4448
Sök

Bryta mig in i min bil?

1 414 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
#41
GT90 skrev:
Founder skrev:
GT90 skrev:
Hmm, kanske redan föreslaget men skulle hellre fimpa grillen än en ruta för att ta sig in i motorrummet / pilla upp motorhuven...

Problemet på 9-3'an är att kondensorn sitter i vägen, så även om man lyckas riva loss grillen och samtidigt ta sönder fästena som sitter i strålkastarna (klen plast) så kommer man ändå inte att få upp huven sad

Ahaa, då var d ju värre...
Fick upp ena sidan (2 låsningar) på min 440 och sedan fick jag vålda med ett brytjärn...
Klick sa det så lossna andra sidan också... Visade sig sedan vara batterifästet som gängat opp sig o släppt fram batterit som "spärrade" låsningen... hehe, tur man ä envis...

Mycket tålamod brukar ofta hjälpa smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
10 januari 2006
Trådstartare
#42
jonTe skrev:
Founder skrev:
Men bevisat är ju nu att Saab inte har ett mekaniskt lås i dörren utan ett elektriskt, eftersom det inte fungerar utan batteriström till låset...

Nu skall inte jag svära på hur det är på såpass nytt som 9-3 men för mig låter det MYCKET märkligt att det inte sitter en mekanisk öppningsfunktion på låskolven.
Det brukar vara så att det är mekanisk öppning via kolven OCH en givare som påverkas samtidigt när du vrider på nyckeln som i sin tur via centrallåsstyrdonet öppnar de övriga dörrarna.

Det finns ett litet problem på Saab'arna... Det verkar så, jag kan inte svära på det men all min efterforskning i verkstadshandböcker m.m. har visat följande: Det finns en mekanisk öppning i dörrlåset men för att kunna använda det måste man ha en nödöppningsnykel (som saab slutade leverera 1998). Poängen är i alla fall den att dom tog bort nykeln men ersatte inte funktionen på något annat sätt. Så där står man... smile Man kan i alla fall med den här nödnykeln som inte finns vrida låset ytterligare ett halvt varv än vad som normalt sett krävs för att låsa upp bilen och på så sätt öppna den mekaniskt, men som sagt har man inte nykeln så står man där... sad Vanliga nykeln påverkar endast en elektriska givaren och inte någon meknisk funktion i 9-3 eller 9-5...

En sak har ju kommit fram av tråden i alla fall, bilen är jäkligt stöldsäker =P inte ens med rätt nyklar kan man alltid räkna med att komma in i den tongue

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Rallyförare
1 075 Inlägg
10 januari 2006
#43
GM´s bilar (inklusive saab & opel) brukar ha så att man kan låsa med spärrar så man inte kan slå in rutan och öppna via knappen på dörren.
Om dessa spärrar är aktiverade vid larmning så ska det INTE gå att låsa upp bilen.
Enklast bryter du dig in via grillen.
Fick göra så på min omega MV6 efter att jag glömt kupébelysningen på i några dagar när bilen stod parkerad.
Efteråt så garderade jag mig genom att dra ut en + kabel direkt ifrån batteriet, väl skyddad med eltejp igenom grillen på bilen. Fick faktiskt användning av det när batteriet dog senare pga frysning.
Då kunde jag enkelt dra en startkabel till +kabeln jag dragit fran & en startkabel till vindrutetorkaren som var jordad.
Innan jag drog ut kabeln testade jag bland annat att koppla via bilens sidoblinkers men reläfunktionen stoppade strömmen så det funkade inte...

MVH / Johan


5 710 Inlägg
11 januari 2006
#44
Det var hundan!
Då tackar jag för att man lärt sig något nytt idag fast klockan bara är 07:20 smile

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
11 januari 2006
#45
När jag tog bort cylindrarna på min Volvo så fixade jag:
- Dolt kontaktdon för att kunna köra fönsterhiss utifrån
- Dolt kontaktdon för att kunna öppna centrallås
- Kraftigt batteriladdningsdon skyddat innanför framkofångaren

Dessutom så har jag alltid en tät påse med remotebatterier, liten skruvmejsel och silica-gel klistrad på insidan av bakre kofångaren.

Men så är jag tokig också.

/Göran


jonTe skrev:
Det var hundan!
Då tackar jag för att man lärt sig något nytt idag fast klockan bara är 07:20 smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök