3827
Sök

Turbokonventering av Ford Sierra

Bilmekaniker
46 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#21
newkie skrev:
Är det inte bättre att köpa en Cossie på en gång? Då får du ju brommsar och annat dyligt som är dimentionerade för detta. Visst det kanske blir lite dyrare (Eller?) och du kommer vara glad när det kommer till besiktning. Går man sen över till ett annat märke än just fård , så kan man få en turbo-bill billigare...

om man nu ska vara lat så kan man köpa en cossie, men först måste man ha pengar till den åsså .. Eller så gör man de bästa av de man har. Har kontaker som sysslar me cossie så jag kommer plocka bakvagnen från en sån o sätta på min pärla om allt går som planerat. o jag vill ha Sierra .. min Sierra !

//Sandra

Bilmekaniker
46 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#22
262turbo skrev:
varför är alla så rädda för att höra sanningen? varför turbokonvertera all möjlig jävla skit... det är ju inte direkt brist på turbobilar? eller? det blir ju aldrig bra i det långa loppet ändå... men man lär sig ju av misstagen så det är väll bara att gå ut och bygga smile..

Vad gör man när man har hittat en bil som é perfekt på alla sätt o vis .. men där é bara 120hk i den .. ska jag sälja den bilen jag é så hel nöjd med istället för att göra nått kul som att lägga ner turbo i den ? hur bra de blir beror på hur seriös den som bygger é ..

//Sandra

250 Inlägg
21 februari 2007
#23
vickeboy skrev:
Eller är det så att man inte tänkt besikta utan ska trima skiten ur den lilla fården, och köra sönder den, de brukar aldrig bli så lång livade turbo konventerade bilar. för efter ett tag börjar man greja och höja laddet mer å mer. men det är även de som är det roliga att kunna testa och plåga kärran. med bara en snål budget. att få så att säga bonn trim lite. svetsen är ens bäste vän vid såna här project...
mvh

`
Om det är så man ska göra, och man har delar liggandes så är det ju en sak.

sandrisGT skrev:
newkie skrev:
Är det inte bättre att köpa en Cossie på en gång? Då får du ju brommsar och annat dyligt som är dimentionerade för detta. Visst det kanske blir lite dyrare (Eller?) och du kommer vara glad när det kommer till besiktning. Går man sen över till ett annat märke än just fård , så kan man få en turbo-bill billigare...

om man nu ska vara lat så kan man köpa en cossie, men först måste man ha pengar till den åsså .. Eller så gör man de bästa av de man har. Har kontaker som sysslar me cossie så jag kommer plocka bakvagnen från en sån o sätta på min pärla om allt går som planerat. o jag vill ha Sierra .. min Sierra !

Ja vill man ha sin sierra så är det ju kanske inte så mkt att göra nått åt... Men, om du nu inte har delarna redan... En turbo är inte precis gratis, om du inte tänkte kasta i nån skit som du hittar på blocket, IC är inte lika dyrt men knappast gratis dom heller, Wastegate inte heller billigt om man vill ha en bra... Sen om man ska börja dimentionera upp bromsarna så kostar det flis... ajust nytt trycksystem (dumpventil, silikon) och avgas, inte så dyrt om man dynger ihop det själv kanske, men en jävla massa jobb. Styrsystem(Mappning) *Gulp*

Kan man inte släppa i en cossie-motor i den då? big_smile

sandrisGT skrev:
262turbo skrev:
varför är alla så rädda för att höra sanningen? varför turbokonvertera all möjlig jävla skit... det är ju inte direkt brist på turbobilar? eller? det blir ju aldrig bra i det långa loppet ändå... men man lär sig ju av misstagen så det är väll bara att gå ut och bygga smile..

Vad gör man när man har hittat en bil som é perfekt på alla sätt o vis .. men där é bara 120hk i den .. ska jag sälja den bilen jag é så hel nöjd med istället för att göra nått kul som att lägga ner turbo i den ? hur bra de blir beror på hur seriös den som bygger é ..

Tycker inte att du verkar så nöjd med tanke på att du vill bygga om en stor del av den? hmm

Jag säger inte att det är omöjligt och jag säger inte att du inte skulle klara det på nått sätt, säger inte helt och hållet "Gör det inte". Det enda jag säger är, om du inte vill ha en sönderspikad skrothög så kommer det att kosta pengar även att bygga om den.

Vad har du för effektmål föresten?

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

1 417 Inlägg
21 februari 2007
#24
Det går att tubokonvertera pintomotorerna för under 10´. förutsatt att man kan svetsa lite delar själv.


ingen aning
687 Inlägg
21 februari 2007
#25
om man skall konvertera ska man hälsta ha IS blocket(205 tror ja) det är samma block som cossin är byggd på..
IS motorn håller galant 200hk..

