3863
Sök

740 turbo intercooler -90 kokar och går varm

196 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Hej!

Har en 740 tic -90 som jag har lite problem med... Den kokar och går varm och jag kan inte hitta någon anledning? I går körde jag 5,5 mil utan att den kokade men då helt plöstligt när jag drog ur den lite och ställde mig och prata med en vän så tvär koka den?... Någon som har nån förklaring på vad det kan vara? Elfläkten smäller inte i gång heller, men när jag jordar den går den

Seb

90 Inlägg
12 januari 2008
hej hej byt termostaten i den ! o kolla så att inte vattenpumpen börja gå sönder,mvh robin

196 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Tror du att det är det det sitter i?.. Problemet är ju att fläkten startar ju inte när den går varm?..
Senast redigerat av sebbe_j (12 januari 2008)

Seb

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2008
temp givaren till fläkten kanske:) klart den kokar om fläkten inte går om du kör hårt
spola ur systemet å byt termostat åsså
har du otur å kan topppackningen gått
Senast redigerat av turboforssen (12 januari 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

196 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Vore konstigt om topppackningen gått... För den har stått på service nu och blivit omlackerad och innan jag ställde dit den gick den som den skulle!...

Seb

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2008
men efter som bilen har kokat så kan packningen tagit skada å toppen blivit lite skev  men det lär du märka ganska snart då den kan börja ta lite vatten å olja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

510 Inlägg
12 januari 2008
turboforssen skrev:
men efter som bilen har kokat så kan packningen tagit skada å toppen blivit lite skev  men det lär du märka ganska snart då den kan börja ta lite vatten å olja

exakt .. min bil gick lite väl mycket varm, och då lyfte toppapackningen på sig .. Sen blev toppen sne, så fick plana den 0.5mm .. Väldigt mycket också .. Ska bli kul om man kan köra med denna ;D

196 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Jaoo får hoppas jag får till det här... Man vågar ju fan inte fara ut men den.

Seb

300 Inlägg
12 januari 2008
hade samma problem med min gammla 940 han kokade en gång sen efter de så kunde jag inte stå still med den länge för då kokade han men inte om jag körde.. bytte pakningen på några timmar sen va de problemet löst..

Volvo-Beroende
289 Inlägg
13 januari 2008
Min elfläkt går inte heller, men jag har funderat på att dragit in en manuell switch i bilen. Vad tror ni om det?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

10 287 Inlägg
13 januari 2008
På dessa bilar styrs elfläkten från sprutet som får sin temperatursignal från en tempgivare i toppen. Om den tempgivaren är skjuten så brukar man få andra problem också. Men det skadar inte att kolla upp den.

/Göran

turboforssen skrev:
temp givaren till fläkten kanske

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

196 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
jag skulle tippa på att det är givaren som sitter på fläkten! kan inte tänka mig att det är något annat. Möjligvis vattenpumpen.

Seb

Sök