3232
Sök

bilen kokar bmw 323 E30

VULKARE
117 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
#1
inhandlade en liten bmw för att köra o leka med men jag kunde bara köra typ 10 min sen koka bilen nån sa att jag ska sätta större kyllare

Team Ljudbyggaren
välljud så det hörs

BMW Power
2 362 Inlägg
19 juli 2007
#2
kunggalant skrev:
inhandlade en liten bmw för att köra o leka med men jag kunde bara köra typ 10 min sen koka bilen nån sa att jag ska sätta större kyllare

Koka den när du körde eller när du typ stod stilla med motorn på?  wink antar att du menar när du körde..


Min kokar om man står stilla, viskokopplingen är pajko på den smile

BMW, bogsering med wire :/

70 Inlägg
19 juli 2007
#3
topp-pakning. om du har tur så e de vattenpumpen.


VULKARE
117 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
#4
kör man normalt kokar den inte men plågar man bilen lite så kokar den

ja jag tittade på viskokoplingen den snurade knapt me

tänkte sätta en elektrisk fläkt

Team Ljudbyggaren
välljud så det hörs

BMW Power
2 362 Inlägg
19 juli 2007
#5
kunggalant skrev:
kör man normalt kokar den inte men plågar man bilen lite så kokar den

ja jag tittade på viskokoplingen den snurade knapt me

tänkte sätta en elektrisk fläkt

Är så när man plågar min 325a med, dock så har man dragit ner på tempot när man har sett att den börjar närma kokpunkten wink hehe


Blir att köpa ny viskokoppling för mig bara tongue

BMW, bogsering med wire :/

VULKARE
117 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
#6
okej ha koll på tempen och gasa tills det bubblar lite

Team Ljudbyggaren
välljud så det hörs

70 Inlägg
19 juli 2007
#7
hade en 525i som börja koka som fan. o de va topp-pakningen som gick på 2 ställen, bara att riva isär o plana toppen o i me ny pakning o nya bultar. inte kul.


Billackerare
87 Inlägg
21 juli 2007
#8
m20 motorerna är riktigt jävliga att lufta kylsystemet på. hitta en brant backe eller liknanade när du ska lufta den .. annars bli det så att tempen går upp när du står still/plågar den. Men beter sej helt normalt när du kör lugnt


519 Inlägg
22 juli 2007
#9
Schniff skrev:
m20 motorerna är riktigt jävliga att lufta kylsystemet på. hitta en brant backe eller liknanade när du ska lufta den .. annars bli det så att tempen går upp när du står still/plågar den. Men beter sej helt normalt när du kör lugnt

varför har bmw byggd detta kylsystem till ormbo på m20..har aldrig varit med om att man är tvungen och varva motorn och öppna luftskruven när man fyller på systemet för att få ut luften...brukar tillochmed fylla direkt i övre kylarslang........Finns det någon mer motor man behöver göra detta??????????

kung
52 Inlägg
22 juli 2007
#10
överfylla expansionskärlet å skruva åt locket, varva å öppna luftskruven.  men lätt e d inte


262 Inlägg
22 juli 2007
#11
Hejsan, har samma problem med min och undrar vad en viskokoppling är och vart den sitter.

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

39 Inlägg
22 juli 2007
#12
pv-rules skrev:
överfylla expansionskärlet å skruva åt locket, varva å öppna luftskruven.  men lätt e d inte

fyll på med vatten i expantionskärlet, blås med munkraft och öppna luftskruven, stäng luftskruven och ta ett nytt andetag och öppna igen, gör det tills de bara kommer vatten ut genom luftskruven.

Språkfascist
109 Inlägg
22 juli 2007
#13
323micke skrev:
Hejsan, har samma problem med min och undrar vad en viskokoppling är och vart den sitter.

viskokopplingen är navet som sitter "i" fläktvingarna..och den ska gå trögt att snurra på när motorn är varm..

Syns man inte, så finns man inte.

262 Inlägg
22 juli 2007
#14
Ok, tack för svaret enjoii

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Montör
664 Inlägg
4 september 2007
#15
Hejsan. Jag har en BMW E30 316i -90 med M40B16 motor. Antar att den är lika jävlig som M20 att lufta, men jag vet inte om det är det som är felet...

Har problem med att motorn blir aldeles för varm.
Motorn går jättebra i övrigt.
Oljan är fin, inget vatten i den, eller vice versa.
Termostaten är helt ny. (Dock biltema, kan det göra något?)
Vattenpumpen är helt ny.
Alla kylarslangar jag kommer åt är kontrollerade och flödar bra.
Kylaren har flöde, och är i bra skick, inga "bitar" av den saknas.
Fläkten går som den skall.

Temperaturmätaren inne i bilen ställer sig runt det sista strecket innan rödmarkeringen börjar. Ibland över, ibland under. Mycket beroende på om kupefläkten/värmen är på eller ej, givetvis.

Även fast mätarnålen inte går in på det röda så börjar vattnet till slut koka lite smått.

Hur jag än gör så kommer det i princip inget vatten alls ur luftnippeln på ovansidan av kylaren, utan i princip bara vattenånga (det då när vattnet börjar bli riktigt varmt).

Någon som vet vad som kan vara fel? Eller typ kan skriva en "detaljerad" guide på hur man luftar systemet?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök