3557
Sök

konventerat om till e85

5 Inlägg
13 november 2005
Trådstartare
#1
är det någon här som har konventerat om till e85 med hjälp av bränsletrycksregulator? får man mindre eller mer kusar? hur mycket mer drar bilen? kan jag tanka bensin när jag har den på tipsa gärna

17 Inlägg
14 november 2005
#2
jag har kört med etanol i min utan bränsletrycks regulator kör ca 50/50 funkar utan problem,men bilen startar lite segare,men du kan gå in på www.etanol.nu och läsa mer om konvertering

5 Inlägg
14 november 2005
Trådstartare
#3
Battish skrev:
jag har kört med etanol i min utan bränsletrycks regulator kör ca 50/50 funkar utan problem,men bilen startar lite segare,men du kan gå in på www.etanol.nu och läsa mer om konvertering

Tack

Utanlem
895 Inlägg
14 november 2005
#4
för mkt etanol i min c70 gör den seg och drar ihelvete mkt soppa... för mkt typ 40-50%


671 Inlägg
14 november 2005
#5
Burken skrev:
för mkt etanol i min c70 gör den seg och drar ihelvete mkt soppa... för mkt typ 40-50%

För mycket etanol eller E85?
E85 innehåller 15% bensin och 85% så om du ska ha en blanding 50% bensin och 50% etanol blir det 65%E85 och 35% bensin.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
14 november 2005
#6
Daniel skrev:
Burken skrev:
för mkt etanol i min c70 gör den seg och drar ihelvete mkt soppa... för mkt typ 40-50%

För mycket etanol eller E85?
E85 innehåller 15% bensin och 85% så om du ska ha en blanding 50% bensin och 50% etanol blir det 65%E85 och 35% bensin.

Bensin innehåller ju också en del etanol..


32 Inlägg
14 november 2005
#7
Jag byggde en egen bränsletryckregulator till min omega 3000
och ställde upp grundtrycket med vacum anslutet från 2,2 till 3,5 bar
Lambda värdet var bra och den drog ca 30% mer soppa.
Ingen märkbar skillnad i effekt, men den gick då absolut inte sämre.

Och e85 ligger ju på 101okt  så om man har en turbobil så kan man ju ladda mer och därav få en effektökning.

18 Inlägg
14 november 2005
#8
omega4ever skrev:
Jag byggde en egen bränsletryckregulator till min omega 3000
och ställde upp grundtrycket med vacum anslutet från 2,2 till 3,5 bar
Lambda värdet var bra och den drog ca 30% mer soppa.
Ingen märkbar skillnad i effekt, men den gick då absolut inte sämre.

Och e85 ligger ju på 101okt  så om man har en turbobil så kan man ju ladda mer och därav få en effektökning.

e85 ligger idag på 104 oktan enligt www.sekab.se som gör etanolen i sverige.
Ren etanol ligger på 110 oktan.

Envis optimist
454 Inlägg
14 november 2005
#9
Det stämmer att bensinen i sig innehåller etanol. Tror det rör sig om ca 5%. Någon här som provat tanka typ 50-50 med en förgasarmotor?


32 Inlägg
14 november 2005
#10
googlese skrev:
omega4ever skrev:
Jag byggde en egen bränsletryckregulator till min omega 3000
och ställde upp grundtrycket med vacum anslutet från 2,2 till 3,5 bar
Lambda värdet var bra och den drog ca 30% mer soppa.
Ingen märkbar skillnad i effekt, men den gick då absolut inte sämre.

Och e85 ligger ju på 101okt  så om man har en turbobil så kan man ju ladda mer och därav få en effektökning.

e85 ligger idag på 104 oktan enligt www.sekab.se som gör etanolen i sverige.
Ren etanol ligger på 110 oktan.

Ok, fel av mig, det är ju ännu bättre!

5 Inlägg
14 november 2005
Trådstartare
#11
är det någon här som har konventerat om till e85 med hjälp av bränsletrycksregulator? får man mindre eller mer kusar? hur mycket mer drar bilen? kan jag tanka bensin när jag har den på tipsa gärna

18 Inlägg
14 november 2005
#12
titan your god skrev:
är det någon här som har konventerat om till e85 med hjälp av bränsletrycksregulator? får man mindre eller mer kusar? hur mycket mer drar bilen? kan jag tanka bensin när jag har den på tipsa gärna

Du får varken mer eller mindre hk om du bara sätter dit en bränsletrycksregulator och justerar in den och kör.

Däremot, kan du plocka ut mycket mer innan spikning sker, + att motorn går mycket kallare då etanolen har en "kylande" effekt.

Du kommer behöva justera på bränsletrycksregulatorn (1 skruv) beronde på bränsleblandning(etanol/bränsle) men detta är ett mycket lätt jobb.

Komplett sats till etanolkonvertering kostar 800:- på www.misab.se

Rallyförare
1 075 Inlägg
28 december 2005
#13
Kör 100% E85 utan konvertering i min bil, lambdaregleringen verkar fixa det, helt otroligt, inget man direkt förväntar sig av en saab, ska bli kul att se vad bilprovningen mäter för HC-halt. men den går rent så det ska nog inte vara något problem smile


142 Inlägg
28 december 2005
#14
Far kör bra mycket etanol i sin cheva pickup, en silverado 1500 me 350 motor, -91'a... tror han kör bortåt 60% utan att ha ändrat nått.. det funkar klockrent, varken segstartad lr nått annat problem med den big_smile


IT-Tekniker
144 Inlägg
28 december 2005
#15
Att blanda etanol med bensin gör bara att bilen drar mer soppa än den gjort om man kört rent på något av bränslenna. Med etanol i tanken drar bilen mellan 30-50% mer mängd bränsle än bensin (uppgifterna varierar på varenda ställe man läser) och du kan fylla på med vanlig bensin om etanol mack skulle vara långt ifrån.

Angående hästarna, saxat från etanol.nu:

"E85 har ett oktantal på runt 104 RON, det betyder att man kan komprimera bränslet mer än bensin innan man tänder. Om motorn optimeras för E85 (mer bränsle, högre kompression och ev. tidigare tändning) kan man alltså få ut mer effekt. Saabs etanolbil (FFV) ger hela 20% mer effekt på etanol än på bensin. För att få ut mesta möjliga effekt i en sugmotor som är byggd för bensin måste kompressionen höjas vilket görs genom att man planar toppen eller skaffar sig högkompressionskolvar. För kompressor- och turbomotorer räcker det att höja laddningstrycket för att få en god verkan av etanolbränslet. Ju bättre optimerad konvertering desto bättre utnyttjar man bränslet, det går dock att konvertera utan att höja kompressionstrycket och detta kräver inga dyra emmisionstester för att kontrollera att NOx-halten inte ökat. Även låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil eller lägre bränsleförbrukning."


236 Inlägg
28 december 2005
#16
kör med bara etanol..

Saab ng900 Steg 3+


Sök