3581
Sök

generatorvin

74 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Hej,

Har precis köpt och installerat ny Huvudenhet, JVC KD-G731 och för ett vinande ljud i de högra högtalarna. ljudet kommer endast när bilen är igång,

innan hade jag en Sony spelare och allt funkade bra, det jag ändrat annars är att jag dragit en till lågnivå eftersom denna gamla spelare bara hade i utgång delade jag den vid steget "4-kanaligt".

haer 2 lågnivå kablar samt 1 högtalarkabel och remote på den sidan som vinar.

någon som har nån idé ?

Skräddarn säger nej

74 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
kanske, men har ju inte ändrat något förutom bytt stereo..

Skräddarn säger nej

905 Inlägg
6 november 2007
4. Generatorstörningar (vinande ljud) i anläggning med slutsteg!

• Beror oftast på felaktig jordning. Försök att jorda alla enheter i samma punkt. Det skall vara en punkt där färgen skrapats loss från plåten, i första hand i en balk. Jorda nära slutsteget.

• Dåligt skärmade lågnivåkablar, eller felaktig lågnivåkabel.

• Lågnivåkabeln ligger nära strömförande kablar i bilens elsystem.

• Överflödig lågnivåkabel skall inte rullas upp i ring. Helst skall den kapas till rätt längd.

KÄLLA: NARDIK.se

2 123 Inlägg
6 november 2007
Försök använda sökfunktionen, vet inte hur många jag försökt hjälpa med generatorvin.
Jinxs har en bra felsökningsguide i sitt galleri, följ den ska du se att det löser sig bra.
Jorda hela systemet på samma punkt och se över batteriets jordpunkter mellan chassi, motorblock och generator, det ska vara lack och rostfritt.
MVH Fredrik

4 554 Inlägg
6 november 2007
du är inte ensam om störningar använd sökfunktionen

1 585 Inlägg
6 november 2007

• Beror oftast på felaktig jordning. Försök att jorda alla enheter i samma punkt. Det skall vara en punkt där färgen skrapats loss från plåten, i första hand i en balk. Jorda nära slutsteget.

• Överflödig lågnivåkabel skall inte rullas upp i ring. Helst skall den kapas till rätt längd.

Kan nån förklara hur man kapar en lågnivå kabbel i rätt strolek? är inte det rätt omöjligt?

2 123 Inlägg
6 november 2007
Jolle87 skrev:

Kan nån förklara hur man kapar en lågnivå kabbel i rätt strolek? är inte det rätt omöjligt?

Bara kapa och antingen löda fast eller pressa fast den när du kapat den till rätt storlek.
Det går inte alltid att använda samma RCA kontakter så ibland får man köpa nya.
Hur tror du dom gör när dom tillverkar kabeln ? Med magi ? wink

74 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
nu funkar det bra, rullade upp överflödig kabel och ruckade lite på kontakterna till steg å huvudenhet.

tack för all hjälp!

Skräddarn säger nej

905 Inlägg
7 november 2007
Trollmor skrev:
nu funkar det bra, rullade upp överflödig kabel och ruckade lite på kontakterna till steg å huvudenhet.

tack för all hjälp!

haha du rullade alltså ihop kbeln och fick det att låta bra? lägg den i slingor hellre men så långt från + kabeln.

kul det löset sig iaf. smile

Thomas_945LTT
7 november 2007
Min första tanke när jag såg namnet på den här tråden..... "Va fan e d för vin?! Hur ser dom druvorna ut?!" lol

Sök