3737
Sök

Vad för lufttryck i däcken? Hur veta?

210 Inlägg
24 november 2007
#21
Normal körning och normal last, ska du satsa på minst 2,5 bar, inget farligt att köra upp till 3 bar men då tappar man lite komfort. Kör du hårt eller lastar tungt, höj trycket!
Vid lägre temp sjunker även trycket i däcket. Bättre att köra med för högt än för lågt tryck om du är rädd om dina däck! Lycka till!

RWD forever & ever!

2 164 Inlägg
24 november 2007
#22
Mitt tips är att testa dig fram.
Står de nått i instruktionsboken vilket tryck de ska vara för dom däcken så börja med de och är du inte nöjd så höj med lite grann.
men höj inte för mycket.
I ditt fall skulle jag testa 2,0 bar i däcken. men de är olika på olika däck.


905 Inlägg
24 november 2007
#23
DJ_V8_BMW skrev:
Normal körning och normal last, ska du satsa på minst 2,5 bar, inget farligt att köra upp till 3 bar men då tappar man lite komfort. Kör du hårt eller lastar tungt, höj trycket!
Vid lägre temp sjunker även trycket i däcket. Bättre att köra med för högt än för lågt tryck om du är rädd om dina däck! Lycka till!

tvärt om däcktrycket stiger med ca 0,1bar @ 10grader C

man bruakr rekkomeder 15-20% högre tryck än det som däcktillverkaren anger. däcktryck skall mätas på kallt däck.

8 156 Inlägg
24 november 2007
#24
loffe007 skrev:
DJ_V8_BMW skrev:
Normal körning och normal last, ska du satsa på minst 2,5 bar, inget farligt att köra upp till 3 bar men då tappar man lite komfort. Kör du hårt eller lastar tungt, höj trycket!
Vid lägre temp sjunker även trycket i däcket. Bättre att köra med för högt än för lågt tryck om du är rädd om dina däck! Lycka till!

tvärt om däcktrycket stiger med ca 0,1bar @ 10grader C

man bruakr rekkomeder 15-20% högre tryck än det som däcktillverkaren anger. däcktryck skall mätas på kallt däck.

Hur kommer det sig? Jag har hört om cykeldäck som exploderat i solen och det beror väl på ökat tryck? roll Så en ökning med 0.1bars tryck per 10 grader kanske kan stämma istället?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fartdåre
378 Inlägg
24 november 2007
#25
På däcken står max och vad so me rekommenderat. Resten får du tänka själv. Tung bil, högre tryck, sen vilka egenskaper du e ute efter. Pumpar du i max så blir de ju rätt hårt att köra men bättre egenskaper i höga hastigheter.

TICen är till salu säljs billigt.

375 Inlägg
24 november 2007
#27
Alltid bra att prova sig fram.

Däcker har iaf en märkning på maximalt däcktryck, dock kör man aldrig på det.

På min volvo 740 kör jag 2.5 runt om ( väger 1400)
Visserligen säger min bok 1.9

Men att ha högre är inget som är skadligt.
När däck-krängarna monterar dit nya däck så brukar dem ha i ca 2KG, säger inte att alla gör det(!) men vanligt.
2KG fick jag lära mig på Fordonsprogramemt och på praktiken körde vi 2KG.

Så kort och gott kan man säga att 2KG är en bra grund.
Däcktryck påvekrar komfort och bränsleförbrukning.
Mer luft ger mer "oljud" och lite hårdare körning, speciellt vid farthinder, men ger lägre friktion och bilen drar mindre bensin.
Och sedan tvärtom med mindre luft.


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
#28
Höger fram : 1,3
Höger bak: 0,9
Vänster fram: 1,7
Vänster bak: 2,2

Lol! konstigt att de var oblans nu står alla på 2,0 iaf.


Bmw osv..

1 878 Inlägg
24 november 2007
#29
kör på 3.2 i mina däck på 850in. stenhårt men de sliter jämt och fint!


905 Inlägg
25 november 2007
#30
Frozen1985 skrev:
kör på 3.2 i mina däck på 850in. stenhårt men de sliter jämt och fint!

Tydligen så ska nya däck inte göra som gammla och bara slita i mitten vid för högt tryck. trycket gör inte att slitbananna blir "bulligare" utan "bullen" blir innåt och utåt så att säga. Är inte 100 på detta men har en jobbarkompis som håller på testa detta och har pumpat i ganska högt tryck och ska se hur det sliter.

582 Inlägg
25 november 2007
#31
UseDubbelTurbo skrev:
Hejsan, undrar hur många bar jag ha i mina däck (vinterdäck)

Fram 185/65/15
Bak 195/65/15

Tjänstevikt på bilen är 1330kilo.

