2781
Sök

Lita på autotech eller bsr?

32 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#1
Var inne på Autotech malmö för 6 mån sen och satt på en återcirkulernade öppen dumpventil ( forge ). Var inne på bsr för ett tag sen där dom sa att jag skulle plocka bort dumpen så fort som möjligt, annars kunde turboaggregatet rasa.
Vet hur en turbo funkar och vad dumpen gör för skillnad typ.
Frågan är vem man ska lita på? vill ju inte att turbon rasar...


509 Inlägg
26 oktober 2007
#2
fråga killarna på autotech om det bsr sa om det och gör som autotech säger! Dom vet vad dom gör och skulle nog inte göra något som skulle skada din bil!

Montör
664 Inlägg
27 oktober 2007
#3
Man har ju hört mer skit om bsr än om atech om vi säger så.. Men samtidigt så kan det ju faktiskt vara så att det är något speciellt med just din bil som gör att den inte tycker om den typen av dumpventil.

Men samtidigt så förstår jag inte hur detta skulle kunna skada turboaggregatet?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

4 822 Inlägg
27 oktober 2007
#4
Precis, man skadar ju inte turbon genom att montera en eftermarknads dump.
Du har ju tom satt dit en återledande dump precis som det är orginal så att det skulle skada turbon är skitprat, det hade varit en annan sak om du monterat en öppen för då kan styrsystemet balla ur lite på vissa bilar då den tror att den har luft som inte finns.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

674 Inlägg
27 oktober 2007
#5
skitsnack! den fungerar bra

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

8 881 Inlägg
27 oktober 2007
#6
Visst kan en felaktig AV skada turbon.

Citerar Dr Boost från STCS:

"Oavsett "dump" (ett ord jag STARKT ogillar) eller by pass så är det en avlastningsventil, kallad AV nedan.

*) Uppgiften för AV är att då trotteln stänges avlasta kompressorn, som inte kan jobba med högt tryck i kombination med lågt/inget luftflöde.
Kompressorn bryter då igenom "pumpgränsen", alltså kan inte lägre pumpa luft. Luft kommer nu att strömma baklänges genom kompressorn, till trycket på "utsidan" blir riktigt lågt, då börjar kompressorn att ge tryck igen, för att sedan bryta igenom pumpgränsen igen.
Detta upprepas så längesom turbinaxeln har tillräckligt med fart.
Förloppet kan vara skadlig för TuRbon, mycket skadligt i värsta fall.
Luftpendlingarna gör oxo att en ev. luftmassmätare mäter fel, kraftigt fel.
Jag har sett värden som är i storleksordningen 10x fel.
LH bilar brukar ryka "rätt duktigt".
Till detta skall man även lägga det faktum att AV håller turbinhastigheten uppe, nå't som redan behandlats.

*) AV skall öppna SNABBT då trotteln stänges.
Tyvärr så gör inte alla det.
T.ex. AV med tunga kolvar, hårda fjädrar. "
Slut citat

Hela tråden kan läsas här http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
Senast redigerat av Hamilton (27 oktober 2007)

Fotograf på tierpidag.se

10 Inlägg
28 oktober 2007
#7
Jag litar på BSR....
Dom gillar inte dump eller vad alla säger efterssom dom är inte ute efter massa "häftigt" ljud utan bara en drift säker motor

Jag har snackat med en på bsr för ett tag sedan när jag skulle chippa hos dom då såg han att jag hade en dump på....Då drog han en ganska lång historia om hur en dump kan förstöra både motor och turbo....

Och vad jag vet så är BSR dom enda som får trimma eller modda Koenigsegg....
Rätta mig om jag har fel....men det är vad jag hört iallafall....är det så så tror jag man kan lita på dom ganska bra

Vart jag mig i världen vänder lovar jag att rita svarta ränder

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2007
#8
Notera att uppenbarligen finns mer än ett Autotech(tydligen en affärsidé att rida på någon annans välkända namn...)...  och massa återförsäljare av BSR...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
28 oktober 2007
#9
torpis skrev:
Notera att uppenbarligen finns mer än ett Autotech(tydligen en affärsidé att rida på någon annans välkända namn...)...  och massa återförsäljare av BSR...

Jo ja märkte också de.. De enda riktiga autotech är väll det i trollhättan? som byggd en jävla massa 850iar?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

674 Inlägg
28 oktober 2007
#10
Jag har också endel erfarenheter med autotech.. De erfarenheterna är inte så bra. JAG skulle lita mer på BSR.

With great freedom comes great responsebility

945 Inlägg
23 november 2007
#11
hmmm..är väl lite sen i den här tråden...men men........asså du har skrivit återcirkulerande öppen dump....är det en atmosfäriskdump (öppen)...är det en återciruklernade, eller är det en hybrid dump?
alltså.en gång i tiden så använde man inte ens avlastningevetiler på turbos..istället för att släppa ut överladdluften i atmosfären eller återcirkulera den innan turbon så lät man helt enkelt trycket slå tillbaka i turbon....den tekniken återfinns fortfarande på dagens rally bilar bla....d e det kvittrande ljudet du hör vi gas avslag.......tyvärr så rasar ju turbon ganska så snabbt.....fördelen är att du inte behöver bygga upp trycket på samma sätt...du får helt enkelt up trycket fortare.........d va lite nostaliga *S*
nu till din bil...som är en folka....vags bilar e ökända för att ha jävligt kass lmm:er........den är ju proggad för att känna av ett visst luftflöde och om dom inte får rätt signal så brukar inte bilen gå så bra.......och med osis så pajar dom... d e iaf vad en polar etill mig har sagt som jobbar på skoda å d e ju sama skit som folka å audi....va d inte d han menade på bsr tror du?
Jag har en octavia RS med bsr:s progvara i och deras sportavgas sys.....den pinnar på riktigt bra.......har inte bytt dump och inte satt på öppet filter eftersom folk på skopda inte rekomenderar det...ska man ha öppet filter så ska re va ett torrt filter i orginalburken säger dom..å då ska man va safe..men visst bsr är väl horor som alla andra å vill sälja sina bitar *ASG*

blinka blått om du vill rejsa!


Sök