3487
Sök

DATORHJÄLP snabbt!!

terazzi
9 oktober 2007
Trådstartare
Problemet?
Den funkar ett tag och sen stänger den bara ner sig själv,utan och varna en :S
Sen när man ska starta den så står den och bara laddar.. lyser rött vid datorn.. men ingen bild eller nånting. Låter asmkt om fläkten och den låter ganska hårt om man säger så.. som om man visslar ashögt!!

Har kört virusprogram men dem hittar inget,nån som vet vad det kan va som är fel på min dator?
nån som kan hjälpa en?

Hjälp uppskattas!!
Tack på förhand..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 oktober 2007
Blir den varm?
Datorer stänger av sig själva innan den blir för varm. Ganska bra eftersom man skulle haft brända kretsar lite här och där annars.

Fläkten jobbar dåligt = Ingen kyla = Död dator

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

terazzi
9 oktober 2007
Trådstartare
Ja den känns varm men normal tampratur som innan så.. den började bete sig så här för 2v sen ungefär hmm

2 283 Inlägg
9 oktober 2007
Låter som den blir varm, ta och dammsug datorn i alla fläktarna och så mest i processorfläkten och allt annat sedan fungerar den.

R.I.P. Michael Jackson!

Hmm.
9 oktober 2007
Trådstartare
Låter den mindre än vanligt? kanske en fläkt som dött.

terazzi
9 oktober 2007
Trådstartare
du menar där bak? är inte så data teknisk så hmm

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 oktober 2007
terazzi skrev:
Ja den känns varm men normal tampratur som innan så.. den började bete sig så här för 2v sen ungefär hmm

Frågan är hur varm den är innanför chassit.

Är det en stationär dator så ta bort chassit och ha inte datorn i ett hörn där den inte får nån frisk luft. Har du en golvfläkt så kan du rikta den lite smile

Annars vore det bästa att byta fläkten så datorn får den kylning den behöver.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

250 Inlägg
9 oktober 2007
terazzi skrev:

Öppna lådan och titta till Kylfläkt och fläns som sitter över processorn, Att dammsuga nätagget ger inte så mycket för värmen inne i burken tongue

------------------------------------------------------

terazzi
9 oktober 2007
Trådstartare
så det handlar om kylingen bara?
hehe ska se om jag kan få bort chassiet då smile
vart kan jag byta fläkten då? som sagt inte så duktig just på datorer... pinsamt men sant ^^ haha

820 Inlägg
9 oktober 2007
Kolla i BIOS om datorn lyckats ställa in sig själv på att stänga av sig när den kommer upp i typ 40 grader... För då lär den stänga av sig direkt big_smile

terazzi
9 oktober 2007
Trådstartare
wh0re skrev:
Kolla i BIOS om datorn lyckats ställa in sig själv på att stänga av sig när den kommer upp i typ 40 grader... För då lär den stänga av sig direkt big_smile

vad e bios? hur kommer jag in dit?

Hmm.
9 oktober 2007
Trådstartare
terazzi skrev:

Nej inte där bak, där bak är nätaggets fläkt. inne i burken. processorfläkt och hdd fläkt.
jag skulle iaf öppnat lådan när den vart igång och tittat så alla fläktar fungerar.

eller stoppat in skiten i kylen ^^.(skämt)

2 600 Inlägg
9 oktober 2007
va ha du för dator för jag ha en dell och jag gjorde rent kylaren eller va den heter och råkade sätta den fel då gick fläkten som satan men vet inte om den skulle stänga av sig för jag stängde av min med ängång tongue är inte heller så duktig på datorer tongue

gör som jag kör gubba racer=)

820 Inlägg
9 oktober 2007
hmm, starta datorn, sen typ, trycker du på F10 eller vad det nu kan vara massa gånger, alternativt F4 eller något annat, bara penetrera en helvetes massa knappar så du hamnar vid inställningarna för bios, så kan du ändra gradantalet där datorn ska stänga av sig automatiskt.. . Var längesedan jag var inne där hmm

terazzi
9 oktober 2007
Trådstartare
Hmm. skrev:
terazzi skrev:

Nej inte där bak, där bak är nätaggets fläkt. inne i burken. processorfläkt och hdd fläkt.
jag skulle iaf öppnat lådan när den vart igång och tittat så alla fläktar fungerar.

eller stoppat in skiten i kylen ^^.(skämt)

hehe ska kolla upp det smile
ska även damsuga det med just in case.. så chansen är att det e fläkten som är paj eller något då den inte kan kyla ordentligt? med fönstret öppet så verkar den nämligen inte krångla alls big_smile :S

Sök