4319
Sök

Hur många kilo är 60nm ?

Sleeper
3 084 Inlägg
25 augusti 2007
#41
TheFinnishFlash skrev:
har nu släppt på alla topplocksbultar...och jag behövde inte ta i specielt hårt för att dom skulle släppa ! vafan !!! på den här momentnyckeln eller vad det heter finns det olika skalor men inte NM..det finns kilo, pounds, M vad står m för ? är det nm ???

men du om du tar ett måttband och mäter hur lång momentnyckel du har så kan vi räkna ut det istället ;P
Senast redigerat av Sushikocken (25 augusti 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

119 Hk/Liter
246 Inlägg
25 augusti 2007
#42
MixiL skrev:
Om jag var du skulle jag låna/köpa en riktig momentnyckel så du kan dra bultarna till rätt moment, verkar inte som någon kan ge något bra svar på hur många kilo som motsvarar 60 Nm.

Det finns inget ensamt exakt svar på vilket som är rätt.
med en 2 meters arm är det ~3kg som gäller
Med en 0.25 meters arm så är det ~24kg som gäller

10N ~ 1kg

N x m = Nm




Som många andra sagt, borde satsa på momentnyckel...

Move your mind

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#43
har lyft bort toppen nu ! packningen var hel...vadihelvete är fel ! hur kan det vara vatten i oljan ? har inget måttband !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
25 augusti 2007
#44
TheFinnishFlash skrev:
har lyft bort toppen nu ! packningen var hel...vadihelvete är fel ! hur kan det vara vatten i oljan ? har inget måttband !

Du har ingen oljekylare i vattenkylaren? kan vara spricka där då.

Smoke Tires Not Drugs.

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
#45
mickecorrado skrev:
TheFinnishFlash skrev:
har lyft bort toppen nu ! packningen var hel...vadihelvete är fel ! hur kan det vara vatten i oljan ? har inget måttband !

Du har ingen oljekylare i vattenkylaren? kan vara spricka där då.

det vet jag inte, men den har inte läckt förr
den börja läcka nu efter packningbytet ! aja ska ut och skruva ihop skiten nu ! och dra åt rätt

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

21 761 Inlägg
25 augusti 2007
#46
När man drar fast bultar och skruvar som ska ha ett visst moment så ska man använda en momentnyckel och den brukar ha olika åtdragningsskalor som tex Nm, kg/M och lbs.

När man drar åt med en momentnyckel så kan man säga att 10Nm motsvarar UNGEFÄR 1 kg, det innebär att om din momentnyckel inte har Nm så kan du utgå ifrån att 6 kg motsvarar ca 60Nm.

Om man utgår ifrån detta så kommer inte det verkliga åtdragningsmomentet att avvika märkvärdigt mycket från det angivna värdet, man får ju inte glömma att momentnycklarna som en medelsvensson brukar köpa (typ på Micro/Biltema/Mekonomen etc) har en feltolerans på kanske 3-4%.

Brandman
51 Inlägg
25 augusti 2007
#47
mickecorrado skrev:
Scratchen skrev:
Alltså, Nm är ett vridmoment, kg är en massa... går inte att sätta likhetstecken däremellan.

(idag är jag en viktigpetter...)

1Kg=9,81N

N x m=Nm   eller 9,81 x Kg x m = Nm

se det gick  wink

1kg är endast 9.81N då g=9.81m/(s^2).
Och du har fortfarande inte satt likhetstecken mellan ett vridmoment och en massa, för det är matematiskt omöjligt.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
25 augusti 2007
#48
Scratchen skrev:
mickecorrado skrev:
Scratchen skrev:
Alltså, Nm är ett vridmoment, kg är en massa... går inte att sätta likhetstecken däremellan.

(idag är jag en viktigpetter...)

1Kg=9,81N

N x m=Nm   eller 9,81 x Kg x m = Nm

se det gick  wink

1kg är endast 9.81N då g=9.81m/(s^2).
Och du har fortfarande inte satt likhetstecken mellan ett vridmoment och en massa, för det är matematiskt omöjligt.

Nä rakt av går inte då du måste ha en "hävstång" som du utsätter för en "kraft" kg eller Newton beroende på vilken enhet man använder.

Till frågan: Hur många kilo är 60Nm? går ej svara på då man inte vet hur lång hävarm man använder, i detta fall ett spärrhandtag.

Smoke Tires Not Drugs.

125 Inlägg
25 augusti 2007
#49
Det här var den roligaste tråden på länge lol! skriv för h-vete inte om ni inte vet vad ni pratar om! 60nm och ett halvvarv kanske blir 7-8-9kg eller nåt? du ska inte vidvinkeldra bultarna för då sträcker dom bara ut sig. m12 som det är på rödblocken och 10:9 kvalite kan dras ca 12kg ungefär. Skaffa en riktig momentnyckel och ställ in den på 120nm så ska du se att det blir tätt mellan block och topp ifall du inte har skev topp/block osv! lycka till
Senast redigerat av j0jje_ (25 augusti 2007)


286 Inlägg
25 augusti 2007
#50
Jag måste bara fråga eftersom det inte har nämts någonting tidigare i tråden. Har du bytt toppackningen efter att du lyfte toppen?

