska låta bra..    3" räcker inte långt  om man ska ha mycket effekt.
men på en gammal volvo är det ju ljudet från 5an man vill åt.   3" på en turbo 5a är ett måste..   därimot tycker jag att det ALLTID ska vara 2ljudämpare så ljudet inte blir så förbenat högt utan det ska vara dovt och mysigt..

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
Growe skrev:
SportPilot skrev:
jaka54 skrev:
När min bror köpte den Audi 100 Avant Turbo (91:a) han har i dag satt det 3"system på . Efter mycket reparerande och svetsande av det systemet beslöt han sig för att ta bort det och köpa ett Audi original system (2,25") från Audi tradition i tyskland (pris ca 12000:-) med det systemet upplevdes motorn både vara lite starkare och gick dessutom tystare ,vilket  jag anser vara bra!
Att bra sätta på ett grövre avgassystem bara för att det ska "låta bättre" kan ge sämre motoregenskaper.

Förklara gärna vad som ger sämre egenskaper med ett grövre avgasrör smile att låta motorn andas är inget negativt
Rent teoretiskt så ska man ha ett avgasrör som är grövre fram till och lite mindre bak för att bibehålla gashastigheten ut, men det är inget som en gammal volvo kommer att bli påverkad av

har för mig att någon dödade den myten..  kollar man idag i usa hur turbomotorer med mycket effekt byggs så är det alltid bästa att ha så lite restriktioner som möjligt..

är ju standard med 1400hk på driven på en 4cyl turbo motor..    cirka 1700hk i motorn   det enda som gör att dom har ett rör ur turbon är mer eller mindre för att styra bort värmen från bilen och att syresensorn ska hinna känna av blandingsförhållnaden mellan bränsle/luft

sen finns det andra anledningar att köra ett full system..  det ska låta bra..    3" räcker inte långt  om man ska ha mycket effekt.
men på en gammal volvo är det ju ljudet från 5an man vill åt.   3" på en turbo 5a är ett måste..   därimot tycker jag att det ALLTID ska vara 2ljudämpare så ljudet inte blir så förbenat högt utan det ska vara dovt och mysigt..

med en turbo är verkligheten en annan : men ja, de flesta motorer mår bra av att kunna andas lite bättre



Sök