4430
Sök

Nu är man trött på vatten,slangar,läckage,otur och kyl !

Ford Focus ST
28 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
#1
Golf Vr6 2.8L årsmodel 93:a med kylsystems problem !

1. kylarslangen in till cupé värmaren sprack under testkörning när jag skulle köpa bilen.
2. Övre kylarslangen sprack efter 2 månaders ägodel
3. beställde silikonslangskit,vilket var skit bra.
4. Monterade på allt och inget läckage, putade ut men kom bara till Borås (2mil) sen börja de läcka vatten från pumpem.
5. Ena slang anslutningen till pumpen hade gått av på något sätt.
6. Köpte ny pump av Nexen och fick den idag (14/8 ) och ingenting läckte och fyllde på vatten(tömde motorn på vatten och i med nytt)
7. Efter gymmet körde jag en runda och vattenlampan började blinka   
8. Det droppar från kylet (tror jag) och låter som om de vore ett hål i kylet när jag trycker/pumpar på övre kylarslangen..

Vad är de som är fel egentligen?!
Imorgon ska jag kolla avgasvärdena och en mekaniker ska även kolla vart de läcker.
Kollade även om det kom blå rök ur avgassysemet men inte, så de kan inte vara blockpackinngen heller !

Jag funderar på om jag får så högt tryck i kylsystemet.
Alltså att luften inte har någonstans att ta vägen så de blir "POFF"= Något går sönder.

Vart ska luften ta vägen? Från expansionkärlet?
Hur mycket vatten fyller ni på när de är dax för nytt? Ungefär 8L?
Hur gör ni? Vilken tempratur? m.m

Mycket tacksam för gissningar,råd. Bara något som kan komma som förslag !
Menar de att någon gång måste de ju vara 0/mindre riskfyllt för att de går sönder.
Kan även säga att jag slänger inte i någon kylartättning.

En trött kille på kylsystem även kallad Fagerman.


761 Inlägg
14 augusti 2007
#2
Locket som sitter på expansionkärlet ska öppna och släppa ut vid ~1 bars tryck,, och en backventil släpper in luft såfort motorn har kallnat igen.. Provblås med tryckluft om du har möjlighet, annars byt locket så det är nästan säkert att det är det som är fel.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Ford Focus ST
28 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
#3
Markus_MR2 skrev:
Locket som sitter på expansionkärlet ska öppna och släppa ut vid ~1 bars tryck,, och en backventil släpper in luft såfort motorn har kallnat igen.. Provblås med tryckluft om du har möjlighet, annars byt locket så det är nästan säkert att det är det som är fel.

Okej nu börjar jag förstå.
Locket, okej nu får jag testa de med..
Medans jag gör de kan ju några andra komma med fler råd,förslag / gissningar

/Fagerman


Ford Focus ST
28 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
#4
..
Senast redigerat av Fagerman (14 augusti 2007)



Sök