4148
Sök

Riktning av Diskanterna?

9 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hur ska man egentligen rikta diskanterna?
Jag har flera gånger hört folk som säger att diskanterna inte ska riktas direkt mot lyssnaren men samtidigt är ju diskanterna väldigt riktningskänsliga så det får väl inte bli hur som helst?

Men min tanke är, är det inte rätt att rikta diskanterna direkt mot lyssnaren när man har tidskomp på stereon?
Eller hur gör alla inom tävlingsvärlden?

/arvid

En gång ingen gång, två gånger en vana

2 911 Inlägg
26 oktober 2007
#2
Man placerar diskanterna på 150 olika placeringar tills det låter, bra, tidskompar lite och sen flyttar lite till wink

Nä, men enligt mig finns ingen universiell placering, det är ju dina öron som ska tycka det låter bra och du får då testa dig fram till vad som passar dig.

Att bygga stereo som någon annan ska tycka låter bra är waste of time.

374 Inlägg
26 oktober 2007
#3
ett tips är att du sätter lite fästmassa/klet på undersidan och flyttar runt dom tills du är nöjd.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

1 171 Inlägg
26 oktober 2007
#4
Det kan vara bra att korsvis rikta dem mot motsatta sätet. Alltså vänster diskant riktas mot passageraren och höger diskant riktas mot föraren. Då får du en viss kompensering (mot högre frekvenser) i nivå för skillnaden i avstånd och riktning till ljudkällorna.

Man vill ju att höger högtalare ska höras svagare när man sitter närmre den och tvärtom annars så fastnar större delen av ljudbilden i den högtalare man sitter bredvid.


Bärs!
3 456 Inlägg
26 oktober 2007
#5
Decibel skrev:
Att bygga stereo som någon annan ska tycka låter bra är waste of time.

Håller absolut med där... wink

Garaget.org peakade 2008.

18 Inlägg
26 oktober 2007
#6
rikta dom så att du tycker det låter bra ...det är väl det viktigaste big_smile

lägg gärna en röst på bilen :)

10 287 Inlägg
26 oktober 2007
#7
Bilar är väl lite krångligare än "normala" lyssningsrum. Om man tittar på tex lyssningsmonitorer i inspelningsstudios och liknande så sitter man alltid och lyssnar on-axis. Problemet med att hamna off-axis är att frekvensgången brukar se för taskig ut.
Det finns ju också tillverkare av high-end hemmahögtalare där man skall sitta och lyssna "diffust" och andra tillverkare av high-end där man skall sitta on-axis, så det finns helt klrt två skolor där i alla fall.

Decibel: Brukar ni svepa era installationer med konsthuvud för att se vart man hamnade frekvensgångsmässigt?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 171 Inlägg
26 oktober 2007
#8
När jag konstruerar högtalare (till mig själv hemma) så försöker jag få en sådan spridning att frekvenskurvan bara lutar svagt mot högre frekvenser off axis så att nivån blir lägre och frekvensgången fortfarande är "rak". Riktar man då högtalarna mot lyssnaren i mitten så går det att sitta även vid sidan av eftersom högtalarna kompenserar ljudbilden så att den projiceras upp fint även sett från sidan.

I bil så sitter man ofta så nära ena högtalaren att man behöver kompensera mer än i en typisk hemmaanläggning.

Hur det ser ut på bilhögtalarkit är lite olika men som regel så har ju basen avtagande spridning mot högre frekvenser så samma resonemang som i mitt tidigare inlägg gäller i princip för dem. Det som kan bli problematiskt är diskantens lägre register, där den sprider för brett normalt. Riktar man iväg både bas och diskant så kan man alltså få ett för hett område i nedre diskanten. Men det kan ändå vara betydligt bättre än att större delen av ljudbilden (utom det som nästan bara kommer i andra högtalaren) komprimeras mot den högtalare man sitter närmast.

Göra så att man tycker det låter bra är ju en självklarhet, frågan var ju hur man kan tänka och vad man kan prova så att man hittar det som låter så bra som möjligt.


