2473
Sök

SAAB 9000 CS -93: Läcker olja tror jag. (?)

158 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har precis köpt en beg. saab 9000 cs -93 och jag tror det läcker olja eller är ganska säker på det och jag pratade med pappa och han sa att jag skulle hälla ut all olja, byta oljefilter och sedan fylla på ny olja.

jag tänkte höra lite vad kostar detta?
kan man göra det själv?
vad kostar oljan? oljefiltret?

just nu har jag hällt i mer olja som en nödlösning då det ibland stod "check oil level"

mvh Rob

7 Inlägg
5 oktober 2007
#2
Ja det är inga som helst problem att byta olja och filter själv kan väl vara lite krångligt kanske men jag rekomenderar att du åker till en gör det själv hall så att du kan jobba under bilen blir mycket lättare att komma åt filtret och oljepluggen som sitter på oljetråget i botten på motorn

filter är ingen dyr sak biltema tar 44 kronor för ett oljefilter till 9000 och 219 kronor för fyra liter helsyntetisk motorolja, har för mig att saab rekommenderar helsyntet till dom motorerna men kolla upp det i instruktionsboken till bilen.

Kör volvo för att ha en säker bil som går i alla väder
Kör saab för att rasa efter första trycket på högerpedalen

Eliminator
1 441 Inlägg
5 oktober 2007
#3
Läcker den olja eller drar den olja pga sliten motor? Byta olja och filter är både billigt och lätt, men om du inte vet så fråga nån i din omgivning. De flesta händiga klarar det galant.
Glöm inte att skruva tillbaka oljepluggen innan du fyller på ny olja. Ett generalmisstag många gjort,, särskilt första gången man gör det.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

158 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#4
Turboante88 skrev:
jag rekomenderar att du åker till en gör det själv hall så att du kan jobba under bilen blir mycket lättare att komma åt filtret och oljepluggen som sitter på oljetråget i botten på motorn.

har pratat med min flickväns pappa och han säger att man inte ska köpa olja från biltema? nån som har en aning varför han påstår detta?

vad kostar det att åka till en gör det själv hall? ska man då höja upp hela bilen? eller hur funkar detta?
bör man ha saab original oljefilter?

Eliminator
1 441 Inlägg
5 oktober 2007
#5
Biltemas olja är inte sämre än annan olja, den uppfyller samma grundkvaliteer som dyr olja. Dyr olja kan ha vissa kvaliteer som inte biltemas har. Men de kvaliteerna är du inte i behov av på en "gammal" Saab. Likadant med oljefilter, duger gott med filter från biltema med,,,,

Ja de har lyft och det finns oljeavskiljare där du kan tappa av oljan så blir du av med den direkt utan att slabba med hink m.m.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

7 Inlägg
5 oktober 2007
#6
håller med sokrates min flickväns farsa kör en V70 från 06 han har använt biltemas olja sen den var ny och den har funkat precis lika bra som någon annan olja,
så kör på biltema grejer det är båda billigare och kanske till och med bättre än saabs grejer.

Kör volvo för att ha en säker bil som går i alla väder
Kör saab för att rasa efter första trycket på högerpedalen

2 164 Inlägg
6 oktober 2007
#7
Så länge den är av rätt kvalite så är de ingen risk med biltema oljan på en lite äldre bil.
På T7 motorerna är de en annan sak.
Sen om den drar för mycket olja så är de dags att kolla upp vad de är som gör de.

MVH

F


158 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#8
okej, tack för svaren!
men vad kostar det att vara i en sån hall?
och vart kan man göra de? OKQ8? andra alternativ?

7 Inlägg
6 oktober 2007
#9
Ja du jag har ingen exakt koll på det jag tycker du ska ringa till OKQ8 och fråga dom, det finns väl fler än OKQ8 här hemma har Statoil det också men ring du runt till stationerna så får du exakt uppgift.

Kör volvo för att ha en säker bil som går i alla väder
Kör saab för att rasa efter första trycket på högerpedalen

5 710 Inlägg
8 oktober 2007
#10
Dock hjälper inte ett oljebyte mot ditt grundproblem som vara att den läckte?
För att veta om den läcker och att läckaget är ut så kan man börja med att lägga en pappskiva under bilen under natten för att kunna se från vilken "region" läckaget kommer ifrån.
Ibland kanske det bara läcker när motorn går och då kan man behöva stå ett par minuter med motorn igång med skivan under.

När man väl konstaterat ungefär vart olja kommer ifrån är det bara börja leta......ficklampa är bra att ha.
Byt sedan den läckande komponenten......SEDAN byter du olja!
Att byta innan man hittat läckaget är bara slöseri med pengar.


