Visst kan en felaktig AV skada turbon.
Citerar Dr Boost från STCS:
"Oavsett "dump" (ett ord jag STARKT ogillar) eller by pass så är det en avlastningsventil, kallad AV nedan.
*) Uppgiften för AV är att då trotteln stänges avlasta kompressorn, som inte kan jobba med högt tryck i kombination med lågt/inget luftflöde.
Kompressorn bryter då igenom "pumpgränsen", alltså kan inte lägre pumpa luft. Luft kommer nu att strömma baklänges genom kompressorn, till trycket på "utsidan" blir riktigt lågt, då börjar kompressorn att ge tryck igen, för att sedan bryta igenom pumpgränsen igen.
Detta upprepas så längesom turbinaxeln har tillräckligt med fart.
Förloppet kan vara skadlig för TuRbon, mycket skadligt i värsta fall.Luftpendlingarna gör oxo att en ev. luftmassmätare mäter fel, kraftigt fel.
Jag har sett värden som är i storleksordningen 10x fel.
LH bilar brukar ryka "rätt duktigt".
Till detta skall man även lägga det faktum att AV håller turbinhastigheten uppe, nå't som redan behandlats.
*) AV skall öppna SNABBT då trotteln stänges.
Tyvärr så gör inte alla det.
T.ex. AV med tunga kolvar, hårda fjädrar. "
Slut citat
Hela tråden kan läsas här
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329