4456
Sök

Laddtryck och hk??

1 741 Inlägg
18 september 2007
#21
du har snart en rasat turbo låter det som sad
sen är det ju bara räkna som Alecci sa.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

55 Inlägg
18 september 2007
#22
Fillan:
170 / 1.3 = 130,76923076923076923076923076923

130,769230 x 2 (1 bar = 100% ökning) = 261,538461
130,769230 x 2.1 (1 bar = 110% ökning) = 274,61538

TEORETISKT kring 270hk alltså... Men det finns ju många missgynnande faktorer som drar ner det från den teoretiska beräkningen.

Och akta växellådan. En polare körde ner två stycken på ett år med precis samma spec som du tongue

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

111 Inlägg
18 september 2007
#23
Varför gör ni inte som så att ni köper en ny turbo istl? En som levererar lite mer direkt? Och sen därefter också byter till en rätt anpassad intercooler samt grenrör och allt som ska modifieras?

Ska man hålla på med laddtryck, så ska man nog ha grejjer som orkar med, Annars finns det ju bara en slang ni kan knippsa ett litet hål i, Det är i princis samma sak som o hålla på sådär.

Men men, va vet jag. Har inte ens en bil

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

10 287 Inlägg
18 september 2007
#24
Amen.

/Göran

R-Design skrev:
Ska man hålla på med laddtryck, så ska man nog ha grejjer som orkar med

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
18 september 2007
#25
Stirra er inte blind på laddtryck. Det är så man sorterar dom som vill men inte förstår och dom som har förstått. Det är väldigt vanligt med folk som frågar hur mycket mera dom kan öka laddtrycket när - om man nu är ute efter att få saker som lirar bra - bör fråga:

- Hur kan jag göra min motor effektivare.

Notera att om man har så pass lite som 0.2-0.3 bar så är det helt ok att öka laddtrycket. Men ligger man typ redan på - låt oss säga - 1.2bar så är det i motorn man skall hitta effektivitet först och främst.

Ta mina motorer som exempel. Första svängen byggde jag 2.3L Volvomotor med 8V och laddade 1.6 bar för att få rätt halvusla 360Hkr (dålig körbarhet, kort register).
Sedan så byggde jag om allt från grunden och byggde 2.3L med 16V topp och tog hjälp av dom som vet hur man bygger motorer som lirar. Då fick jag 443Hkr vid 1.18bar och mycket bra körbarhet med brett register.

Så bygg från grunden är rådet.

/Göran

P.S en gång till: Att höja laddtryck på en lågtryckare kan man göra "rakt av". Mitt resonemang är applicerbart över , låt oss säga 1 bar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

med lem
1 925 Inlägg
18 september 2007
#26
jika skrev:
Fillan:
170 / 1.3 = 130,76923076923076923076923076923

130,769230 x 2 (1 bar = 100% ökning) = 261,538461
130,769230 x 2.1 (1 bar = 110% ökning) = 274,61538

TEORETISKT kring 270hk alltså... Men det finns ju många missgynnande faktorer som drar ner det från den teoretiska beräkningen.

Och akta växellådan. En polare körde ner två stycken på ett år med precis samma spec som du tongue

haha 270hk tongue  lådan är sönder och håller på att bytas smile  men 270 hk låter lite mycke tongue kan man räkna på 200-210hk ? smile  och det där med at tmin turbo inte håller, det gör den smile då min turbo kommer från en aero smile

men tack för hjälpen göran och jika smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !


Sök