även zebran har sina fläckar

12 086 Inlägg
22 februari 2007
#26
volvo_240_tic skrev:
om man skall konvertera ska man hälsta ha IS blocket(205 tror ja) det är samma block som cossin är byggd på..
IS motorn håller galant 200hk..

205 blocket tål mer än 200hk, tror de börjar svikta vid en 350. Då skaffar man 200 blocket som tål de dubbla.

Bilmekaniker
46 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
#27
newkie skrev:
vickeboy skrev:
Eller är det så att man inte tänkt besikta utan ska trima skiten ur den lilla fården, och köra sönder den, de brukar aldrig bli så lång livade turbo konventerade bilar. för efter ett tag börjar man greja och höja laddet mer å mer. men det är även de som är det roliga att kunna testa och plåga kärran. med bara en snål budget. att få så att säga bonn trim lite. svetsen är ens bäste vän vid såna här project...
mvh

`
Om det är så man ska göra, och man har delar liggandes så är det ju en sak.

sandrisGT skrev:
newkie skrev:
Är det inte bättre att köpa en Cossie på en gång? Då får du ju brommsar och annat dyligt som är dimentionerade för detta. Visst det kanske blir lite dyrare (Eller?) och du kommer vara glad när det kommer till besiktning. Går man sen över till ett annat märke än just fård , så kan man få en turbo-bill billigare...

om man nu ska vara lat så kan man köpa en cossie, men först måste man ha pengar till den åsså .. Eller så gör man de bästa av de man har. Har kontaker som sysslar me cossie så jag kommer plocka bakvagnen från en sån o sätta på min pärla om allt går som planerat. o jag vill ha Sierra .. min Sierra !

Ja vill man ha sin sierra så är det ju kanske inte så mkt att göra nått åt... Men, om du nu inte har delarna redan... En turbo är inte precis gratis, om du inte tänkte kasta i nån skit som du hittar på blocket, IC är inte lika dyrt men knappast gratis dom heller, Wastegate inte heller billigt om man vill ha en bra... Sen om man ska börja dimentionera upp bromsarna så kostar det flis... ajust nytt trycksystem (dumpventil, silikon) och avgas, inte så dyrt om man dynger ihop det själv kanske, men en jävla massa jobb. Styrsystem(Mappning) *Gulp*

Kan man inte släppa i en cossie-motor i den då? big_smile

sandrisGT skrev:
262turbo skrev:
varför är alla så rädda för att höra sanningen? varför turbokonvertera all möjlig jävla skit... det är ju inte direkt brist på turbobilar? eller? det blir ju aldrig bra i det långa loppet ändå... men man lär sig ju av misstagen så det är väll bara att gå ut och bygga smile..

Vad gör man när man har hittat en bil som é perfekt på alla sätt o vis .. men där é bara 120hk i den .. ska jag sälja den bilen jag é så hel nöjd med istället för att göra nått kul som att lägga ner turbo i den ? hur bra de blir beror på hur seriös den som bygger é ..

Tycker inte att du verkar så nöjd med tanke på att du vill bygga om en stor del av den? hmm

Jag säger inte att det är omöjligt och jag säger inte att du inte skulle klara det på nått sätt, säger inte helt och hållet "Gör det inte". Det enda jag säger är, om du inte vill ha en sönderspikad skrothög så kommer det att kosta pengar även att bygga om den.

Vad har du för effektmål föresten?

har inget effektmål ännu .. men vet att jag vill ha mer än 120hk o jag é inte rädd för att lägga ner varkens tid o pengar på något jag verkligen vill ha. men kanske ska fundera lite på om man ska leta upp en pinto stället för att lägga ner tod o pengar på dohcen som kanske inte håller.

jag ska inte bygga om så mycke på den .. jag har nya kofångare o fälgar bara.
o de kanske ska på ny lack .. men Sierrans utséende é jag helnöjd med.

