3922
Sök

Volvo 850 Turbo 250hk 0-100km/h..?

4 822 Inlägg
12 november 2007
#21
John87 skrev:
Christian S skrev:
Det beror ju på vad den har för vridmoment också, inte bara antalet Hk.
En 850 har en tjänstevikt på ca 1600Kg och har 225Hk  330Nm och är strypta till 240Km/h med en elektronisk farstspärr.

Nu kommer jag med några mer eller mindre dumma frågor tongue

225hk / 300nm är vad jag läst. 330nm är alltså mer korrekt för en 850 T5?

Sen 1600kg?
Det står i mina papper 1500kg ganska så exakt.

Föresten så tror jag den där elektroniska fartspärren på 240km/h är mest för "syns" skull, vad har 850 T5 för toppfart?
Vet inte om min är slöare än andra, men 240km/h skulle nog kräva en jävla nerförsbacke tongue

Kanske va 300Nm på 850, X70 har 330Nm iallafall.
Står 1650Kg tjänstevikt på min V70 98 i reggpappret wink

En orginal bil är rätt seg i dom farterna medans en chipad fortarande ökar hyffsat, min V70 gör ca 240 (enligt hastighetsmätaren) på 4:an och då är det bara att räkna ut vad den skulle göra på 5:an vid 7200rpm (varvstoppet ligger där big_smile ) och 4,0 i utväxling på lådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fotograf
1 319 Inlägg
12 november 2007
#22
John87 skrev:
Christian S skrev:
Det beror ju på vad den har för vridmoment också, inte bara antalet Hk.
En 850 har en tjänstevikt på ca 1600Kg och har 225Hk  330Nm och är strypta till 240Km/h med en elektronisk farstspärr.

Nu kommer jag med några mer eller mindre dumma frågor tongue

225hk / 300nm är vad jag läst. 330nm är alltså mer korrekt för en 850 T5?

Sen 1600kg?
Det står i mina papper 1500kg ganska så exakt.

Föresten så tror jag den där elektroniska fartspärren på 240km/h är mest för "syns" skull, vad har 850 T5 för toppfart?
Vet inte om min är slöare än andra, men 240km/h skulle nog kräva en jävla nerförsbacke tongue

min bil gjorde då över 240på mätaren när jag hadde org. har mätt med gps och mätaren visar rätt. idag när den är chipad och störreturbo å grejer så mätarnut är då inga problem. då laddar jag 1bar (funderar på att ställa upp det mer)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
12 november 2007
#23
jag lånar tråden lite..

En diffbroms, vad ger det på ett cirkumflex i acctider (0-100) på 850 T5. Har nämligen tänkt mig steg 3 trim, större turbo samt lite annat godis till vintern, och diffbroms känns jävligt aktuellt.

vad tror ni?

89 Inlägg
12 november 2007
#24
Growe skrev:
smyger in en fråga.va laddar era orginal? har en 855:A med 2.3 tycker den laddar klent högsta jag sätt är 0,6 men oftast mellan 0,4-0,5 inte direkt så man törs kasta i chipp boxen förens man har hundra koll
iof har jag funderingar över om fel på förvärmingen till lambdan gör att laddet sjunkt

min 850 turbo, är chipptrimmad men det är något fel på den så den laddar 0,4-05 Vilket är orginal laddet vad jag hört. Verkar som min wgklocka är trasig så ska byta den nu i dagarna, skjuter upp det för det är så jävla kallt åt fingrarna big_smile

329 Inlägg
12 november 2007
#25
B4mse skrev:
Growe skrev:
smyger in en fråga.va laddar era orginal? har en 855:A med 2.3 tycker den laddar klent högsta jag sätt är 0,6 men oftast mellan 0,4-0,5 inte direkt så man törs kasta i chipp boxen förens man har hundra koll
iof har jag funderingar över om fel på förvärmingen till lambdan gör att laddet sjunkt

min 850 turbo, är chipptrimmad men det är något fel på den så den laddar 0,4-05 Vilket är orginal laddet vad jag hört. Verkar som min wgklocka är trasig så ska byta den nu i dagarna, skjuter upp det för det är så jävla kallt åt fingrarna big_smile