Vanligt nybörjarmisstag vid oljebyte är:
• Man glömmer köpa en ny tätning till oljepluggen (den är engångs)
• Man använder fel verktyg, polygrip, skiftnyckel eller annat "universalverktyg" skall inte användas på oljepluggen.
13mm 6kantshylsa är det som gäller.
En oljefiltertång är bra att ha då ett gammalt filter kan sitta hååååårt....
• Låt den gamla olja rinna ur MINST under en kaffepaus.
• Fyll det nya filtret med ny olja och glöm inte att anolja gummitätningen på filtret.
• Dra lagom hårt.....oljepluggen skall inte dras för kung och fosterland och inte filtret heller.


Lycka till!

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
8 oktober 2007
#11
jonTe skrev:
Dock hjälper inte ett oljebyte mot ditt grundproblem som vara att den läckte?
För att veta om den läcker och att läckaget är ut så kan man börja med att lägga en pappskiva under bilen under natten för att kunna se från vilken "region" läckaget kommer ifrån.
Ibland kanske det bara läcker när motorn går och då kan man behöva stå ett par minuter med motorn igång med skivan under.

När man väl konstaterat ungefär vart olja kommer ifrån är det bara börja leta......ficklampa är bra att ha.
Byt sedan den läckande komponenten......SEDAN byter du olja!
Att byta innan man hittat läckaget är bara slöseri med pengar.


Vanligt nybörjarmisstag vid oljebyte är:
• Man glömmer köpa en ny tätning till oljepluggen (den är engångs)
• Man använder fel verktyg, polygrip, skiftnyckel eller annat "universalverktyg" skall inte användas på oljepluggen.
13mm 6kantshylsa är det som gäller.
En oljefiltertång är bra att ha då ett gammalt filter kan sitta hååååårt....
• Låt den gamla olja rinna ur MINST under en kaffepaus.
• Fyll det nya filtret med ny olja och glöm inte att anolja gummitätningen på filtret.
• Dra lagom hårt.....oljepluggen skall inte dras för kung och fosterland och inte filtret heller.


Lycka till!

Pedagogisk och superb hjälp som vanligt från Jonte!
Vill bara tillägga;

- Inte alltid självklart att läckan är direkt ovanför "fläcken på kartongen" då vätskor ofta tenderar att rinna längs balkar och stag. Därför är det att föredra att kunna hissa upp bilen, ha bra belysning (!) samt att även vara extra uppmärksam om det runnit olja längs med topp/block då det brukar innebära toppackning.
-Rekommenderar att du köper filter, plugg, packning samt olja på Speedparts - bra prylar till bra priser, håller inte med om att "det räcker" att köra på bajsolja bara för att motorn är några år gammal, det är ofta då det krävs bra kvalitet!! Speciellt om du har turbo.
- Inte alltid OK har oljeavskiljare direkt i backen utan många stationer har dedikerade avlopp i änden av lokalerna, då måste man samla spillet i hink...eventuellt onödig kommentar.


158 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#12
okej, jag ska lägga en pappskiva under bilen ikväll och se om den läcker något.

sen tänkte jag höra om nån kunde lägga ihop ett "paket" med det som jag behöver köpa för att kunna byta oljan. (gärna med länkar och priser)

tack på förhand

11 Inlägg
9 oktober 2007
#13
om det läcker från höger sida av motorn (sett bakifrån) så är det nog packboxen. en polare bytte den på sin mammas 9-5a och jag har även bytt den på min 9000. kostade 250 kr.
kolla bakom högre framhjul o kolla om det är oljigt.


158 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#14
okej tack för tipset.

sen tänkte jag höra om nån kunde lägga ihop ett "paket" med det som jag behöver köpa för att kunna byta oljan. (gärna med länkar och priser)

tack på förhand

5 710 Inlägg
9 oktober 2007
#15
iceman89 skrev:
sen tänkte jag höra om nån kunde lägga ihop ett "paket" med det som jag behöver köpa för att kunna byta oljan. (gärna med länkar och priser)

• 4L olja, viskositeten skall var rätt och det ser du på siffrorna på oljebunken (t.ex 0W40)
Kommer inte ihåg i huvudet vad din motor skall ha men läs i bilens instruktionsbok så blir det rätt.
Jag hade hellre köpt Biltemas helsyntet än en lika dyr halvsyntet på annan firma.

• Oljefilter, köps hellst på SAAB och kostar 60-70kr

• Packning till oljepluggen, köps lättast på SAAB och kostar 10-20kr.

• Oljefilteravdragare, denna funkar bra till din bil:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82503

• Någonting att samla upp den gamla oljan i, finns dunkar att köpa om du inte har någon gammal 5L saftdunk eller liknande.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

158 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#16
tack jonTe för det snabba och braiga svaret! uppskattas

493 Inlägg
9 oktober 2007
#17
byta filter är inga problem ska hälst vara under bilen så man kommer åt bättre och filtret brukar sitta som bare så var försiktigt med det. och oljepluggen sitter under bilen på oljetråget bara skruva ur det och filtret ha något under som oljan rinner ner i senan på med nytt filter på men pluggen och sen i med olja vet ej hur mycket du skall ha men tror det står i handboken om jag ej minns fel.



Sök