90mil+ på en tank.
484 Inlägg
26 oktober 2007
#9
vad räknar man generellt egentligen som on eller off axis.
- Vilken är reference högtalaren som man gemför efter.Basen eller midden

Om man tar mitt exempel, med bas i dörrarna och mellanregister monterat plant på instrumentbrädan och diskanterna typ monterade på A-stolparna spelandes mot varandra.

Då är väll diskanterna on axis med basen och off axis med mellanregistret.

Diesel is the blood of satan.

1 171 Inlägg
26 oktober 2007
#10
Alla elementen har ju en "axis" var för sig som går vinkelrätt ut från membranets mitt. De sprider ditåt.

Om mellanregistrena sitter plant på instrumentbrädan så funkar ju de mer rundstrålande i sidled. Låter alltså ungefär lika starkt i alla horisontella riktningar på samma höjd. Risken är väl att mellanregistret i ljudbilden tippar över åt det håll man sitter med en sådan montering.

Basarna i dörrarna är förmodligen rätt rundstrålande vid de frekvenser de spelar på. Det lämnar diskanterna som spelar mot varandra att försöka kompensera för ljudbilden, det funkar ju ganska bra i diskanten om de är riktade mot varandra, men risken är att man tappar info i toppen.


BilstereoNörd
576 Inlägg
26 oktober 2007
#11
Axis punkten är ju som sagt i linje med talspolen i elementet och dina diskanter och basar sitter rent tekniskt inte onaxis med varandra..
Onaxis är ju den punkten där alla högtalarnas "linjer" möts ifall du har dina öron där!

Så begreppet onaxis är ju individuellt för var högtalare i förhållande till dina öron, du sitter alltså onaxis med de högtalare som är direkt riktade mot dina öron..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
27 oktober 2007
#12
BAE skrev:
Axis punkten är ju som sagt i linje med talspolen i elementet och dina diskanter och basar sitter rent tekniskt inte onaxis med varandra..
Onaxis är ju den punkten där alla högtalarnas "linjer" möts ifall du har dina öron där!

Så begreppet onaxis är ju individuellt för var högtalare i förhållande till dina öron, du sitter alltså onaxis med de högtalare som är direkt riktade mot dina öron..
// Tommy

tack för förklaringen:)

Diesel is the blood of satan.

9 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
#13
Ytterligare en fråga då..

Jag har hört folk som räknat upp ena låten efter den andra som är bra att använda vid riktning, men jag tror inte jag sett någon som rekomenderar att köra rosa brus, finns det nån anledning till det? Finns det nackdelar med att använda rosa brus vid riktningen?

/arvid

En gång ingen gång, två gånger en vana

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 oktober 2007
#14
Med rosa brus så blir det just massa "oväsen" svårt att focusera på nån stereobild som inte finns, inriktning av diskanter är ju just för att få en precis stereobild med samma luftighet och frekvensomfång på båda sidor..
Men ska du rikta in något register så är det mellanregister, för det är det som styr det mesta av ljudbilden, diskanten ska bara lägga på lystern på mellanregistret den ska finnas men inte mer..
Det enklaste är att montera diskanterna symetriskt på var sida, rakt ut från A-stolpen riktade mot varandra. då får du lagom reflexer från framrutan på vänster sida så att diskanten finns med symetriskt i ljudbilden..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
29 oktober 2007
#15
om man riktar diskanterna liggandes på instrumentpanelen upp mot framrutan då?
Vet att jag själv måste lyssna men kul att veta om någon tycker det är bra smile


1 171 Inlägg
29 oktober 2007
#16
Det borde ju vara det abslout sämsta sättet att rikta diskanter. Maximalt med äckliga reflexer i vindrutan. Nära rundstrålande diskantspridning i horisontella riktningen.

Försök tänka det som att båda kanalerna ska låta "lika starkt" oberoende om man sitter till vänster eller höger. Alltså bör man försöka rikta diskant och mellanregister mot motsatta sätet som jag beskrev tidigare.



Sök