3386
Sök

köpråd om bmw 328 E46 -00

14 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#1
hej folk!

jag har bestämt mig för att köpa en bmw 328 E46
helst en -00a

hittade denna annonsen på blocket.

http://www.blocket.se/vi/13469166.htm?ca=23_11_s

har kollat upp om bilen och den är importerad av en firma i södertälje juni 2007 och nu säljer första personen bilen. i september. jag behöver hjälp med råd och tips om vad ni tycker om bilen. och vad de är för skillnader med att köpa en ny importerad bil och en svensksåld. finns de några problem med avgasvärdena från en importerad bil här i sverige?

tack på förhand / Ralph

low profile
253 Inlägg
21 september 2007
#2
Du borde inte köpa en importerad bil, fuskas mycket med dom, kan vara krockad MM.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 september 2007
#3
GTI-95 skrev:
Du borde inte köpa en importerad bil, fuskas mycket med dom, kan vara krockad MM.

Och svensk-sålda är skenheliga under?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

low profile
253 Inlägg
21 september 2007
#4
Finns historik om svensksålda bilar, alla bestiktningsprotokoll, servisar o.s.v. Köper du in import så brukar inte allt finnas med och om det finns med så kan det vara fiffel, snälla jag har mycket erfarenhet när vi kommer till detta ämne, jag försöker att hjälpa till att INTE köpa en import.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 september 2007
#5
GTI-95 skrev:
Du borde inte köpa en importerad bil, fuskas mycket med dom, kan vara krockad MM.

Finns många fördelar med importerade bilar också.
Det största "fusket" med importerade bilar är att man inte kan lita på mätarställningen. Det går att kolla upp, men man kan inte vara 100%.

Sen är dom oftast helt rostfria. En 7 år gammal bil kan rosta i Sverige, men inte i något varmare land där de inte saltar.

Att bilen är krockad tidigare spelar inte så stor roll bara den är fixad. Det är bara att kolla noga om det finns några spår efter krocken. Dom kanske har lagt ner mycket pengar på att få den till orginalutförandet igen?

En importerad bil har ofta mer utrustning än en svensksåld.

Jag köpte en importerad bil av dessa anledningar. Den utrustningen jag har i min är ovanlig i Sverige.
Nu va det inte en BMW, men det spelar ingen roll.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 september 2007
#6
RBIL skrev:
hej folk!

jag har bestämt mig för att köpa en bmw 328 E46
helst en -00a

hittade denna annonsen på blocket.

http://www.blocket.se/vi/13469166.htm?ca=23_11_s

har kollat upp om bilen och den är importerad av en firma i södertälje juni 2007 och nu säljer första personen bilen. i september. jag behöver hjälp med råd och tips om vad ni tycker om bilen. och vad de är för skillnader med att köpa en ny importerad bil och en svensksåld. finns de några problem med avgasvärdena från en importerad bil här i sverige?

tack på förhand / Ralph

Importerad bil - kan vara mätarfifflad (men ring en bmw-verkstad/handlare och be dem kolla när/om garantireparationer har utförts.. där står även miltalen, och jämför med dem i s-boken).
Ser inga större problem med import. Man måste dock kolla av så att bilen man är intresserad inte klart ligger under "Marknadsvärdet" för just den modellen, då kan vi börja misstänka något. Annars så brukar tyskar normalt sett sköta sina bilar bättre än medel-svensken, eftersom de vet att det krävs mer än en tvätt av lacken för att bilen skall "Gå bra". smile
Svensk-såld bil - kan också vara mätarfifflad, men kolla som sagt upp med en bmw-verkstad/handlare om garantirep osv.

Avgasvärden är det samma för import som för svensk-sålda.. men tror att "flyttgods-import" har lite andra regler dock.

I övrigt tycker jag att du skall göra ett M-test av bilen (plus-testet) där man mäter upp karossen och går igenom det mesta som finns att kolla upp.

Lycka till!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

low profile
253 Inlägg
21 september 2007
#7
Spelar inte så stor roll om bilen har varit krockad? tack att de finns sånna som du smile Det är dom jag tjänar pengar på smilesmile

Efter 25års erfarenhet i en BMW verkstad har man sett ett å annat. En krockadbil blir aldrig den samma som original, kommer börja rosta ändå i sverige. Kolla upp milen? Glöm det.

Jag avråder import köp men visst jag står inte i vägen för någon.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 september 2007
#8
GTI-95 skrev:
Finns historik om svensksålda bilar, alla bestiktningsprotokoll, servisar o.s.v. Köper du in import så brukar inte allt finnas med och om det finns med så kan det vara fiffel, snälla jag har mycket erfarenhet när vi kommer till detta ämne, jag försöker att hjälpa till att INTE köpa en import.

