3886
Sök

Startmotor blir varm..

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#1
Har en Oldsmobile Ninety Eight -67 med en 425 motor.
Och nu till problemet jag har en ny startmotor som sitter på nu..
om jag kör bilen i tex 15-20 min och sen stänger av motorn och ska starta den igen då är startmotorn för varm så den ej slår till,om jag kyler ner den med vatten
(inte så bra med vatten på den men men..)så fungerar den efter 15min efter man har hällt på vattnet..
nån som vart med om detta nån gång??

tibbe..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

671 Inlägg
14 augusti 2006
#2
Låter som att startmotorn inte går tillbaka utan alltid ligger mot svänghjulet.

2 655 Inlägg
14 augusti 2006
#3
Hur sitter startmotorn??

Sitter den nära grenrören eller några andra varma ställen så kan det vara att rotorn går mot fälten inne i startmotorn.

Skulle drevet inte gå tillbaka så skulle det låta världskrig under huven.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
14 augusti 2006
#4
Streckkoden skrev:
Skulle drevet inte gå tillbaka så skulle det låta världskrig under huven.

exakt, och motorn skulle brännas efter några minuters körning...

man lever bara en gång så lev väl!

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#5
Startmotorn sitter snett under grenröret på vänster sida..kan det vara så att jag får lägga mellan lite schimsplåt (eller hur det stavas)

tibbe

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

2 655 Inlägg
14 augusti 2006
#6
Skulle du behöva shimsa startmotorn så skulle det låta illa när du startar motorn.
Det du kan göra är att försöka få dit en värmeplåt som ligger runt startmotorn.

Men startmotorn funkar klockrent när den är kall??

21 761 Inlägg
14 augusti 2006
#7
Detta fenomen är väl inte ovanligt på "jänkare" vad jag har förstått, en del byter också startmotorn till en sk "ministarter". De tål värmen betydligt bättre har jag för mig.

Har sett någon tråd på Zatzy om det.
Senast redigerat av Drönirettab (14 augusti 2006)

2 655 Inlägg
14 augusti 2006
#8
Den "ministarter" som tidigare skribent är inne på kallas för "Apple start" och är en nerväxlad startmotor som är starkare än original.

Men det låter som att din startmotor fältar i.

Har du möjlighet att ta med startmotorn till någon verkstad i närheten som har en provbänk för startmotorer/generatorer så kan dem testa den, kan vara så att den drar för mycket ström när den är varm.

8 886 Inlägg
14 augusti 2006
#9
Har haft samma problem i en Firebird och löste det genom att linda grenröret med bandage

Fotograf på tierpidag.se

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
#10
Jag var inne på att linda in grenröret med bandage(som Hamilton skrev) men har inte kommit så långt än..

När startmotorn är kall så fungerar det som den ska..

Jag tackar Streckkoden och er andra för starkt visat intresse i denna frågan..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

2 655 Inlägg
15 augusti 2006
#11
Alltid kul att hjälpa folk.. smile

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
#12
togisär startmotorn igår ett stödlager var kass ska plocka ihop den idag..Hoppas att det fungerar nu..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

677 Inlägg
16 augusti 2006
#13
tibbe skrev:
togisär startmotorn igår ett stödlager var kass ska plocka ihop den idag..Hoppas att det fungerar nu..

Var den inte helt ny?

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#14
BoraV6 jo den va ny men dom hade väl glömmt att byta stödlager för det glappade som tusan..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
30 oktober 2006
Trådstartare
#15
så nu ska jag ta tag i min startmotor igen och se vad det är för fel.
Sisst jag körde så startade inte bilen alls det fanns batteri så jag kunnde köra upp taket och rutorna men bilen startade inte..sad

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
#16
Så nu var det dax att ta tag i min startmotor igen.
ska kolla va som händer om jag sätter tillbaka den gammla startmotorn är det samma fel då vet jag fan inte vad som kan vara fel för det hände en gång me förra ägaren han körde bara en gång me den nya startmotorn..

Hoppas att det är det felet nu annars blir det en tråkig sommar.. sad

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!

1 785 Inlägg
5 februari 2007
#17
En starmotor bör tåla minst 60-75grader utan att strejka!

Något som inte stämmer med infästningen kanske?

Om startmotorn fungerar normalt urmonterad!

Det är inte motorn som är trög att dra igång när den är varm?

Kolla med USA bildelar i osby de känner kanske till problemet på din bil!!!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Låt aldrig bilen stå still..
112 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
#18
jag fixade till felet i våras köpte en värmesköld till solenoiden å nu funkar bilen hur bra som helst..

Var inte FÖR optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!


Sök