jonTe skrev:
Dock hjälper inte ett oljebyte mot ditt grundproblem som vara att den läckte?
För att veta om den läcker och att läckaget är ut så kan man börja med att lägga en pappskiva under bilen under natten för att kunna se från vilken "region" läckaget kommer ifrån.
Ibland kanske det bara läcker när motorn går och då kan man behöva stå ett par minuter med motorn igång med skivan under.
När man väl konstaterat ungefär vart olja kommer ifrån är det bara börja leta......ficklampa är bra att ha.
Byt sedan den läckande komponenten......SEDAN byter du olja!
Att byta innan man hittat läckaget är bara slöseri med pengar.
Vanligt nybörjarmisstag vid oljebyte är:
• Man glömmer köpa en ny tätning till oljepluggen (den är engångs)
• Man använder fel verktyg, polygrip, skiftnyckel eller annat "universalverktyg" skall inte användas på oljepluggen.
13mm 6kantshylsa är det som gäller.
En oljefiltertång är bra att ha då ett gammalt filter kan sitta hååååårt....
• Låt den gamla olja rinna ur MINST under en kaffepaus.
• Fyll det nya filtret med ny olja och glöm inte att anolja gummitätningen på filtret.
• Dra lagom hårt.....oljepluggen skall inte dras för kung och fosterland och inte filtret heller.
Lycka till!