3805
Sök

Modern diesel i gammal volvo 240

5 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#1
Tankarna går åt att montera en modern diesel (mest troligt en VAG 1,9tdi eller volvos D5) i min gamla 244 -77. Det mekaniska löser sig, men frågan är det elekriska? Nån som har koll på hur omfattande styrsystemet är och hur besvärligt det är att koppla in? Behöver ju endast basic styrning för att få motorn att gå. Diagnosuttag osv är ju inget man behöver.. Vad som däremot vore bra att ha är ju möjlighet att chippa. Nån som har provat gör nåt liknade eller har några tips på en smidig lösning?


845 Inlägg
21 september 2007
#2
låter intressant detta big_smilebig_smile


499 Inlägg
21 september 2007
#3
Hur blir det om du använder ett eftermarknadsinsprutningssystem?

(Det är ett ganska långt ord)


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
21 september 2007
#4
Hur blir det med regbesiktningen? Slipper man dieselskatten (iom att en 240 - 77 är/blir skattebefriad) ?

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

5 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#5
grejen är ju att även laddtrycket styrs via databoxen... Finns det eftermarknadssystem som täcker in all motorstyrning?

Har inte kontaktad bilprovningen, men det skall inte vara nåra problem. bilen är ju äldre än 30 år och är därmed skattebefriad (är ju som det som är poängen med hela grejen)


Smålänning
7 887 Inlägg
21 september 2007
#6
Du måste i alla fall ha alla boxarna till motorstyrningen. Vet inte hur pass integrerat det är med CAN och alla andra databussar och skit. Men det borde gå...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#7
eftermarknads system känns nästan som det enklaste... Nån som vet var det finns att köpa såna grejer? Sen är det ju priset som styr lite...



Sök