2794
Sök

check engine.. saab 9000 cs -92

184 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
check engine lös så byte lambdasond o nolla boxen genom att koppla bort + kabeln på batteriet  i ca 1 timme.. tändes sedan efter 11min när ja starta bilen men då gick den dåligt. så byte luftmassemätare o starta då gick den bra . sen så tändes lampan igen efter ca 11min ..  sen så såg ja att säkring nr28   .lambdasond, förvärmning .. kan de vara den som gjort att lampan har tänds?? har inte startat bilen efter ja bytte säkringen

1 019 Inlägg
26 november 2007
saab_power_900 skrev:
lambdasond, förvärmning .. kan de vara den som gjort att lampan har tänds??

Kan det vara. Men, det kan även bero på väldigt många andra saker. Har du läst ut felkoder eller bytte du bara grejer på måfå?

Har man felkoderna så har man ofta en bra ledning på vad som felar. Hur du läser ut felkoder kan du läsa här, under "LH 2.4".

184 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
lambda värde förhögt på senaste besiktning

1 019 Inlägg
26 november 2007
saab_power_900 skrev:
lambda värde förhögt på senaste besiktning

Hm, det där var väl inte riktigt svar på min fråga men, det absolut vanligaste felet när lambda ligger för högt är att avgassystemet läcker. Minsta lilla hål kan påverka.

184 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
satt en biltema lambda på förut... o så sitter de ett nytt avgassystem på nu har kollat om de är tätt o de är det..

184 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
körde idag i ca 35min utan att lampan tändes.. hoppas det förblir så ett tag

17 Inlägg
27 november 2007
En av mina kompisar har en likadan bil och hans lampa har lyst i evigheter å inte bryr han sig tongue den går finfint ändå

184 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Jaacke skrev:
En av mina kompisar har en likadan bil och hans lampa har lyst i evigheter å inte bryr han sig tongue den går finfint ändå

svensk bilprovning bryr sig

16 Inlägg
4 december 2007
Det kan vara fel på en givare, var det iaf när min sån lampa lös

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 december 2007
min den där check eningen lampan lyser titt som tätt och min bil gick igenom senaste bes utan anmärkningar

så förlita sig på saabs check grejjer på 9000 e nog lite onödigt värkar de som
så om du har dåliga värden efter du har bytt de du har bytt så äre nog dax för en noggran genomgång

65 Inlägg
11 december 2007
Min check engine-lampa lyser också.

Det är en läcka på avgassystemet direkt efter turbon, altså innan lambdasonden, kan det vara orsaken till att lampan lyser?

Att lambdan får fel värden?

Amazon kombi!

study
772 Inlägg
11 december 2007
har du kollat lambdorna?

65 Inlägg
11 december 2007
Har jag faktiskt inte gjort...

Lampan har inte lyst tidigare och lyser inte hela tiden, utan lyser då och då.

Det uppstod ungefär samtidigt som avgassystemet började läcka..

Amazon kombi!

Smålänning
7 887 Inlägg
11 december 2007
Lord_Zebulon skrev:
Har jag faktiskt inte gjort...

Lampan har inte lyst tidigare och lyser inte hela tiden, utan lyser då och då.

Det uppstod ungefär samtidigt som avgassystemet började läcka..

Där har du antagligen felet.
Min CE lampa tändes när jag körde på etanol, p.g.a den högre syrehalten. Slocknade när jag tankade bensin.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

184 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
va lambdasonden och lmm de va fel på .byte ju de och har fungerat.

Sök