Frågan är om sprutet räcker hela vägen. Ett redigt topplock och rätt kamaxel tillsammans med dubbla 45:or och ett extraktor ger då ganska nära dessa 180hk. Med smakar det så kostar det.
Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
portad 531 topp 44-40mm , h-kam, gnistat sprut, extraktor,2.5", öppna upp luftburken o bort med restriktorn, då hamnar du runt 180hk kanske, om motorn är fräsh för övrigt. ringar osv..
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.
Viktning, balansering och lättning av motordelar är saker som det inte pratas allt för mycket om.. Men det finns en hel del att hämta bara där, dock kostar det litegrann om man inte kan utföra nåt själv..
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.
Det är ju bara bra att det är en begagnad motor. Den har hunnit blivit genomvarm och genomkall ett antal gånger om så dom flesta innbyggda spänningarna försvunnit. Sen att man måste renovera den är ju en annan sak, men det är ju bara byta lager och packningar så är den som ny eller bättre.
Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
frågan är om din 22 år gamla motor öht skulle palla d. om du nu skulle lyckas klämma ur den 180 kusar. antar att den har ett antal 10.tusingar på mätarn. Börja med rätt grundkomponent istället. En hyffsat ny motor. Förutsättningarna för att allt ska hålla blir bra mycke bättre då.
Det är ju bara bra att det är en begagnad motor. Den har hunnit blivit genomvarm och genomkall ett antal gånger om så dom flesta innbyggda spänningarna försvunnit. Sen att man måste renovera den är ju en annan sak, men det är ju bara byta lager och packningar så är den som ny eller bättre.
ja fy fan, byta lager packningar ny kam,lite ventiler, d e fan helt gratis, släng på några kolvar åxå, checka va prislappen hamnar på sen ...har du hört talas om metall utmattning, om inte, d e den som göra att eventuellt ett vevstaks överfall slits bort å med lite tur så slår du ett snyggt hål i blocket åxå ...kan man ju kika in där å se hur det ser ut åxå. Men d e klart, att folk som preppar bilar på riktigt har väl ingen aning om hur fan man gör. e ju bättre å ta en 20 tusen milare å bygga på.
Eller den...själva karossen kanske inte är så vackert men motorbygget är en fin pjäs. (sett bilen live och den går som *****) En fin grundplåt om man vill fortsätta trimma
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ja, i en gammal rödblockare är det nästintill gratis att byta lager och packningar. Kolvarna kostar lite däremot, men jämfört med att köpa en hyffsat ny motor är det ju fruktansvärt billigt. Vevstakar plockar man från B23-motorn, m-stakarna, som bevisligen tål över 500 drivhjulshästar. Annars finns det en hel uppsjö av nytillverkade vevstaksprofiler som också håller för en hel del.
KG Trimning Katalog #16, sid 25 skrev:
Det du är ute efter är en motor som har gått ett antal mil. Den skall ha varit vam och kall, expanderat och krympt så att alla eventuella spänningar har försvunnit. Ibland kan man vara tvungen att använda ett nytt motorblock. Men ett begagnat block som varit med ett tag är att föredra.
Men vad vet KG, han har bara trimmat volvos rödblocksmotorer så länge som dom funnits
Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå