3874
Sök

Opel Tigra trimning

15 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Har tänkt byta ut avgassystemet på min opel tigra till grövre modell. Läste FAQ:en om trimning av sugmotorer.. Jag hade tänkt byta ut mitt original grenrör till antingen ett extraktorgrenrör eller ett s.k "stepped headers". Finns det någon som specialtillverkar dessa eller vart hittar jag sådana? Om jag sedan i framtiden skulle trimma min motor ytterliggare, ska då avgassystemet (grenröret) helst byggas om efter hur motorn är trimmad? Sen ska även katen bytas ut samt resterande avgassystem, vilken dimension tror ni är lämplig? Är 3" före kat och 2,5" efter kat bra? eller kanske rentutav 3" hela vägen? Jag tänkte även borra och/eller stroka cylindrarna samt byta ut kolvar till smidda sådana. Var får jag tag på någon som kan utföra detta i Skåne-området? Tänkte även skaffa torrsump, går detta att fixa själv eller finns det folk som kan konstruera dessa åt en?

Ang köregenskaper så har jag ingen servostyrning på min tigra, det hade jag väldigt gärna haft, går detta att fixa någonstans och var isf? Läste att det fanns elektrisk styrservo, var får jag tag på detta?

Det jag hade tänkt göra är alltså:

Grenrör
Race-kat
Fullflödesavgassystem
Borr/stroke
Smidda kolvar
Elektrisk styrservo
Ev. Lätta/Balansera svänghjul & Vevaxel, Trimkammar

Är det dumt att t.ex. byta kammar om man senare tänkt trimma ytterliggare och då får köpa nya kammar igen eller går det då att justera de nya som man köpt?

3 Inlägg
29 oktober 2007
Ett tips är att du går in på www.enem.se där har dom trim till nästa alla bilar.

leo_m83
29 oktober 2007
en anna tips är: Sälj bilen och köp en turbo bil istället. Mycket enklare att trimma och kostar inte lika mycket som en sug motor.....

Sök