2654
Sök

10" eller 12"?

hårdrockar'n
118 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
hallå.
ska köpa nya basar, men vet inte om jag ska ha 10 eller 12 tummare.
spelar det någon roll vad man ska spela för sorts musik? kommer enbart spela Rock/Hårdrock.

Basarna jag har kollat på är:
audiobahn DUB 1000 och audiobahn DUB 1200

Modern cars - they all loo like electric shavers

10 287 Inlägg
25 april 2006
Nu vet jag inget om just Audiobahn-högtalarna men i princip så spelar det ingen roll i sig om man väljer att bygga med 10 eller 12". Det hänger mera på att man väljer vettiga basar i riktigt beräknade lådor.

Skall du spela rock/hårdrock så gör du inget med lådor som spelar ner till 30Hz. Du har grundton för elbas, baskagge och stora golvpukor runt 50-60Hz och mycket under det är bara slöseri med energi om man skall spela rock.
Sedan får man snacka med någon som är van att stämma av baslådor i bilar så att man får rätta kicken i magen av baskaggen.

/Göran

heavy skrev:
hallå.
ska köpa nya basar, men vet inte om jag ska ha 10 eller 12 tummare.
spelar det någon roll vad man ska spela för sorts musik? kommer enbart spela Rock/Hårdrock.

Basarna jag har kollat på är:
audiobahn DUB 1000 och audiobahn DUB 1200

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

hårdrockar'n
118 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
ok, tack.
då blir det nog 10:orna, det blir billigare smile

10 287 Inlägg
25 april 2006
Öhh...kolla först med nån som vet nåt om dessa basar. Det skall väl bli bra också ;-)  , inte bara billigt.

/Göran

heavy skrev:
ok, tack.

(Groucho Marx).

19 Inlägg
25 april 2006
om du bara ska spela hårdrock o sånt så har jag hört att det ska räcka med ett bra framsystem och ett par gryma 6:9or smile

10 287 Inlägg
25 april 2006
Knappast om man vill ha tryck i basen....
Dessutom så brukar dom flesta 6x9" vara allt annat än "grymma" och sällan avsedda att spela i avstämda lådor.

/Göran

Hohahi skrev:
om du bara ska spela hårdrock o sånt så har jag hört att det ska räcka med ett bra framsystem och ett par gryma 6:9or smile

(Groucho Marx).

hårdrockar'n
118 Inlägg
25 april 2006
Trådstartare
det e ju klart. får väll maila dom som säljer basarna, dom kanske borde veta något om det.

Sharky skrev:
Öhh...kolla först med nån som vet nåt om dessa basar. Det skall väl bli bra också ;-)  , inte bara billigt.

/Göran

heavy skrev:
ok, tack.

13 Inlägg
22 oktober 2007
10:or hade jag valt utan tvekan. större element än 10" hänger inte med i de snabba basgångarna i en bil.

tokfrans
982 Inlägg
22 oktober 2007
toft89 skrev:
10:or hade jag valt utan tvekan. större element än 10" hänger inte med i de snabba basgångarna i en bil.

fel. fel fel fel fel fel

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
toft89 skrev:

Det beror helt på vilka högtalare man skaffar.
Det finns en hel del 12- och 15-tummare som spelar bättre än 10-tummare.
Att en del större element från samma serie är sämre på snabba basattacker beror ofta på att man använder samma magnet i högtalarna, oberoende av elementets storlek.
Det är oftast i dom billiga serierna som man märker skillnad på 10" och 12".

Det har ju hänt en del på ljudfronten dom senaste åren.
Sen så måste man ju ha tillräckligt med kraft för att driva basarna också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 123 Inlägg
22 oktober 2007
Sharky skrev:
Knappast om man vill ha tryck i basen....
Dessutom så brukar dom flesta 6x9" vara allt annat än "grymma" och sällan avsedda att spela i avstämda lådor.

/Göran

Hohahi skrev:

Nu håller jag faktiskt med Göran och jag tycker verkligen du ska ha ett baselement eller 2 i din bil.
Men det finns riktigt grymma 6x9" för hyffsade pengar, köpte mina JBL T-595 nere på elmia för 1000kr och tror inte många högtalare spelar ifrån dom om dom får rätt effekt och har en låda på rätt antal liter.
Har mina i varsina 15L lådor och har matat dom med 260wrms och jävlar vad dom spelade på. Det bästa av allt var att dom klarade att hantera effekten utan att ge massa missljud.
MVH Fredrik

6 851 Inlägg
22 oktober 2007
toft89 skrev:

Säg det till mina Kicker 12" att de inte hängde med...

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 oktober 2007
Nu vet jag inte vad du betalar för dessa DUB basar men följande kan jag säga om dem.

Audiobahn säljer dessa basar som en "budget" variant från sitt ordinarie sortiment.
De spelar men för att du ska spela hård rock och ha en bas som hänger med tycker jag inte dessa lämpar sig!
Det är mer en bas som gillar att återge "Tung gung bas"! inget för hårda tag!

Jag sålda dessa basar för några år sedan så - Ja jag har testat dem i alla varianter av lådor!

Lägg pengarna på en mer lätt driven "hifi" bas så kommer du få en bättre återgivning av basen när du spelar Hårdrock!

Good luck!

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 oktober 2007
TT-Avant skrev:
toft89 skrev:

Kan bero på att det är samma motor på din 12"are som på 10"aren i samma serie!

177 Inlägg
22 oktober 2007
Mina mds digital 2x10" med magnat steg på 500w spelar då ifrån en kompis 4x12" mds med ett rockford monoblock när de gäller hårdrock. Men inte annars.
Vet int om audiobahn är billigt/dyrt men om de är billigt så skulle då ja hellre satsa på lättdrivna 10". Iof har jag 2x8" i hatthyllan som ja spela på stereon men basarna låter bra ändå.

/Ralle

2 123 Inlägg
22 oktober 2007
Dissection skrev:
Mina mds digital 2x10" med magnat steg på 500w spelar då ifrån en kompis 4x12" mds med ett rockford monoblock när de gäller hårdrock. Men inte annars.
Vet int om audiobahn är billigt/dyrt men om de är billigt så skulle då ja hellre satsa på lättdrivna 10". Iof har jag 2x8" i hatthyllan som ja spela på stereon men basarna låter bra ändå.

/Ralle

Du måste skämta när du säger att du driver 2st 8" på stereon ?
Det är stor risk att högtalarna går sönder när dom får så undermålig effekt.

6 851 Inlägg
22 oktober 2007
MrCalle skrev:
TT-Avant skrev:
toft89 skrev:

Om du läser en gång till så ser du vad det står...

Det va ju så att de gjorde det..!

Team Autohifi!
865 Inlägg
22 oktober 2007
TT-Avant skrev:
MrCalle skrev:
TT-Avant skrev:

Om du läser en gång till så ser du vad det står...

Det va ju så att de gjorde det..!

Sorry.. läser lite snabbt ibland;)

2 600 Inlägg
22 oktober 2007
ska du spela  rock så skulle jag rekomondera 12 tums bas smile

gör som jag kör gubba racer=)

295 Inlägg
22 oktober 2007
skaffa 4st JL Audio W7 8" basar!!

Sök