3740
Sök

Plasering av dumpventilen...

229 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#1
Ska sätta på en öppen dumpventil på min Ford Probe GT Turbo intercooler...
Dumpen som sitter där nu sitter precis efter turbon.
Har hört att dumpen ska sitta nära gasspjälet?
Gör det någon skillnad? Och isåfall vad? hmm

Tacksam för hjälp!

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

122 Inlägg
31 juli 2007
#2
Lusen skrev:
Ska sätta på en öppen dumpventil på min Ford Probe GT Turbo intercooler...
Dumpen som sitter där nu sitter precis efter turbon.
Har hört att dumpen ska sitta nära gasspjälet?
Gör det någon skillnad? Och isåfall vad? hmm

Tacksam för hjälp!

Ja, det gör skillnad, jag fick bättre spool-up.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

229 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#3
Så du tycker att jag ska placera den nära gasspjälet då antar jag?
En bättre förklaring skulle inte vara fel. smile

Det är ju betydligt smidigare att sätta den öppna dumpen där den orginala sitter nu, precis efter turbon.

Någon som kan ge en bra förklaring? Så jag som inte har jobbat med överladdade bilar  förstår wink

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

666 Inlägg
1 augusti 2007
#4
Dumpens uppgift är att släppa ut den tryckvåg som bildas då gasspjället stängs, för att luften ska släppas ut så effektivt som möjligt så ska dumpen placeras så nära gasspjället som möjligt, vad jag har förstått så har inte tryck vågen spridit ut sig lika mycket om den inte går genom så mycket rör, och då släpps den ut lättare och effektivare. Slänger du på en dump som är av plast så finns risk för att de ska smälta av värmen från turbo, men har du en alu dump så kvittar det för värmens skull...


//Silver


122 Inlägg
1 augusti 2007
#5
Lusen skrev:
Så du tycker att jag ska placera den nära gasspjälet då antar jag?
En bättre förklaring skulle inte vara fel. smile

Ja, det tycker jag.

Om du placerar dumpen vid turbon, så kommer ju luften i systemet att stanna upp, eller tom gå åt fel håll när spjället stängs och dumpen öppnar. Med dumpen vid spjället fortsätter luften åt rätt hål hela tiden. Det gör att turbon börjar ladda snabbare efter växling/gassläpp.

Lusen skrev:
Det är ju betydligt smidigare att sätta den öppna dumpen där den orginala sitter nu, precis efter turbon.

Vill man vara fin får man lida pin big_smile
Visst är det lite mer jobb att flytta den, men jag tycker att det var värt besväret (tillverkning av nya tryckrör).

Lusen skrev:
Någon som kan ge en bra förklaring? Så jag som inte har jobbat med överladdade bilar  förstår wink

Hoppas att ovanstående skingrat en del dimmor kring detta.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

1 567 Inlägg
1 augusti 2007
#6
Helt korrekt dumpen skall sitta så nära gasspjället som möjligt..Men frågan är då varför vissa sätter dom vid Turbon???

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

666 Inlägg
1 augusti 2007
#7
Det finns många tillverkare som bygger in dumpen i turbon, ex volvo mm... där är redan slangar å annt framdraget till vid turbon och de kanske tycker det är lättare att montera dumpen där då...
andledningen till att tillverkarna väljer att montera dumpen i turbon vet ja inte, men det bör väll finnas ngn tycker man....

//Silver


1 567 Inlägg
1 augusti 2007
#8
silverbird skrev:
Det finns många tillverkare som bygger in dumpen i turbon, ex volvo mm... där är redan slangar å annt framdraget till vid turbon och de kanske tycker det är lättare att montera dumpen där då...
andledningen till att tillverkarna väljer att montera dumpen i turbon vet ja inte, men det bör väll finnas ngn tycker man....

//Silver

Förmodligen en kostnadsbesparing och utrymmes orsak..

Men jag menar bilar med eftermarknads dump som sätter den i tryckröret vid turbon..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

229 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#9
Tack för alla svaren!
Bra förklaring nu Elvis wink

Det får bli att bygga lite egna rör då, så dumpen hamnar så när gasspjälet som möjligt smile

Om det nu är bättre att ha dumpen nära gasspjälet, varför sitter den precis efter turbon orginal?
På min Probe så sitter den ca tio centimeter efter turbon och är åter cirkulerande in precis innan turbon.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

122 Inlägg
2 augusti 2007
#10
Lusen skrev:
Tack för alla svaren!
Bra förklaring nu Elvis wink

Det får bli att bygga lite egna rör då, så dumpen hamnar så när gasspjälet som möjligt smile

Om det nu är bättre att ha dumpen nära gasspjälet, varför sitter den precis efter turbon orginal?
På min Probe så sitter den ca tio centimeter efter turbon och är åter cirkulerande in precis innan turbon.

På min V70 T5:a, liksom på många nya bilar, är (var i mitt fall) den ibyggd i turbon.

Anledningen är sannolikt ekonomisk, man monterar turbon och dumpen sitter på turbon.
Man spar således ett moment och därmed tid (tid är pengar).

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

229 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#11
Elvis skrev:
På min V70 T5:a, liksom på många nya bilar, är (var i mitt fall) den ibyggd i turbon.

Anledningen är sannolikt ekonomisk, man monterar turbon och dumpen sitter på turbon.
Man spar således ett moment och därmed tid (tid är pengar).

Om den är inbyggd i turbon så kan jag förstå att man spar både pengar och tid.
Men på min Probe så sitter den ju brevid turbon och det skulle vara lika enkelt att sätta den vid gasspjälet. Lika mycket jobb och plats att sätta den vid spjälet.
Så det måste ju finnas någon anledning att dom monterade den där?

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

229 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#12
Något liknande det här ser Proben ut i stora drag smile


http://www.garaget.org/gallery/archive/12506/130360_zc2cph.jpg

Dumpen sitter precis efter turbon...

Hur tror ni det går med luftmängdsmätarn (LMM)?
Det ska väl funka med öppen dump på en Ford Probe gt turbo?
Senast redigerat av Lusen (10 augusti 2007)

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

1 661 Inlägg
10 augusti 2007
#13
Ja den funkar med lmm kommer ju att räkna fel och ge en aningen fet blandning när du dumpar.


Sök