Ramrod skrev:
Det andra: Orsaker bakom hastighetsbegrensningar är bara orsak till just hastighetsbegränsningar. d.v.s. -Olyckorna. Jag pratar om orsakerna bakom själva olyckan. KLART att hastigheten har STOR betydelse för UTGÅNGEN av en olycka. Självklart. Hastighetsbegränsingar räddar liv. INGET snack om saken! Men vad orsakar en olycka till att börja med?? DET är vad jag pratar om, att hastigheten INTE är den STÖRSTA parametern till att en olycka blir till från första början. Igen- Jag har alldrig varit för att slopa hastighetsbegränsningar. De räddar liv, så är det bara. Lägre hastigheter = lägre energi frigörs i olyckan = större schans att överleva & inte skadas i trafiken. Men det är som att säga: Vi är forfarande blinda när vi kör, men det gör inget för vi har ju sänkt hastigheten så att vi inte dör när vi krockar. Om man vänder på det istället: Vi SER nu & kan undvika olyckan att det sker från första början. Har hastigheten en betydelse då om du kör i 70 eller 100? Nej.
90% av detta förstog jag inte. Någon annan som kan skriva om detta så man slipper få krupp av att försöka förstå vad innebörden är?
Och ja, hastigheten har alltid en betydelse i trafiken.
Det är den enda faktorn som påverkar alla olika aspekter inom en trafikolycka.
Det påverkar reaktionssträcka, impakt-styrkan m.m.
Ett bra steg mot en säkrare trafik är just att hålla hastigheten nere.
Många (inte alla) kör snabbare än de klarar av i en viss situation. Och visst hade en bättre utbildning kanske påverkat föraren possitivt, och fått honom att sänka farten p.g.a att han förstår att just nu är det inte bra att köra såhär fort.
På en motorväg med bra väglag tycker jag att 120km/h är en bra hastighet.
Visst finns det nya bilar som utan problem kan köra i 200, men hur säkert hade det varit?
Det finns och kommer alltid att finnas bilar i trafiken som inte är så nya och säkra.
Dessa måste alltid räknas in valet av hastighet.
Säg att det är lag på 150km/h på motorväg. Kalle~18 kommer med mammas gamla Nissan Micra och håller just 150km/h. Hur säkert är det?
Ramrod skrev:
Tänk om de 10% fick istället en högre kurs i frafik, hantering av ett fordon & lära sig att se tecken som KAN leda till olycka mycket tidigare.... Tänk nu om ALLA fick det.. Oj oj!
![smile](img/smilies/smile.png)
Visst är det viktigt att alla får en bra utbildning och en bättre förståelse för trafikfaror och allmän trafiklära, men idag går inte det riktigt.
Du lever på vissa förhoppningar som inte går att genomföra, även ifall de kanske är bra i grund.
Ramrod skrev:
Kan du svara på vad som görs för att rädda liv i trafiken förutom att labba med hastigheter & bötesbelopp??
Förbättring av vägarna är en viktig säkerhetsaspekt.
Bättre väg ger bättre fordonsegenskaper. Sen finns det både för- och nackdelar med det, men på många ställen behövs mycket bättre vägar.
Högre böter är jag för.
Hur ska man annars straffa de som kör för fort och riskerar inte bara sitt eget utan också andras liv?
Fler poliser i trafiken och högre böter på vissa brott skulle avskräcka många att köra vårdslöst.
Kanske inte du, men många andra.
Säkert några missar i mitt inlägg, skriver rätt snabbt och utan någon större förtanke eftersom jag sitter på jobbet.