Finns även sv-sålda som kommer utan någon nämnvärd historik och "Borttappade" s-böcker, papper osv. Men att avfärda en bil så snabbt är ju befängt (om skicket är mkt bra såklart)! Man kan bland annat kontakta en bmw-handlare för att få ett protokoll om när rep har utförts.. då ser man även miltalen för detta. Man kan även kontakta den tyska motsvarigheten till vägverket (tror jag det är.. eller om det var en tysk aukt bmw-handlare här) för att få mer info.
Varför avfärdar du så snabbt om du nu vet så mkt om detta? Du lämnar ju inga uppgifter om att man kan kontrollera en bils mätarställning på mer än ett sätt (serviceboken).

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

low profile
253 Inlägg
21 september 2007
#9
Just BMW är min specialitet, har släktingar som jobbar med endast BMW, allt från mekaniker till säljare och dom har lärt mig ett å annat fiffel. Att jag själv skulle köpa en importerad BMW är som att skära av sin egna pung, jag trodde folk visste bättre?

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 september 2007
#10
GTI-95 skrev:
Det är dom jag tjänar pengar på smilesmile

Efter 25års erfarenhet i en BMW verkstad har man sett ett å annat.

GTI-95 skrev:
Just BMW är min specialitet, har släktingar som jobbar med endast BMW, allt från mekaniker till säljare och dom har lärt mig ett å annat fiffel.

Hmm.. 25 års "erfarenhet" i en bmw-verkstad - är det du eller din släkting som har erfarenheten? Kan det måne vara så att din släkting säljer bilar, kanske tom "fifflade" bilar? Det låter så på din beskrivning. Vad menar du med att "det är dem jag tjänar pengar på"? Dem som köper importerade mätarfifflade bilar? Du får mer än gärna förklara lite mer ingående om detta.

Till trådskaparen: Gå in på www.autopower.se och kolla igenom, dels "begagnatguiden" men även "importguiden". Sök i forumet på "din" bil och du lär hitta en hel del bra att veta.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

low profile
253 Inlägg
21 september 2007
#11
Jag jobbar inte i någon skitig verkstad för 5 öre. Många släktingar gör det dock och jag har växt upp i sådana ställen. Hur jag tjänar pengar? Principen är den samma. Jag jobbar inte med bilar men jobbar inom näringslivet och där måste du få kunden att känna sig trygg. Han tror nu att en krockad bil kan bli original igen? Hell no it can't. Förstod du nu? Det sysslar jag med. Sedan har jag massa kompisar som hämtar hit speciellt M3or och skit, fifflade, hmm jaa kan man säga. Dom funkar men milen är dock inte rätt inte heller servicarna. Men visst om du ska tjata om att import e så jävla bra så varsågod! Jag förlorar inget på det big_smile

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
21 september 2007
#12
GTI-95 skrev:
Jag jobbar inte i någon skitig verkstad för 5 öre. Många släktingar gör det dock och jag har växt upp i sådana ställen. Hur jag tjänar pengar? Principen är den samma. Jag jobbar inte med bilar men jobbar inom näringslivet och där måste du få kunden att känna sig trygg. Han tror nu att en krockad bil kan bli original igen? Hell no it can't. Förstod du nu? Det sysslar jag med. Sedan har jag massa kompisar som hämtar hit speciellt M3or och skit, fifflade, hmm jaa kan man säga. Dom funkar men milen är dock inte rätt inte heller servicarna. Men visst om du ska tjata om att import e så jävla bra så varsågod! Jag förlorar inget på det big_smile

Jag syftade i mina tidigare inlägg på auktoriserade verkstäder.. de kan kolla upp en hel del (kostar ett par hundra kanske). Klart jag förstår att en krockad aldrig kan bli (riktigt, men inte långt ifrån) det samma som en okrockad, det säger nog sig självt.
Att folk tjänar pengar på att importera och sälja mätarfifflade bilar, ja det är ett aber för sig. Tycker det ligger i var mans intresse att förhindra sådant och inte bara skriva "köp inte import-bilar" här. Det finns gott om importbilar som är "som de skall". Kanske du borde diskutera med dina kompisar om deras lilla "affärer".

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

low profile
253 Inlägg
21 september 2007
#13
Jovisst gör dom fel men tyvärr så går det inte att stoppa, alla måste ju få sitt bröd.

3 121 Inlägg
21 september 2007
#14
*suck*

Visst finns det importbilar som det fuskas med, men det fuskas säkert med sv-sålda bilar med.

Såg någon V70 som hade gått 37.000 mil på blocket för någon månad sen nu är den ute på annons igen men denna gången med 25.000 mil på mätaren...

Köper man en bil i tyskland direkt av ägaren eller av en bilförsäljare som saknar vimplar så tror jag inte att risken är större än att bli lurad "på hemma plan".


14 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#15
tack så mycket för tipsen allihopa men vad tycker ni om BMW 328 E46 överhuvudtaget? är de en bra bil? några kända svagheter?

2 652 Inlägg
21 september 2007
#16
RBIL skrev:
tack så mycket för tipsen allihopa men vad tycker ni om BMW 328 E46 överhuvudtaget? är de en bra bil? några kända svagheter?

spindelleder är känsliga o får lite mer nedslag från bilprovning än tex 5 serie .
mkt bra bil annars ,


Sök