DJ_V8_BMW skrev:
Ett däck med som har ett lågt tryck sliter i mitten pga allt matrial slungas mot mitten av däcket.
Ex: När man kör i en liten vattenpöl så brukar det bli som en sträng av vatten från däckets mitt upp i skärmarn pga att allt kastas utåt från mitten av ett däck vid rullning. Och det gör även matrialet i däcket vid rörelse. Men höjer man trycket håller däcket en bättre form och man undviker detta problem. Detta är vad bla däck tillverkarna har forskat fram!
Jo, det där med att däcksidorna slungas ut mot mitten har jag också hört. "Förr i tiden" så hade däcken en stabilare stomme än vad dagens däck har, därför kunde man köra med lägre tryck utan att däcken nöttes i mitten. Det gäller iaf mest vid landsvägskörning.
Men dagens däck behöver högre tryck, om man jämför samma profil, än de gamla däcken behövde. Ett bra exempel har jag på min 240GLT-86, där står det 1,8 fram och 1,9 bak med vanliga 185/70 (står både i instruktionsboken och inuti tankluckan).
Om jag har det trycket så nöts bakdäcken på mitten, jag måste höja trycket till runt 2,2-2,3 på sommardäcken och 2,4-2,5 på vinterdäcken för att det inte ska nöta på mitten. Tvärtom mot vad den "gamla" skolan sa alltså.
Jag hade ett elände att hitta rätt information om rätt tryck, men då fick jag reda på en tabell som hade ett viktigt tillägg angående trycket vid full last. Detta tryck vid full last gäller ÄVEN vid körning på landsväg fastän bilen inte är fullastad, den informationen finns ju inte i någon annan vanlig tabell vad jag har sett.
Pga den uteblivna informationen så har jag nött ner 2 st sommardäck och 2 st vinterdäck i "onödan", rätt irriterande tycker jag. Även fast jag såg tendensen att däcken nöttes på mitten så var ju skadan redan skedd, då hjälpte det inte speciellt mycket att sätta rätt tryck
.