Har inte läst igenom hela tråden så någon kanske har skrivit likande redan. Men jag tycker detta var mycket bra skrivet så jag tänker citera Beepbeep på
www.zatzy.nu.
Skrivet av Beepbeep i Teknikforumet på zatzy med rubriken Lilla avgasmeckaren eller "sabba bilen själv del II".
All cred till han.
"Lilla avgasmeckaren eller "sabba bilen själv del II"
Hej alla motorinteresserade ungdomar!
Det är kul att läsa alla positiva reaktioner på mitt tidigare inlägg med temat "hur man krånglar till en perfekt fungerade bil", eller "varför betala någon att sabba bilen när du kan göra det själv" ... så nu är det dags för del två av uppmärksammade Zatzy-följetongen...
Idag ska vi ägna oss åt avgassystem...sånt som jag bara har sådär koll på :-)
Disclaimer:
Observera att jag inte påstår att jag är någon motorgeni utan en vanlig förnuftig kille som har pillat lite själv och har pluggt lite matte och fysik. Du gör allt på egen risk!
Då kör vi! (no pun intended)
Avgassystem anses ofta bara vara rör som leder, äää....avgaser iväg från motorn och många är som har fallit för frestelsen att byta ut orginalskapelsen till något som blänker och/eller låter mer.
Det florerar också många myter och sanningar om hur man ska ha det. Tre tum, två tum, tomatburk i slutet, propeller där bak mm. .
För traditionens skull så ska vi använda oss av vår standardhjälte, den här gången är det Patte, 21-år som får smaka på kändisskapet.
Patte har precis bestämt sig att piffa upp sin Mazda 323 (F!!!!) med nytt avgassystem. (jag pajjade avgas på en sådan idag faktiskt, så det är lite av "true story") Efter många timmars tittande på Fast and Furious och bläddrande i diverse bil-blaskor så är saken klar! Man *ska* ha 3-tums system...
Dagen efter åker Patte till lokala avgaskrängaren som prompt ritar upp ett skräddarsytt system för xxxx kronor. Problemet är bara att det är lite trångt runt motorn....äsch, det blir bara krångligt att dra nya rör där, så det får bli tre tum från katten och bak...
Sagt och gjort, efter några veckor (dom hade så mycket att göra på avgasfirman) och för många tusenlappar senare så sitter det där! Stort kromat 3,5-tums slutrör pryder det hela (ickeperforrerat sådant, det blev för dyrt annars ju!).
Dags att vrida om nyckeln och köra därifrån....hmmmmmm...det låter ...hmmmm....annorlunda....det låter mycket också.
Några dagar senare kommer Patte till insikt att det kanske inte var så bra ide. Först och främst så låter bilen som en Trabant i en plåthink, för det andra så smäller det lite när man släpper på gasen (men det är bara rejsigt tycker han i början...). Värst av allt, kompisar som åker bak drabbas av mystiskt illamående efter längre turer...jaa, storleken på baggaget och resonans vid 3000 varv/110km/h på femman råkar vara prick avstämd med resonansfrekvensen för hans polarens Kricke kranium (han har ett stort huvud!)
Effekten har ökat litegrann (mätt med Pattes bakdel) , men det känns som att bilen drar sämre på låga varv...
Hmmm...var det rätt gjort??
Svar: nope...
Vad Patte har missat är att han har:
1. Sugmotor med liten volym.
2. Orginal grenrör och katalysator kvar.
3. Övergång från kanske 1,7 tum till 3 tum gjord på måfå där den passade bäst avgasmecken under karrosen.
Denna "trimm" gav pyttelite extra toppeffekt, men missanpassade rörstorlek ger upphov till alla möjliga sorts resonanser, stående vågor och konstiga dippar på vridkurvan.
3-tums rör är definitivt på tok för stort för Pattes bil, även om hans idol "Mazdamannen" har sådant på sin bil.
Vad skulle vara optimala systemet på sådan bil? Hmm...troligtvis ett välutformat extraktorrör, kopplat genom mjuka böjjar till friare katalysator, sen vanliga 2-tums rör till lite friare slutdämpare...om man måste ha flashigt slutrör, välj gärna att perforrerat sådant så slipper du stå ut med gälla resonans som ofta uppstår på sugmotorer när avgaser lämnar ett tvärt avhugget rör. (Tänk dig kanonmynning med hål på sidorna)
Avgaser är varma och dom kyls ner allt eftersom dom förflyttar sig genom rören. Allmänna aslagen (PV=nRT) säger att volymen för varm gas är större än för kall gas, dvs. det är första biten från motorn som räknas mest, och det är där som grova rör hjälper...
En sugmotor kan också få hjälp av. s.k. extraktorprincipen där ljudvågorna hjälper tömning av cylindrar. Detta hjälper dock oftast vid vissa varvtal (beroende på längden på grenrören), och kan ge lite skumma vridkurvor. Effekten märks tyvärr mest på tvåtaktsmotorer som inte har några ventiler utan är beroende av "tvångsevakuering" av gaser...
