2633
Sök

Kass värme på Ford Orion. Kan det vara termostaten?

55 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
har en ford orion och värmen har blivit kass på den!
får aldrig någon värme in i bilen mer än när jag ligger i 100-110! 
kör jag inne i stan får jag aldrig värme i bilen!
och temperaturmätaren hoppar lite upp och ner!
kan det vara termostaten?
och vart sitter den isåfall har ingen lust att lämna in bilen för det!

3 235 Inlägg
23 januari 2008
Vattenpumpen som tackat för sig.
Skovhjulet kan men tiden bli så dåligt, eller hoppa av helt, så cirkulerar inte vattnet som det skall.

55 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Men borde inte bilen koka om vattenpumpen gått sönder?
Har heller inte hört ngra missljud eller nått från vattenpumpen!
Enda jag mräkt är att tempteraturmätaren hoppar upp o ner och får ingen värme i bilen!
Senast redigerat av niklazz (23 januari 2008)

1 703 Inlägg
23 januari 2008
Har din vattenpump gått åt skogen bör den börja koka efter en stunds körande.

Jag tycker du ska börja med att byta termostat.

För att hitta den följer du en av slangarna från kylet till ett litet "hus" som oftast sitter med 2-3 skruv/muttrar, innanfär sitter termostaten.
Senast redigerat av henkebenke (23 januari 2008)

3 235 Inlägg
23 januari 2008
Om skovhjulet/turbinen som pumpar vattnet runt är slitet, eller sitter löst så får man ingen värme i kupen.
Om vu varvar motorn när bilen står, så märker du säkert att det kommer lite varm luft, men så snart du slutar varva blir den kall igen.

För om termostaten hade varit dålig och fastnat i öppet/stängt läge, då hade motorn antingen aldrig blivit varm, eller överhettad väldigt fort.

Och så tror jag inte att temperaturen ska ligga på 100-110 C, för arbetstemperaturen är väl 88-90 grader?

Du kan också testa att ha motorn på och skruva loss påfyllningslocket till kylarvätskebehållaren för att få bort ev luftbubblor i systemet. Men jag tror det är vattenpumpen det är fel på.
Du kommer också se om det strömmar vatten dit, om inte har pumpen tackat för sig...sad

Kodknäckare
82 Inlägg
23 januari 2008
instämmer med engolf. Det med luftbubblor är väldigt vanligt. Men måste säga att jag ändå är smått skeptisk mot att vattenpumpen ska vara slut. då borde det la försvinna lite vatten när han ligger o brummar på i högre hastigheter för att få värme?

Och om termostaten är dålig eller kärvar kanske den öppnar för mycket men inte heller stänger sig riktigt. Och just eftersom mätarn svajar.
Senast redigerat av iNFiNiTi (23 januari 2008)

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

55 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Okej får la testa och byta termostaten då!

Sök