3747
Sök

180hk i en 240glt -85

123 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#1
Går det att få ut 180hk i en 240glt från 85 med planat och portad topp och inställt insprut och tändningen?

Några synpunkter kring detta?


Körv
3 535 Inlägg
11 december 2007
#2
Kläm i en stressfläkt också big_smile

Truckdriving Man

123 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#3
decib3L skrev:
Kläm i en stressfläkt också big_smile

Ge mig ett seriöst svar ist..


8 Inlägg
11 december 2007
#4
du måste nog på med ett extraktor grenrör samt avgassytem och byta kamm för att komma upp i 180 hk..


12 086 Inlägg
11 december 2007
#5
Jag är ingen volvoexpert, men 180hk i en 240 från 85 utan turbo låter som en del o göra.
Med andra ord, nej, inte med dina mods.
Senast redigerat av JapMax (11 december 2007)

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
11 december 2007
#6
Frågan är om sprutet räcker hela vägen. Ett redigt topplock och rätt kamaxel tillsammans med dubbla 45:or och ett extraktor ger då ganska nära dessa 180hk. Med smakar det så kostar det.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

245 Inlägg
11 december 2007
#7
bygg en motor efter VOC-reglementet, dom får ju inte göra så mycket men ändå lämnar dom 170hk. Borde ju räcka med å porta å en värre kam sen ju

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

39 Inlägg
11 december 2007
#8
portad 531 topp 44-40mm , h-kam, gnistat sprut, extraktor,2.5", öppna upp luftburken o bort med restriktorn, då hamnar du runt 180hk kanske, om motorn är fräsh för övrigt. ringar osv..

varvstopp är bättre än sex:)

945 Inlägg
12 december 2007
#9
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.

blinka blått om du vill rejsa!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
12 december 2007
#10
Viktning, balansering och lättning av motordelar är saker som det inte pratas allt för mycket om.. Men det finns en hel del att hämta bara där, dock kostar det litegrann om man inte kan utföra nåt själv..


1 418 Inlägg
12 december 2007
#11
porta och plana topp, värre kam, extraktor och annat avgassystem så är du iaf en bit på väg.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
12 december 2007
#12
TTTTT skrev:
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.

Det är ju bara bra att det är en begagnad motor. Den har hunnit blivit genomvarm och genomkall ett antal gånger om så dom flesta innbyggda spänningarna försvunnit. Sen att man måste renovera den är ju en annan sak, men det är ju bara byta lager och packningar så är den som ny eller bättre.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
945 Inlägg
12 december 2007
#14
gregolt skrev:
TTTTT skrev:
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.

Det är ju bara bra att det är en begagnad motor. Den har hunnit blivit genomvarm och genomkall ett antal gånger om så dom flesta innbyggda spänningarna försvunnit. Sen att man måste renovera den är ju en annan sak, men det är ju bara byta lager och packningar så är den som ny eller bättre.

ja fy fan, byta lager packningar ny kam,lite ventiler, d e fan helt gratis, släng på några kolvar åxå, checka va prislappen hamnar på sen smile...har du hört talas om metall utmattning, om inte, d e den som göra att eventuellt ett vevstaks överfall slits bort å med lite tur så slår du ett snyggt hål i blocket åxå smile...kan man ju kika in där å se hur det ser ut åxå.
Men d e klart, att folk som preppar bilar på riktigt har väl ingen aning om hur fan man gör. e ju bättre å ta en 20 tusen milare å bygga på.

blinka blått om du vill rejsa!

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
12 december 2007
#15
Mycket stämmer in på den här  http://www.blocket.se/vi/14460826.htm?ca=4_s  du kanske är spekulant på den smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Forummoderator
26 373 Inlägg
12 december 2007
#16
http://www.blocket.se/vi/14437551.htm?ca=3_s&last=1

Eller den...själva karossen kanske inte är så vackert men motorbygget
är en fin pjäs. (sett bilen live och den går som *****)
En fin grundplåt om man vill fortsätta trimma smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 december 2007
#17
TTTTT skrev:
...

Ja, i en gammal rödblockare är det nästintill gratis att byta lager och packningar. Kolvarna kostar lite däremot, men jämfört med att köpa en hyffsat ny motor är det ju fruktansvärt billigt.
Vevstakar plockar man från B23-motorn, m-stakarna, som bevisligen tål över 500 drivhjulshästar. Annars finns det en hel uppsjö av nytillverkade vevstaksprofiler som också håller för en hel del.

KG Trimning Katalog #16, sid 25  skrev:
Det du är ute efter är en motor som har gått ett antal mil. Den skall ha varit vam och kall, expanderat och krympt så att alla eventuella spänningar har försvunnit. Ibland kan man vara tvungen att använda ett nytt motorblock. Men ett begagnat block som varit med ett tag är att föredra.

Men vad vet KG, han har bara trimmat volvos rödblocksmotorer så länge som dom funnits hmm

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

39 Inlägg
13 december 2007
#18
KG is tha shit:P
vänd dig dit så får du 180hk till bra pris iaf i mina ögon..

varvstopp är bättre än sex:)


Sök