Beräkning av extraktorrör är lite av svart konst och jag har en känsla av att många har vagt koll på hur resultaten kommer at vara.
Patte har också en kompis Micke! Micke har en turboladdad bil (Saab 9000T utan katalysator) och går i samma banor. Vis av Pattes misstag försöker han klura ut hur man får bästa möjliga resultat för minsta mängd pengar...extraktorrör kanske? Eller bara en dämpare??
Mickes bil är en turboladdad med lite större motor. Vilka råd skulle man ge till honom??
Till att böra med så kan man avråda från extraktorgrenrör. För det första så är det ganska trångt där runt turbon, för det andra så blir det så förbaskat varmt i Saabmotorer. Ett vebodsnickrat extraktorrör skulle:
1. Se fult ut
2. Antagligen utveckla sprickor efter ett tag med tanke på >900 graders temperatur & högt tryck, och det är trist att få glödande rörbitar i turbinen.
3. Ha större area för avkylning, vilket skulle sänka tempen på avgaser (och turbon älskar högt tryck, i alla fall så länge det är vid ingången till turbinen och inte på utblåset). Man kan köra med värmebandage men då får man fukt, smuts & kondens under som kommer att äta upp metallen snabbare med tanke på alla värme/kyl -cykler bilen utsätts för i vardagsbruk.
4. Antagligen inte hjälpa så mycket egentligen.
Optimala sytemet för Mickes bil (utan att lägga ut bazzilioner kronor för ett legerat lasersvetsat grenrör) skulle snarare vara:
1. Orginal- gjutet grenrör (den där legeringen är noga utprövad på fabriken och pallar garanterat hettan, vilket ditt hemsmide kanske inte gör), gärna med insidan putsad, gjutskägg borttaget och portmatchat mot både turbon och toppen. Japp, hederligt gammalt slipande alltså!
OBS! Det ingår i manlighetsritualen att bryta av grenrörspinnbultar när man ska skruva av grenröret och sedan försöka plocka ut dom med grispitt som naturligtvis går av i hålet. Detta är egentligen bara ett skäl för att plocka av toppen och porta skiten ur den (efter att mekaniska verkstaden har borrat ur grispitten med superdyr borr, naturligtivs)
2. Så grovt rör som möjligt efter turbon! (3 tum räcker väl till teoretiska ~300 hästar innan hans stackars växellåda skickas i omloppsbana) Här skiter vi i resonans, turbon har redan hackat upp avgaspulser och vill ha så låg mottryck som möjligt. Ohh...den som säger att "även turbomotorn måste ha lite mottryck för att funka bra" kan börja fundera på att byta ut dom där förgasare någon gång....
3. Grov första dämpare, samma storlek som framröret. (3-tum)
4. Mjuk övergång till rör av en storlek mindre (2,5-tum) efter första röret. (Gaserna har redan hunnit svalna, så varför släpa runt på extravikt och burkigt ljud som grova rör medför?)
5. En eller två dämpare till av fullflödestyp. (beroende på egen smak och grannarnas tolerans). Som tur är så har turbon dödat det mesta av högfrekventa ljudet, så det blir inte lika petigt med utförmning av slutrör.
Resultat? Tadaaa:
Ett kort-kort grenrör (för at behålla värmen) som garanterat pallar tempen (den har gjort det hittils, det är orginalrör ju!), perfekt port-matchat (Det orkar man inte göra det på fabriken, så den biten får man göra själv). Bäst av allt: den är gratis! (satt lixom ba där från början)
Vidare ner har vi turbon som andas ut i grova rör (vilket minskar mottryck och cylindertemp och gör den lite gladare), samt välmatchade dämpare som inte är onödigt stora. Har man lite tur så har man också prickat in rätt volym på burkarna dom så dom kanske släcker ut varandra vid ett visst varvtal (helst dom varvtal som du har när du ligger i 120km/h på femman)...kombinera detta med ett bra utformat öppet luftfilter (Jaa, jag vet att jag klagade på dom förut, OK?), lite högre laddtryck (nu när den andas bättre så är marginaler större), vinäger och lite hackad ingenfära så har du några extra kusar på riktigt! Bäst av allt, sådan "trimm" brukar smeta ut vridkurvan...så växellådan borde trivas också....
Naturligtvis är puts av toppar en superduper komplement till allt ovanstående (om man har tid/ork/kunskap eller i sämsta fall gott om pengar)...
Summa av kardemmuma:
Grova rör långt bak = inte bra för någon bil, låter bajs
Lagom grova rör fram, bra utformat grenrör med mjuka böj = bra på sugisar
Korta grenrör med mjuka böj, grova framrör, lagom stora fullflödes dämpare = bra på turbobilar
Och slutgiltigen: Tro inte ett ord på det jag säger! :-P Allt du läser på internet kan vara båg!
P.S.
1. Vakuum-dämpare, spiralformade trattar och dylikt tycker jag är ....... (fyll i med favoritord)
2. ...jag är för lat för att kontrollera stavning...