Njae den laddar mer än så, närmare 0.7 orginal. 0.65 lr 0.67 brukar folk säga..

vh

huh?
10 427 Inlägg
12 november 2007
#26
Här har ni lite tillverkaruppgifter från Bilsport 1994.
Test av 850 T-5R ("T-Gul") & SAAB 9000 CS Aero.

http://www.forumbilder.se/images/volvovssaabvspontiacvsaudi.JPG
Senast redigerat av steifan (12 november 2007)


Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 november 2007
#27
Min 854 väger 1870 kg totalvikt och 1570 kg tjänstevikt.

I do it my way

121 Inlägg
12 november 2007
#28
steifan skrev:
Pikey skrev:
Sen är det väl vad du får ut på hjulen med, vet att volvo räknar hästar i motorn.

Till skillnad från Audi som ger riktigt fakta smile

Det är väl en tysk standard som säger att man 'ska' mäta effekt på svänghjulet.

DIN


Precis
översatt
Tyska industri norm
och det är i motorn inte på hjulaxlarna.
Senast redigerat av Du (12 november 2007)


159 Inlägg
18 november 2007
#29
en volvo som skulle visa rätt hastighet i 240 ,skulle inte tro det.de brukar ju visa 10 fel vid hundra redan

fredde

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 november 2007
#30
BONNEVILLE-67 skrev:
en volvo som skulle visa rätt hastighet i 240 ,skulle inte tro det.de brukar ju visa 10 fel vid hundra redan

Brukar de allra flesta bilar göra.

Kommer ihåg en sak jag läste som han Colin, bilreportern från Aftonbladet, skrivit.
Han har kört otroligt många bilar, nya som gamla, och använt gps i alla.
Hittills (iaf fram tills skrivdatumet för detta vilket är några månader sen) hade han bara kört en bil som visade relativt exakt hastighet och det var en gammal Citroen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

272 Inlägg
18 november 2007
#31
Jag kör med 215-45-17 och min mätare visar bara fel på 1-2%, alltså visar den nästintill rätt vid 110km/h, uppmätt med GPS. lol

Med vanligt chip (285hk säger atech, men 260-270 är väl snarare närmre verkligheten) som jag har uppmätt 0-100 till 6,64sek (enbart en växling) med Gtech.

Hoppas du har fått svar på vad tråden först handlade om. cool
Senast redigerat av jip (18 november 2007)

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

Säljare/Lagerarbetare
164 Inlägg
19 november 2007
#32
Christian S skrev:
John87 skrev:
Blacksmoke skrev:
Varför bara chippa den till 250hk? köp ett chip som ger närmare 300hk för samma peng!!!

Försäljarsiffror?
Låter som lite för glada siffror för att vara sanna.

Den dagen jag ser bevis på att bara ett chip ger 75 riktiga hästkrafter så tror jag på det.

Trots att chiptillverkaren säger att chippet ger t.ex 80hk så får du inte ut alla dom.
Dom ger ju såklart fantasisiffror för att verka bättre än konkurrenterna och få sålt sina chip.

Exakt, med ett chip i en 225Hk 850 turbo/T5 så får man ut 270 kanske närmare 280Hk mer blir det inte oavsett vad dom säger för mycket mer än så orkar turbon inte lämna.

En kompis 850 t5 italien-import bänkade de till 299 hk på hjulen efter chippning med orginal avgassystem alltså bara ett chip!!

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

tysk.
592 Inlägg
19 november 2007
#33
Jag tror jag körde på 6.8 med chip och 3" rör, men den mätningen är väl inte 100%ig...


272 Inlägg
19 november 2007
#34
Blacksmoke skrev:
En kompis 850 t5 italien-import bänkade de till 299 hk på hjulen efter chippning med orginal avgassystem alltså bara ett chip!!

Haha, det skulle jag vilja se! 2,0l motorn dessutom? 299hk * 1,14 (drivlineförlust) = 340hk på svänghjulet. Det innebär alltså en ökning på ~130hk med enbart chip....

199hk på hjulen är mer troligt! = 226hk på svänghjulet med chip. 13g turbon som sitter på italien 2.0 klarar knappast 340hk.

