Jag skulle satsat på en halvsyntetolja typ 10w/40 som någon tidigare nämde. Inte mineral iaf me tanke på att b230ian e lågfriktionsmotor. De går ju att köra på mineral eftersom den säkert fått sig nåra mil på nacken. Men de bästa e ändå att köra på halvsyntet.
för att byta från mineral till helsyntet kan kosta en slang, har du kört mineral förut å byter lär det stå som en fontän i motor utrymmet om du inte har nya packningar överallt , synteten tar bort alla avlagringar som har tätat motorn å börjar då läcka men varför byta då det funkar hur bra som helst med mineral
Den där gamla myten verkar vara svår att ta död på.
Det du säger kommer inte att hända om det nu inte handlar om en gammal T-Ford eller liknande.
Varför det hände i början på 90-talet var att Mobil 1 med flera hade lite väl mycket tillsatser i sin nya syntet-olja, vill minnas att det var estertillsatsen som strulade till det.
Men så är det inte med dagens olja.
Tomas> Iofs så byts det fortfarande ut turboaggregat, men inte av samma anledning som förr i tiden.
Kollat oljerören alltså?
1000mil är inte så mycket, en mineralolja borde hålla så länge utan att koks, men vid 2000mil vettetusan, men du kansk byter olja nu vid 1000mil?
Jag skulle iaf inte köra med mineralolja med så långa bytesintervaller som dagens nya bilar har..
Tomas> Iofs så byts det fortfarande ut turboaggregat, men inte av samma anledning som förr i tiden.
Okej.
900 Power skrev:
Kollat oljerören alltså?
Jag har stålombundna slangar och dom är i prima skick.
900 Power skrev:
1000mil är inte så mycket, en mineralolja borde hålla så länge utan att koks, men vid 2000mil vettetusan, men du kansk byter olja nu vid 1000mil?
Ja, jag kör inte mycket mer än 500mil om året med bilen och bara på sommaren. Byter varje år. Håller på att bygga en ny motor och den kommer jag köra på helsyntet.
900 Power skrev:
Den där gamla myten verkar vara svår att ta död på.
När min bil var nytrimmad i sin "första version" för typ 3 år sedan, så körde jag den på Mobil 1 helsyntet. Då tryckte den ut olja runt ventilkåpspackningen. Trots att packningen var ny. Halvsyntet kanske e bättre på den punkten .
// Tomas
En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!