//Sandra

250 Inlägg
22 februari 2007
#28
sandrisGT skrev:
newkie skrev:
vickeboy skrev:
Eller är det så att man inte tänkt besikta utan ska trima skiten ur den lilla fården, och köra sönder den, de brukar aldrig bli så lång livade turbo konventerade bilar. för efter ett tag börjar man greja och höja laddet mer å mer. men det är även de som är det roliga att kunna testa och plåga kärran. med bara en snål budget. att få så att säga bonn trim lite. svetsen är ens bäste vän vid såna här project...
mvh

`
Om det är så man ska göra, och man har delar liggandes så är det ju en sak.

sandrisGT skrev:
newkie skrev:
Är det inte bättre att köpa en Cossie på en gång? Då får du ju brommsar och annat dyligt som är dimentionerade för detta. Visst det kanske blir lite dyrare (Eller?) och du kommer vara glad när det kommer till besiktning. Går man sen över till ett annat märke än just fård , så kan man få en turbo-bill billigare...

om man nu ska vara lat så kan man köpa en cossie, men först måste man ha pengar till den åsså .. Eller så gör man de bästa av de man har. Har kontaker som sysslar me cossie så jag kommer plocka bakvagnen från en sån o sätta på min pärla om allt går som planerat. o jag vill ha Sierra .. min Sierra !

Ja vill man ha sin sierra så är det ju kanske inte så mkt att göra nått åt... Men, om du nu inte har delarna redan... En turbo är inte precis gratis, om du inte tänkte kasta i nån skit som du hittar på blocket, IC är inte lika dyrt men knappast gratis dom heller, Wastegate inte heller billigt om man vill ha en bra... Sen om man ska börja dimentionera upp bromsarna så kostar det flis... ajust nytt trycksystem (dumpventil, silikon) och avgas, inte så dyrt om man dynger ihop det själv kanske, men en jävla massa jobb. Styrsystem(Mappning) *Gulp*

Kan man inte släppa i en cossie-motor i den då? big_smile

sandrisGT skrev:

Vad gör man när man har hittat en bil som é perfekt på alla sätt o vis .. men där é bara 120hk i den .. ska jag sälja den bilen jag é så hel nöjd med istället för att göra nått kul som att lägga ner turbo i den ? hur bra de blir beror på hur seriös den som bygger é ..

Tycker inte att du verkar så nöjd med tanke på att du vill bygga om en stor del av den? hmm

Jag säger inte att det är omöjligt och jag säger inte att du inte skulle klara det på nått sätt, säger inte helt och hållet "Gör det inte". Det enda jag säger är, om du inte vill ha en sönderspikad skrothög så kommer det att kosta pengar även att bygga om den.

Vad har du för effektmål föresten?

har inget effektmål ännu .. men vet att jag vill ha mer än 120hk o jag é inte rädd för att lägga ner varkens tid o pengar på något jag verkligen vill ha. men kanske ska fundera lite på om man ska leta upp en pinto stället för att lägga ner tod o pengar på dohcen som kanske inte håller.

jag ska inte bygga om så mycke på den .. jag har nya kofångare o fälgar bara.
o de kanske ska på ny lack .. men Sierrans utséende é jag helnöjd med.

Då önskar jag dig lycka till, hoppas allt går bra med bygget...

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

177 Inlägg
18 april 2007
#29
sandrisGT skrev:
har inget effektmål ännu .. men vet att jag vill ha mer än 120hk o jag é inte rädd för att lägga ner varkens tid o pengar på något jag verkligen vill ha. men kanske ska fundera lite på om man ska leta upp en pinto stället för att lägga ner tod o pengar på dohcen som kanske inte håller.

jag ska inte bygga om så mycke på den .. jag har nya kofångare o fälgar bara.
o de kanske ska på ny lack .. men Sierrans utséende é jag helnöjd med.

Första punkten, Turbo bygge på bilar nyare än årsmodell 1975 är vansinne för besiktningen.
Du kommer inte att få den regbesiktigad med turbo, Inte ens som ombyggt fordon.
Andra punkten, 2.0 DOHC är väl en hyffsad motor, Bilen väger väl runt 1200kg så den är väl rätt så pigg.
Men å andra sidan inget för trimmning, Det är dyra pengar och jag vet personligen ingen som trimmar denna motor.
Pinto är däremot väldigt lätt att trimma och konvertera.

Jag tänkte själv kasta ut min DOHC och regbes med pinto, Borde inte vara något större problem så länge det finns katalysator, Vilket inte gör mig något. Motorerna med kat har oftast lägre komp. (Passar mig finfint!)

Blir turbo bygge och jag har redan hittat en färdig motor för 8 papp med alla tillbehör, Förutom insprutet då.
Fördelen med att regbes med pinto innan konverteringen är att jag bara behöver byta motorn inför varje besiktning.

Skulle det bli en flygande besiktning så är det inga böter, Men du tvingas att byta motorn och kontroll besiktiga bilen. (Och sen i med turbo motorn igen tongue )

Där har du det wink

Over and out!

vingåker
68 Inlägg
16 november 2007
#30
Hitta nån som porta toppar och få dom till ocg bygg en grym topp med bra flow på soppan!

Drive Nice!


Sök