3896
Sök

Omega v6 2.5 -95

10 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Har ett konstigt problem! Motorn trycker ur sig Olja samt att det kommer lite vatten skum under Olje-påfyllningslocket när man varvar motorn och bara då? det saknas inget vatten var kommer det ifrån? har det med Vevhusventilationen att göra.
Ingen verkar veta vad detta beror på,är det någon som har/haft detta problem?
Jekyll64

40+

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 januari 2008
Du får inte "majonnäs" i påfyllningen till motorolja ??

Vet att det har funnits på vissa saabar och har berott på kondens i påfyllningsröret.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

10 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Ja exakt,men vart tar oljan vägen det försvinner ca en 1/2 liter på en gång när jag trycker plattan i botten,vid omkörning förstås ;-)

40+

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 januari 2008
Inte för att jag vet ett skit om bilar men om det verkligen försvinner en halv liter olja bara du gasar lite så är det nog något galet med motorn wink

Saabs T7-motorer mellan 98-03 eller något sånt har ju problem med just vevhusventilationen som du nämnde innan och det gör ju att dom tydligen ska vara ganska törstiga när det gäller olja men ½L olja vid "körglädje" är ju rent sjukt.

Är du som jag (dvs kan inget ÖHT om bilar tongue) så lämna in bilen på nån bra verkstad innan det blir värre, e du bra på bilar så e det ju bara att hoppas att någon mer insatt än mig ger dig ett vettigt svar tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 164 Inlägg
20 januari 2008
Låter som otäta kolv ringar. Har inget med vevhus ventilationen att göra även om de kunde avhjälpa problemet lite. i alla fall på saabarna.
Men kolla över så de inte är nått med kolvar/kolvringarna i din motor!

MVH

F

3 235 Inlägg
20 januari 2008
Du har nog tät vevhusventilation.
Då pressas oljan ut där det är lättast för den att komma ut (förmodligen packboxar).
På grund av detta bildas det övertyck i motorn, och då pressas också oljan ut vid påfyllningslocket.

Nu vet jag inte hur mycket bilen gått och hur ofta/bra den är servad, men om man misskött bilen och kört länge med öppet luftfilter, så kan det också vara slitna kolvringar.

Rengör vevhusburken, om det inte hjälper ta komptest.

Sök