Tror han på jultomten också? roll lol
Senast redigerat av jip (19 november 2007)

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

Ovejävel!
261 Inlägg
19 november 2007
#35
PISK!!!!!!! Det måste svidit..... Svar på tal eller vad? big_smile

Kör du så dör du!

4 822 Inlägg
19 november 2007
#36
jip skrev:
Blacksmoke skrev:
En kompis 850 t5 italien-import bänkade de till 299 hk på hjulen efter chippning med orginal avgassystem alltså bara ett chip!!

Haha, det skulle jag vilja se! 2,0l motorn dessutom? 299hk * 1,14 (drivlineförlust) = 340hk på svänghjulet. Det innebär alltså en ökning på ~130hk med enbart chip....

199hk på hjulen är mer troligt! = 226hk på svänghjulet med chip. 13g turbon som sitter på italien 2.0 klarar knappast 340hk.

Tror han på jultomten också? roll lol

Eller hur???!!!
Jag bromsade min förra bil som var en C70 T5 ´99 till ca 260 på hjulen vilket ger knappt 300 i motorn (mätt med rotortest hos ATM) och då satt det ett 16T med 7:ans vinklade avgashus, Feritta 3" framrör, Feritta 2,5" halvsats, BMC CDA box med 3" rör ner till inloppet på turbon och ett laddtryck på ca 1,1bar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Säljare/Lagerarbetare
164 Inlägg
20 november 2007
#37
Christian S skrev:
jip skrev:
Blacksmoke skrev:
En kompis 850 t5 italien-import bänkade de till 299 hk på hjulen efter chippning med orginal avgassystem alltså bara ett chip!!

Haha, det skulle jag vilja se! 2,0l motorn dessutom? 299hk * 1,14 (drivlineförlust) = 340hk på svänghjulet. Det innebär alltså en ökning på ~130hk med enbart chip....

199hk på hjulen är mer troligt! = 226hk på svänghjulet med chip. 13g turbon som sitter på italien 2.0 klarar knappast 340hk.

Tror han på jultomten också? roll lol

Eller hur???!!!
Jag bromsade min förra bil som var en C70 T5 ´99 till ca 260 på hjulen vilket ger knappt 300 i motorn (mätt med rotortest hos ATM) och då satt det ett 16T med 7:ans vinklade avgashus, Feritta 3" framrör, Feritta 2,5" halvsats, BMC CDA box med 3" rör ner till inloppet på turbon och ett laddtryck på ca 1,1bar.

Ja fråga inte mig! Den var bänkad till det efter cippning iaf! kan väl ha suttit en större turbo på den som han inte visste om isf för den ladda ju lite mer än 1,5 bar och gick som fan!... neutral

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

272 Inlägg
20 november 2007
#38
Blacksmoke skrev:
Ja fråga inte mig! Den var bänkad till det efter cippning iaf! kan väl ha suttit en större turbo på den som han inte visste om isf för den ladda ju lite mer än 1,5 bar och gick som fan!... neutral

Ja, kör han på 1,5bar använder han antagligen ett väldigt bra chip samt etanol annars går stakarna innan tomten kommer. Anar dock fortf. ugglor i måssen!

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

Säljare/Lagerarbetare
164 Inlägg
20 november 2007
#39
jip skrev:
Blacksmoke skrev:
Ja fråga inte mig! Den var bänkad till det efter cippning iaf! kan väl ha suttit en större turbo på den som han inte visste om isf för den ladda ju lite mer än 1,5 bar och gick som fan!... neutral

Ja, kör han på 1,5bar använder han antagligen ett väldigt bra chip samt etanol annars går stakarna innan tomten kommer. Anar dock fortf. ugglor i måssen!

Jaja den gick ju bra iaf men men... han har inte kvar den så jag kan inte kolla... vet att han bara chippade den och hade iaf bänkningspapper på 299hk på hjulen... mer än så vet jag inte

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!

845 Inlägg
20 november 2007
#40
ska bänka min till sommaren smile bara kul atts e hur måna levande polalr som ligger där smile



Sök