Tennspackel e bra som ovanstående säger, att man slipper sprickbildningar på det tennade området. Dels det, och sen för att när man tennar så så upphettas underlaget så pass mkt att all eventuell fukt försvinner. Är området bra tennat rostar bilen i princip aldrig igen. Jag jobbar på en auktoriserad Ford-verkstad i Hbg och vi tennspacklar om kunden så önskar det. Så vad jag vet e de inte olagligt om man använder specialanpassade utsug som vi har på verkstan. Så följ inte någons råd att göra det hemma, dels för att de bildas jävligt farliga gaser och dels för att de e skitsvårt, så har du inte jobbat mkt med plåt och inte ska tenna på en "stridsvgn",(DVS, en bil med jävligt tjock plåt) så ge fan i det! Risken att plåten "slår" sig är jävligt stor och då e de inte alls säkert att du får rätt på det igen. Speciellt när de gäller mitt på stora plana ytor eller som skärmkanter etc. Lättast e att prova på en bit plåt som du inte e rädd om. Men om du nu ska göra det hemma så använd alla sorters skydd som går och se till att ventilera ordentligt. Men om du ska tenna hemma så antar jag att du har ganska gott om pengar eller att du har all utrustning. De e dyra grejor och du behöver an massa grejor för att de ska bli bra. Görs de inte enligt instruktioner så håller det sämre än vanligt spackel. Då e de bättre att använda sig av glasfiber spackel, de e mer hållbart än vanligt spckel. Grejor du behöver för att lyckas är: Gasverk med rätt munstycke, flussmedel(Medel som stryks på och upphettas för att tennet ska fästa ordentligt) pensel till flussmedlet, tenn(svindyrt), tennspackelspade(speciellt utformad i trä som är inpregnerat med någon typ av vax för att inte spaden ska brinna upp) och en liten form med extra vax i för att doppa spaden i. Så för hemmafixaren e de bara att inhandla diverse atiraljer eller använda glasfiberspackel. Tack för ordet!MVH//Erik