4419
Sök

Audi v6 2,8 luktar bränd olja i cupen

12 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Är det topp packningen eller vad kan det vara?
det rycker och luktar bränd olja ibland på vänstra baksidan av motorn sett framifrån.

Någon som har haft liknande problem?

MVH Gurra
Senast redigerat av aktersnurra (16 januari 2008)

Mer gas spar tid.

136 Inlägg
16 januari 2008
jag skulle nog kunna tänka mig att någon p-box har gått, elr kanske ventilkåpspackningen!

3 235 Inlägg
16 januari 2008
Drar den mycket olja?

Det kan ju vara så att det läcker lite från ventilkåpan och namnar på blocket (eller i i närheten av glödande avgasrör).

En gång lämnade jag bilen på reparation (de bytte oljetråget), och vid påfyllning spillde de säkert lite olja på insuget på baksidan av motorn), och det ledde till att oljan senare hamnade på avgasrören under, och det luktade ganska mycket.

Du kan ju avfetta motorn ordentligt och sen högtryckstvätta, då blir det enklare att lokalisera läckaget.

Toker
491 Inlägg
16 januari 2008
Låter som vevhusventilationen är felet..

Toker Jr 081102

3 235 Inlägg
16 januari 2008
Olsson__ skrev:
jag skulle nog kunna tänka mig att någon p-box har gått, elr kanske ventilkåpspackningen!

Det luktar väl inte bränd olja om packboxen har tackat för sig?

Det enda jag kan tänka mig som kan bränna olja är ju avgasröret...
Eller så kan det i vissa fall vara toppackningen. vilket också kan förklara den ryckiga gången.

110 Inlägg
16 januari 2008
Ta å tit om packboxen på utgående axel på växellådan fixa ett sådant fel för något år sen drop på avgasröret

12 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
jag har bytt båda ventil kåps packningarna och packningen runt tråget...

läcker ganska mycket om jag fyller på fullt men det avtar när jag har mellan max och min på stickan.

Mer gas spar tid.

3 235 Inlägg
17 januari 2008
Läcker det från vevhusventilationen?

Det är väl ganska ofta man ser det på bilar med tät vevhusvent...

12 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
nix... det gör det inte, trodde det först, för det var en spricka i slangen och massa olja nedanför men den är bytt nu. Problemet kvarstår! får ta och titta lite noggranare på det i helgen.

Mer gas spar tid.

3 235 Inlägg
17 januari 2008
Avfetta och spola rent motorn, så blir det enklare att se var det läcker ifrån.

Sök