Snälla säga inte läsa instruktions bok för jag har varken orginal demsioner på däcken eller god tyska kunskap.


Tacksam för svar (GRYMT tacksam)

Mvh.

Jag brukar köra på 2.4 bar i focusen, den har nästan samma dimensioner som den bil du har. Jag har kört på det i 5 år, varje vinter. Hade lika på min gamla focus fast den var lite lättare än hgv:n jag har nu. Det sliter perfekt! jag kör på Good Year Ultra Grip Extreme. (innan G-Y U-G 500)
Senast redigerat av norpan (25 november 2007)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

210 Inlägg
25 november 2007
#32
loffe007 skrev:
Frozen1985 skrev:
kör på 3.2 i mina däck på 850in. stenhårt men de sliter jämt och fint!

Tydligen så ska nya däck inte göra som gammla och bara slita i mitten vid för högt tryck. trycket gör inte att slitbananna blir "bulligare" utan "bullen" blir innåt och utåt så att säga. Är inte 100 på detta men har en jobbarkompis som håller på testa detta och har pumpat i ganska högt tryck och ska se hur det sliter.

Ett däck med som har ett lågt tryck sliter i mitten pga allt matrial slungas mot mitten av däcket.
Ex: När man kör i en liten vattenpöl så brukar det bli som en sträng av vatten från däckets mitt upp i skärmarn pga att allt kastas utåt från mitten av ett däck vid rullning. Och det gör även matrialet i däcket vid rörelse. Men höjer man trycket håller däcket en bättre form och man undviker detta problem. Detta är vad bla däck tillverkarna har forskat fram!

RWD forever & ever!

Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2007
#33
Kör alltid 2,5. Minst.
Mindre risk för genomslag när man kör fort på kassa vägar med smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 Inlägg
25 november 2007
#34
Hej. Det är krånligt det där. För att däckfirmor säger att det ska vara en viss luftmängd i däcken men dom har oftast fel, för dom säger att det ska vara typ 2kg i dom men det ska vara typ 2.5 kg. Anledningen att dom säger att det ska vara mindre är för att dom slits fortare om man har mindre luft i. Ett litet tips bara. Mvh big_smile
Senast redigerat av Byggare_Bob (25 november 2007)

21 761 Inlägg
25 november 2007
#35
DJ_V8_BMW skrev:
Ett däck med som har ett lågt tryck sliter i mitten pga allt matrial slungas mot mitten av däcket.
Ex: När man kör i en liten vattenpöl så brukar det bli som en sträng av vatten från däckets mitt upp i skärmarn pga att allt kastas utåt från mitten av ett däck vid rullning. Och det gör även matrialet i däcket vid rörelse. Men höjer man trycket håller däcket en bättre form och man undviker detta problem. Detta är vad bla däck tillverkarna har forskat fram!

Jo, det där med att däcksidorna slungas ut mot mitten har jag också hört. "Förr i tiden" så hade däcken en stabilare stomme än vad dagens däck har, därför kunde man köra med lägre tryck utan att däcken nöttes i mitten. Det gäller iaf mest vid landsvägskörning.

Men dagens däck behöver högre tryck, om man jämför samma profil, än de gamla däcken behövde. Ett bra exempel har jag på min 240GLT-86, där står det 1,8 fram och 1,9 bak med vanliga 185/70 (står både i instruktionsboken och inuti tankluckan).

Om jag har det trycket så nöts bakdäcken på mitten, jag måste höja trycket till runt 2,2-2,3 på sommardäcken och 2,4-2,5 på vinterdäcken för att det inte ska nöta på mitten. Tvärtom mot vad den "gamla" skolan sa alltså.

Jag hade ett elände att hitta rätt information om rätt tryck, men då fick jag reda på en tabell som hade ett viktigt tillägg angående trycket vid full last. Detta tryck vid full last gäller ÄVEN vid körning på landsväg fastän bilen inte är fullastad, den informationen finns ju inte i någon annan vanlig tabell vad jag har sett.

Pga den uteblivna informationen så har jag nött ner 2 st sommardäck och 2 st vinterdäck i "onödan", rätt irriterande tycker jag. Även fast jag såg tendensen att däcken nöttes på mitten så var ju skadan redan skedd, då hjälpte det inte speciellt mycket att sätta rätt tryck smile.

The Gunner
182 Inlägg
3 december 2007
#36
Du ska ha 2.4 bar

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.

392 Inlägg
3 december 2007
#37
Jag jobbar på däckfirma o vi slänger i 2,4 bar i ett sånt...

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!


Sök