2680
Sök

Dölja turbokonventering för SBP?

1 207 Inlägg
20 januari 2008
#21
engolf skrev:
jag menar: så länge man kan komma åt det viktigaste (som t ex oljepåfyllningslocket, spolarvätskebehållaren, oljestickan och liknande), så kan nog inte besiktningsmannen kräva att  ägaren skruvar bort hela kåpan bara för att kunna se under.

Klart de kan. smile De har trotsallt jobbet att se till att allt är ok. Och angående hasplåtarna misstänker jag att det gäller att katalysatorn syns, man har möjligheten att se alla bussningar osv.
Skall jag vara helt ärlig så låter det som en dålig idé med tanke på:
1. Bilen är fortfarande olaglig.
2. Vart skall all värme ta vägen när du både har hasplåtar och ett stort lock för motorn under huven?
3. Risken att åka dit vid t.ex. flygande besiktning är överhängande. För du vill väl inte vara som en epa-raggare med en massa spärrar och satan för att få den att låta och gå som en orginal?
4. Att regga den som ombyggt fordon ger dig större frihet.
5. Det innebär mindre pengar (iaf tid) att redan köpa en direkt turbobil.

Det finns säkert fler anledningar, dessa kanske inte hindrar dig men du bör tänka på hur satans mycket arbete det kommer att bli att först och främst turbokonvertera och sedan gömma fanstyget.
Senast redigerat av maco (20 januari 2008)

82 Inlägg
21 januari 2008
#22
Miklen skrev:
Ja bilprovningen är ju minsta problemet.. problemet blir ju när du har krockat me någon eller något eller nån annan bil whatever å du inte får en endaste minsta krona i ersättning och inget som ersätter den andra parten och du får stå för alla skadorna ur egen plånbok..

Hur länge ska den här myten leva? Klart att försäkringen gäller ändå, men självrisken kan bli lite högre. Om ens det.

Man klarar sig rätt skapligt om man tom. kör oförsäkrat, finns en allmän trafikskadefond, eller va det heter. Om inte moderaterna tagit bort den.

8 156 Inlägg
21 januari 2008
#23
andreas_hudik skrev:
Miklen skrev:
Ja bilprovningen är ju minsta problemet.. problemet blir ju när du har krockat me någon eller något eller nån annan bil whatever å du inte får en endaste minsta krona i ersättning och inget som ersätter den andra parten och du får stå för alla skadorna ur egen plånbok..

Hur länge ska den här myten leva? Klart att försäkringen gäller ändå, men självrisken kan bli lite högre. Om ens det.

Man klarar sig rätt skapligt om man tom. kör oförsäkrat, finns en allmän trafikskadefond, eller va det heter. Om inte moderaterna tagit bort den.

Det beror väl helt på vilket försäkringsbolag du har. Om du har turbokonverterat bilen så är det inte säkert att försäkringen gäller. Beror ju helt på vilket avtal du har. Försäkringsbolagen betalar ju inte ut pengar om dom anser att man har brutit mot avtalet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 164 Inlägg
21 januari 2008
#24
Oftast kan de bli så att man blir återbetalnings skylldig i värsta fall och man inte får ersättning för den egna bilen.
Kör man på platser där man inte får köra så är de ingen ersättning till nån av parterna om dom vet var smällen va.
Men igenom besiktningen får han nog bilen men de är ju som att köra med kompressor på en motor. Hur många reggar om till de??

MVH

F


461 Inlägg
21 januari 2008
#25
Om du nu skulle orka lägga den tiden bara på att dölja konverteringen, varför inte lägga tiden på att regga om den som amatörbyggt fordon och köra den lagligt på vägarna.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

12 086 Inlägg
21 januari 2008
#26
Om man ändå ska återställa så den inte känns trimmad kan du lika gärna plocka dän turbon. Bygg en adapterrör, typ något du ersätter turbon med helt enkelt så alla rören kopplas samman igen. Plugga oljetillförseln o besikta. Det luktar ju turbo lång väg men inget de kan sätta dit dig på (på en ickehelbilsgodkänd).

Avstängd
1 031 Inlägg
21 januari 2008
#27
dj_aggwa skrev:
hur gör du sen om besiktingsgubben känner för å ta ett varv runt kvarteret och gasar på och hör dumpen? big_smile Har vart med om några gånger att de inte bara kört runt huset utan tagit en lite längre sväng tongue

Bara undra smile



Mvh Magnus cool

Han sätter ju laddet till noll då.


Avstängd
1 031 Inlägg
21 januari 2008
#28
M.Persson skrev:
Om du nu skulle orka lägga den tiden bara på att dölja konverteringen, varför inte lägga tiden på att regga om den som amatörbyggt fordon och köra den lagligt på vägarna.

Inte så lätt som det låter.


3 235 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#29
Ja, alla komplikationer är man ju medveten om.
Ville bara höra om någon gjort så och lyckats.

Att fixa en plåt över motorn är väl enkelt, tar några timmar att snyggt få på plats, så slipper man tänka på grejerna "syns".

Och när det gäller flygande besiktning: om de inte kan se i motorrummet så kan de ju inte göra nånting där och då. Om bygger in luftkanaler för att leda bort varm luft, och kan nollställa trucket med t ex en knapp inne i kupen, så bör det inte vara nåt problem.

och sen behöver jag inte japsdämpare för att kunna höra motorn, har trotts allt bra hörsel.


12 086 Inlägg
22 januari 2008
#30
Runn WS7 skrev:
M.Persson skrev:
Om du nu skulle orka lägga den tiden bara på att dölja konverteringen, varför inte lägga tiden på att regga om den som amatörbyggt fordon och köra den lagligt på vägarna.

Inte så lätt som det låter.

Nej, princip omöjligt. Det finns garanterat bättre saker att lägga tid o pengar på än att amatörregga en ny golf =P


Sök