Avstängd
1 266 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#51
Mokko skrev:
Jag måste bara fråga eftersom det inte har nämts någonting tidigare i tråden. Har du bytt toppackningen efter att du lyfte toppen?

hehe självklart ! idag bytte jag för 3e gången ! och nu går den äntligen bra..och nu kan man plåga den med utan att det börjar sippra ut olja och vatten ! smile drog åt toppen riktigt hårt denna gång

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

(none)
1 725 Inlägg
26 augusti 2007
#52
Fasen vad kul för dig! Slippar man denna splittrande, MEN roliga tråd då? smile

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

140 Inlägg
26 augusti 2007
#53
Scratchen skrev:
mickecorrado skrev:
Scratchen skrev:
Alltså, Nm är ett vridmoment, kg är en massa... går inte att sätta likhetstecken däremellan.

(idag är jag en viktigpetter...)

1Kg=9,81N

N x m=Nm   eller 9,81 x Kg x m = Nm

se det gick  wink

1kg är endast 9.81N då g=9.81m/(s^2).
Och du har fortfarande inte satt likhetstecken mellan ett vridmoment och en massa, för det är matematiskt omöjligt.

FEL! g=9.82 i Sverige wink

Gasar till det rasar

87 Inlägg
26 augusti 2007
#54
Men är folk helt körda eller?hmm

Han frågade om de va oki med 13 kg.

Och så nu ger jag mig in i dett å rättar, e så less på folk som bara babblar utan att veta.
Jag har i alla fal läst åtdragningsteknik.
Här är all fakta sen kan alla vara nöjda å sluta tjabba.

1 Kpm = 9.807 Nm
10 Nm = 1,020 Kpm

Tack å hej!

Nu kan han få ägna sin tråd till den igentliga frågan.....
Senast redigerat av RaaZer (26 augusti 2007)

5 710 Inlägg
27 augusti 2007
#55
OJ vad rörigt.....
För att svara direkt på din fråga:
60N = ~6kg
60Nm= 120N eller 12kg OM verktyget är 0.5 meter långt.
60Nm= 60N eller 6kg OM verktyget är 1meter långt.

Du har dragit 13kg eller 130N men vi har ingen aning om hur långt ditt verktyg var så därför är det omöjligt att svara på vad det blir i NM.
Vad som är "lagom" att dra vet inte jag .....det är olika för varje bilmodell.
Dock brukar det följa med en lapp på hur man skall dra med den nya topplockspackningen eller så får man ta reda på det i en verkstadshandbok.

Det jag dock vet är att "hårt är inte alltid bra" så att bara ta i som f-n gör inte att det sitter bättre.

En annan sak man skall ha i åtanke är att OM det är angivet ett moment och en vinkel (brukar vara så) kan man inte direkt översätta det till ett slutmoment.
Dra momentet och dra vinkeln.....slutmomentet är helt ointressant då det är många faktorer som spelar in vad detta blir.

Rätt dragordning oxo GRYMT viktigt!

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 266 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#56
jonTe skrev:
OJ vad rörigt.....
För att svara direkt på din fråga:
60N = ~6kg
60Nm= 120N eller 12kg OM verktyget är 0.5 meter långt.
60Nm= 60N eller 6kg OM verktyget är 1meter långt.

Du har dragit 13kg eller 130N men vi har ingen aning om hur långt ditt verktyg var så därför är det omöjligt att svara på vad det blir i NM.
Vad som är "lagom" att dra vet inte jag .....det är olika för varje bilmodell.
Dock brukar det följa med en lapp på hur man skall dra med den nya topplockspackningen eller så får man ta reda på det i en verkstadshandbok.

Det jag dock vet är att "hårt är inte alltid bra" så att bara ta i som f-n gör inte att det sitter bättre.

En annan sak man skall ha i åtanke är att OM det är angivet ett moment och en vinkel (brukar vara så) kan man inte direkt översätta det till ett slutmoment.
Dra momentet och dra vinkeln.....slutmomentet är helt ointressant då det är många faktorer som spelar in vad detta blir.

Rätt dragordning oxo GRYMT viktigt!

okej ! jag drog momentet, och vinkeln + till =]

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

5 710 Inlägg
29 augusti 2007
#57
TheFinnishFlash skrev:
okej ! jag drog momentet, och vinkeln + till =]

Då får vi hoppas på att skruvarna inte går av då....wink

MVH Jonas
..............

Eliminator
1 441 Inlägg
29 augusti 2007
#58
Utan momentnyckel är det omöjligt att få just rätt moment, och drar man i vinkel är det precis så att det är ett viktigt moment det med liksom ordningsföljden. Om man slarvar med nått av detta så är hela tanken förstörd. Då kan man lika dra dit bultarna med muskelkraft och på känn. Med risk för att det går åt h-e.
Vet ej om det nämnt tidigare, det är också mycket viktigt att montera nya bultar varje gång, då just detta moment med momentdragning och vinkel sträcker ut bulten och att den sedan är förbrukad. En engångsvara helt enkelt.

Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.


Sök