Förutsättningar:1. Första nysnön på grusunderlag
2. Under vintern, frusen väg, underlag isigt med ett lager snö på toppen.
3. Slaskigt, halvfruset
Platsen:Backen upp till huset en snörik vinter.
Samma bil, framhjulsdriven S60Ena gången med friktionsdäck.
Andra gången med dubbdäck.
1. Första nysnön...fungerar utan problem med båda däckstyperna. Spinner igenom snön och det greppar mot gruset.
2. Under vintern, frusen väg, underlag isigt med ett lager snö på toppen.
Med friktionsdäck...inte en chans att komma upp. Flera försök, både med och utan traction control även med flygande start... bilen stannar halvvägs upp.
Med dubbdäck...slirar lite men kommer hela vägen upp. Även vid smygstart mitt i backen.
3. Slaskigt, halvfruset.Med friktionsdäck...inte en chans att komma upp. Flera försök, både med och utan traction control även med flygande start... bilen stannar halvvägs upp.
Med dubbdäck...slirar lite men kommer hela vägen upp. Även vid smygstart mitt i backen.
Vill jag parkera uppe vid huset och garaget så krävs dubbdäck.
Moderna dubbdäck är skapligt tysta även på barmark samt lite styvare för sportigare körning. Friktionsdäck är generellt lite mjukare för att greppa mer. Påverkar sportigheten, blir lite sladdrigare på barmark. Så som jag upplevt det. Finns säkert hur många åsikter som helst gällande vad man ska välja. För mig fungerar det bara med dubbat.