3847
Sök

Varför tennspacklar man?

253 Inlägg
27 december 2005
Trådstartare
#1
Som översktiften lyder...varför tennspacklar man alla svetsskarvar?? Är det bättre än vanligt spackel?
Vart kan man få tag på detta?? Jag har aldrig sett någonstans som de säljer det!
Är det dyrt eller kostar det som vanligt spackel??

                                //Martin

Dalsland......Varför trängas?

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
27 december 2005
#2
det är för att man imte ska få sprickor i lacken pga rörelser och vibrationer
brukar dyka upp ibland efter ett par år annars vid större plåtjobb
priser vet jag är ganska höga men resultatet blir kanon!!
Men det är inte det lättaste att göra huxflux så ligger allt tenn på golvet.
jag tennade alla mina skarvar på min bil och det var en sak so orsakade en del problem men efter det kunde jag tennspackla!!
tenn brukar nan hitta på större biltbh firmor mitt fanns på söderströms


15 Inlägg
27 december 2005
#3
precis som ovanstående säger.. tennet är så bra att om du får en ny bucka eller nått där du tennar så spricker det inte utan det följer formerna.. men tyvärr är det olagligt och det finns bara några st verkstäder som fortfarande tennar.. tror vi har 4-5 st här i stan..

Evolution
1 627 Inlägg
27 december 2005
#4
man får inte göra de pågrund av gaserna som blir tror jag.  men som privatperson kan man väll göra det hema ventilera bara.

Fäll ner pungen och landa

Bilplåtslagare
88 Inlägg
27 december 2005
#5
Karlzzon The One skrev:
man får inte göra de pågrund av gaserna som blir tror jag.  men som privatperson kan man väll göra det hema ventilera bara.

det är pågrund av att de är för mycket bly i karoseritenn och i skolan sa de att de skulle sluta säljas nästa år......

There's something about engines that calms me down... You know ??
(Sil-eighty)

Bilplåtslagare
324 Inlägg
27 december 2005
#6
Tennspackel e bra som ovanstående säger, att man slipper sprickbildningar på det tennade området. Dels det, och sen för att när man tennar så så upphettas underlaget så pass mkt att all eventuell fukt försvinner. Är området bra tennat rostar bilen i princip aldrig igen. Jag jobbar på en auktoriserad Ford-verkstad i Hbg och vi tennspacklar om kunden så önskar det. Så vad jag vet e de inte olagligt om man använder specialanpassade utsug som vi har på verkstan. Så följ inte någons råd att göra det hemma, dels för att de bildas jävligt farliga gaser och dels för att de e skitsvårt, så har du inte jobbat mkt med plåt och inte ska tenna på en "stridsvgn",(DVS, en bil med jävligt tjock plåt) så ge fan i det! Risken att plåten "slår" sig är jävligt stor och då e de inte alls säkert att du får rätt på det igen. Speciellt när de gäller mitt på stora plana ytor eller som skärmkanter etc. Lättast e att prova på en bit plåt som du inte e rädd om. Men om du nu ska göra det hemma så använd alla sorters skydd som går och se till att ventilera ordentligt. Men om du ska tenna hemma så antar jag att du har ganska gott om pengar eller att du har all utrustning. De e dyra grejor och du behöver an massa grejor för att de ska bli bra. Görs de inte enligt instruktioner så håller det sämre än vanligt spackel. Då e de bättre att använda sig av glasfiber spackel, de e mer hållbart än vanligt spckel. Grejor du behöver för att lyckas är: Gasverk med rätt munstycke, flussmedel(Medel som stryks på och upphettas för att tennet ska fästa ordentligt) pensel till flussmedlet, tenn(svindyrt), tennspackelspade(speciellt utformad i trä som är inpregnerat med någon typ av vax för att inte spaden ska brinna upp) och en liten form med extra vax i för att doppa spaden i. Så för hemmafixaren e de bara att inhandla diverse atiraljer eller använda glasfiberspackel. Tack för ordet!MVH//Erik

4 554 Inlägg
27 december 2005
#7
svetsa e bättre:P men är de ändå inte risk för sprickor då plåt å tenn rör sig olika vid olika temperaturer..

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
27 december 2005
#8
loudness skrev:
svetsa e bättre:P men är de ändå inte risk för sprickor då plåt å tenn rör sig olika vid olika temperaturer..

Svetsa har man ju redan gjort eller punktsvetsat
när man använder mig svets så är ju små blåsor ganska vanligt och tennspacklar man efter det så får man ju ett perfekt resultat
och en eloge till fordesci för en väldigt bra beskrivning
då jag själv inte orkade lägga ut det lika väl som han.

Ps glömmer inte när en lärare jag hade visade hur man tennade
han avslutade att tennspackla ett biltak och spacklade ett VÄLDIGT stor yta av taket utan att det slog sig och med ett perfekt resultat!!
han hade väl ca 35 års vana då han gick i pension året efter vi slutade på bilplåt utbildningen


2lateuloose
543 Inlägg
28 december 2005
#9
har oxå testat tennat! & det e inte så svårt!.. bara man har rätt prylar

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young


Sök