Hejsan. Jag har en BMW E30 316i -90 med M40B16 motor. Antar att den är lika jävlig som M20 att lufta, men jag vet inte om det är det som är felet...
Har problem med att motorn blir aldeles för varm.
Motorn går jättebra i övrigt.
Oljan är fin, inget vatten i den, eller vice versa.
Termostaten är helt ny. (Dock biltema, kan det göra något?)
Vattenpumpen är helt ny.
Alla kylarslangar jag kommer åt är kontrollerade och flödar bra.
Kylaren har flöde, och är i bra skick, inga "bitar" av den saknas.
Fläkten går som den skall.
Temperaturmätaren inne i bilen ställer sig runt det sista strecket innan rödmarkeringen börjar. Ibland över, ibland under. Mycket beroende på om kupefläkten/värmen är på eller ej, givetvis.
Även fast mätarnålen inte går in på det röda så börjar vattnet till slut koka lite smått.
Hur jag än gör så kommer det i princip inget vatten alls ur luftnippeln på ovansidan av kylaren, utan i princip bara vattenånga (det då när vattnet börjar bli riktigt varmt).
Någon som vet vad som kan vara fel? Eller typ kan skriva en "detaljerad" guide på hur man luftar systemet?
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.