3703
Sök

köpråd: Svets

5 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
#1
Jag är ute efter en migsvets som klarar av plåtarbeten på en bil.

Har ni några rekommendationer på var man kan hitta en som funkar bra till en billig peng.
Jag har tänkt mig en kring 2000 kronors klassen.

Jag ska mestadels använda den till plåtarbeten på bil men det vore kul om den hade fler användningsområden.

Har kollat lite på biltema och Jula.

Är det någon som har koll på den billigaste svetsen från biltema. Funkar den hyfsat?

Och hur är det med intermittensen.
Vad menas egentligen med 85 A 25 %

Är det att den klarar att leverera 85 ampere i 1 minut och måste vila i 25 % av den tiden  dvs 15 sek?

Finns det några skickliga svetsare som kan svara på denna fråga?

1 417 Inlägg
15 juli 2007
#2
Intermitensen är nästan rätt.
85a 25% betyder att du kan svetsa med 85 ampere i 25% av en 10 minuters period.
på lägre ampere är det vanligtvis högre intermitens, och på högre ström mindre.

Jag har precis köpt en mig/mag från www.swedol.se för ca 4000 och den verkar jävligt bra. klarar rostfritt,svart och alu. Har rätt bra strömområde också.
Det enda som var lite dåligt var att slangpaketet var lite kort, men svetsen är liten och lätt att flytta på istället.


Pan
15 juli 2007
#3
Lånar lite.

Ska också införskaffa mig en MIG är det tänkt. Själv kollade jag på den från Biltema för ca 3500kr är det något som funkar eller. Kan ju sägas att jag alldrig ägt en svets innan men vill inte köpa den billigaste heller så man behöver byta direkt. Vad kan man svetsa med MIG? Kan man svetsa Balk eller är det mest tunnare plåt? Är en riktig nybörjare på allt som har med svets att göra tongue Men är ubersugen på att lära mig svetsa.

MVH

1 417 Inlägg
15 juli 2007
#4
Med en MIG kan du bara svetsa aluminium och rostfritt. men en MAG kan du svetsa allt annat.
och mig/mag kombinerar de 2, samma masking. annat tillsatsmaterial och gas bara.
Och det som avgör tjocklek på det du svetsar är hur mycket ampere din svets klarar av, och hur grov tillsatstråden är. oftast kan man svetsa 1.2mm tråd, och över 150A, och det räcker gott och väl till bilbalk.
Vad gäller tunnare plåt är det bra om svetsen klarar av ner till 0.6mm tråd, och ungefär 35 A. Då man vill ha så kallt som möjligt när plåten blir runt 1 mm tjock.
Ska man BARA svetsa kaross och tunnplåt kan man använda ren kolsyra som skyddsgas, då den samtidigt kyler plåten. Vill man ha bredare grund med gasen är Mison 18-25 något att satsa på, eller ATAL (Beror på var ni köper den). Atal är samma sak som Mison 25.


300 Inlägg
15 juli 2007
#5
det är väll ändå en TIG du svetsar alu å rostfritt me! mig är en helt vanlig plåt svets..


1 004 Inlägg
15 juli 2007
#6
går att svetsa alu och rostfritt med mig men vid alu svets måste/bör man ha trådmatningen i handtaget och inte mison gas funkar bättremed argon smile....  rätta mig om jag har fel...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 417 Inlägg
15 juli 2007
#7
precis. Man anväder argon eller helium när man svetsar rostfritt eller alu.
Skillnaden med MIG eller TIG när det kommer till rostfritt eller alu är att TIG blir såååååå mycket snyggare.


1 417 Inlägg
15 juli 2007
#8
142R skrev:
det är väll ändå en TIG du svetsar alu å rostfritt me! mig är en helt vanlig plåt svets..

FEL!
MIG är endast rostfritt eller alumium-svets. Därav I:et i namnet, står för Inert eller Inaktiv.
I MAG, står A:et för active eller aktiv. Dvs att gasen är aktiv eller inte i svetsprocessen.

Och det är allt för ofta folk tar fel på MIG och MAG. Vanligast är att man säger MIG, när man menar MAG.


Lång & Smal!
462 Inlägg
16 juli 2007
#9
Holme skrev:
142R skrev:
det är väll ändå en TIG du svetsar alu å rostfritt me! mig är en helt vanlig plåt svets..

FEL!
MIG är endast rostfritt eller alumium-svets. Därav I:et i namnet, står för Inert eller Inaktiv.
I MAG, står A:et för active eller aktiv. Dvs att gasen är aktiv eller inte i svetsprocessen.

Och det är allt för ofta folk tar fel på MIG och MAG. Vanligast är att man säger MIG, när man menar MAG.

Han har helrätt, MIG är Inert och MAG är Aktiv..

Personligen tycker ja MIG - Alu är lättare än TIG - Alu smile

//Henrik Johansson

21 Inlägg
16 juli 2007
#10
bättre att lägga på nån tusing och köpa en esab eller kempii mig..då håller den länge..räcker med mindre modeller upp till 3-4mm plåt..men är optimalt till bilplåt..kempii vet ja ej om de finns så billiga..men esab säljer en rätt billig för runt 4lapp och den är kanon att ha till bilplåt..är nog ingen fara att köpa en beg heller av nåt av dom märkena..har jobbat som svetsare i 16 år så köp inget skräp..wink

Eliminator
1 441 Inlägg
16 juli 2007
#11
MIG är till alla typer du måste anpassa gas och tillsatsmedel för olika material.
Dock är TIG mycket bättre och snyggare till ALU.

Köp en 3 fas svets på 150 - 200 amp, mindre så blir du bara grymt besviken.
Själv har jag en Migatronic 183, men kan rekommendera en svets från DUAB i Mönsterås som har bra priser och bra kvalite på sina svetsar.
Det är viktigt att köpa någorlunda bra kvalite och märke, för ev servie och underhåll, reservdelar etc. Försök att hitta ett svetspaket, annars får du köpa till tråd, gastub, klocka till tub, svetshjälm utöver svetsen.

//T
Senast redigerat av Sokrates (16 juli 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
16 juli 2007
#12
Altaså vad har detta med Utseende och styling att göra?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Pan
16 juli 2007
#13
Ska nog gå någon kurs i svets innan jag köper. Hittade lite studie cirklar som verkarde vara rätt bra ska bara hitta någon närmare där jag bor. Men tack för era tips iaf.

MVH


Sök