1914
Sök

Är det bilstereon det är fel på?

11 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
Hejsan

Har precis köpt en ny bilstereo som jag har kopplat in, men den går inte igång. Den står i "stand by" läge, men går inte igång när jag försöker trycka igång den. Så det går uppenbart ström in i den. Jag har kopplat alla kablar rätt och testat lite olika grejer som det tipsats om på andra trådar här, men inget har fungerat. Den kan mata in och ut en skiva, men inget mer.. Jag har ingen volt-meter så jag kan inte testa ifall det är någon spänning i strömkablarna från bilen, kanske det är något som glappar i bilen? (förra stereon blev våldsamt utdragen vid stöld) Eller är det själva stereon det är fel på? Eller finns det någon liten skitgrej jag kan ha missat?

Ha de fint
G

1 587 Inlägg
26 december 2007
Stereon verkar de vara faktiskt.. Testa byt till en annan...

89 Inlägg
26 december 2007
vad är det för enhet du har köpt??

Civic VTI

11 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
vet inte märket, köpt på clas ohlsson big_smile billig bil - billig stereo.. så man vet ju aldrig vad man får

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 december 2007
jag skulle tippa på att stereon får för lite ström. Skaffa fram e voltmätare o mät spänningar

C H E V R O L E T <3

89 Inlägg
26 december 2007
okej, men ska inte vara något konstegt att koppla in den... kanske byta plats på gul och röd annars bör de vara att bara tuta och köra

Civic VTI

11 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
jag testade att byta plats på gul och röd, det var då det gick att mata in en cdskiva... men inget mera än det.. Om batteriet är dåligt, kan det ha något med saken att göra?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 december 2007
gasu skrev:
jag testade att byta plats på gul och röd, det var då det gick att mata in en cdskiva... men inget mera än det.. Om batteriet är dåligt, kan det ha något med saken att göra?

Testat att koppla ihop gul & röd då?

C H E V R O L E T <3

644 Inlägg
26 december 2007
gasu skrev:

Alltså finns de ström så man kan starta bilen ska ju sterion starta. men om de är lite ström i de så kan ju sterion kanske inte slå igång då den inte får tillräckligt med ström

89 Inlägg
26 december 2007
den kan ju som sagt få för lite kräm, tyvärr sätter ju producenterna av bilarna i alldeles för klen kabel...dra en min 2.5mm" ström till den och testa då, eller kolla om den är jordad ordentligt, för kan ju få ström men har du dålig jord funkar de dåligt ändå

Civic VTI

11 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
bluetech - hur kollar jag om den är jordad ordentligt då? bil el e inte min grej riktigt..

Miklen
26 december 2007
me bara den gula i (memory strömmen) så ska d gå att mata cd skivor på dom flesta enheterna.. Men däremot ska den ju inte stå i standby me gul bara.. utan då måste röd va rätt å radio läge eller mer vara på. Men som ovan skriver..testa att mät upp jordpunkter å 12v punkter..

89 Inlägg
26 december 2007
gasu skrev:
bluetech - hur kollar jag om den är jordad ordentligt då? bil el e inte min grej riktigt..

snabbast testar du att ta en vanlig högtalarkabel direkt från ditt batteri och kopplar stsömen till den.. dra den bara in genom sidofönstret och testa då du inte hade tillgång till någon multimeter

Civic VTI

11 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
ska den va plus eller minus den från batteriet?

89 Inlägg
26 december 2007
gasu skrev:

ta en högtalarkabel, 2*2.5mm2 så får du både och i den då vet du att strömen är okej i alla fall

Civic VTI

11 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
okej! ska testa det. tack för hjälpen

435 Inlägg
27 december 2007
hade liknade problem på min förut å felet va att den bara fick direktström inte andra strömmen som kommer på när man vrir på tändningen i radioläge.kunde bara mata ut/in skivor å den gick inte igång inte ens knappen som brukar lysa när man slåt av den lyste

11 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
hur fixade du det då?

435 Inlägg
27 december 2007
gasu skrev:

om de va mej du mena så lödde jag på en ny kabel i tändningslåset på radioläget(första läget när man vridit på nyckeln) å drog till kabeln som den ska gå till på sterion sedan funka den om du bara har en + till sterion när tändnigen är på mm. så kan de va en + som är av/trasig/urkopllad

Sök